کد خبر: ۵۸۵۱۸
تعداد نظرات: ۸ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: علی‌رغم اهمیت مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان، هنوز اعتباری برای مبارزه با این دسته از بیماری‌ها در سال جاری به اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تخصیص نیافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «دکتر محمد کشتکار» درباره بیماری‌های مشترک میان انسان و دام (زئونوز) اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا شناخته شده وجود دارد که از این تعداد ۸۳۲ بیماری یعنی نزدیک به ۴۹ درصد، بین انسان و دام مشترک است. همچنین نیمی از بیماری‌های نوظهور کشف شده نیز میان انسان و حیوانات قابل انتقال است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مشترک به روش‌های مختلفی از جمله لمس دام یا مصرف فرآورده‌های آلوده دامی به انسان منتقل می‌شود، گفت: با توجه به این مسئله، سازمان دامپزشکی در تلاش است تا از شیوع اینگونه بیماری‌ها در میان جمعیت دام و طیور کشور جلوگیری کند. عوامل سازمان دامپزشکی به منظور کنترل سلامت دام و فرآورده‌های دامی از کارخانه‌های تولیدکننده تا کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها سلامت دام و فرآورده‌های خام دامی را کنترل می‌کنند تا از سلامت کامل دام و طیور و همچنین فرآورده‌های خام دامی اطمینان حاصل شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: صدور مجوز و پروانه تولید و بهره‌برداری برای مراکز دامداری نیز توسط این اداره انجام می‌شود که تأمین سلامت دام و فراورده‌های خام دامی در این خصوص از امنیت خاصی برخوردار است.

کشتکار با بیان اینکه نظارت بر کشتارگاه‌ها نیز از جمله وظایف دامپزشکی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۱ کشتارگاه دام و ۱۹ کشتارگاه صنعتی طیور در استان اصفهان وجود دارد که از محیط کشتارگاه تا مراکز بسته بندی، سردخانه‌ها و مراکز عرضه با حضور دائم عوامل این سازمان کنترل و رصد می‌شود.

سالانه ۱۵ میلیون دام واکسینه می‌شوند

وی درباره واکسیناسیون دام و طیور جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های دامی گفت: به طور کلی سالانه ۱۵ میلیون دام برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مشترک واکسینه می‌شوند اما از میان ۸۳۲ بیماری مشترک، برخی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. تب مالت یکی از این بیماری‌های مشترک است که بسیار خطرناک و قابل انتقال به انسان بوده و بنابراین جمعیت دامی استان هرساله در مقابل این بیماری واکسینه می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در یک سال گذشته از تاریخ ۱۶ تیر ۹۸ تا ۱۴ تیرماه ۹۹، حدود ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ دام سنگین و ۳۹۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) علیه تب مالت واکسینه شده است. برای پیشگیری از بروسلوز یا تب مالت علاوه بر عملیات واکسیناسیون، بالغ بر ۱۸۲ هزار رأس دام نیز برای اطمینان از سلامت در مقابل این بیماری خون‌گیری شده است. در مورد بیماری شاربن یا سیاه زخم نیز بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار رأس دام و در برابر بیماری کزاز نیز ۸۲۴ رأس دام واکسینه شده‌اند. همچنین نزدیک به ۱۶ هزار سگ نیز در مقابل بیماری هاری واکسینه شدند.

کشتکار افزود: بیماری مشمشه یکی دیگر از بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین اسب و انسان است که در راستای مقابله با شیوع آن در جمعیت اسب‌های استان، بالغ بر ۲۷۳۰ مورد اسب در یک سال گذشته مورد آزمایش قرار گرفتند. از این تعداد، دو مورد مشکوک و یک مورد مثبت شناسایی شد که پس از شناسایی اقدامات مقتضی انجام شد.

وی اظهار کرد: بیماری سل یکی دیگر از این بیماری‌های مشترک و شناخته شده است. در سال گذشته بالغ بر ۱۸۱ هزار گاو و گوساله برای جلوگیری از شیوع به این بیماری، مورد آزمایش قرار گرفته و موارد مثبت شناسایی شده از چرخه کشتار خارج شدند. از این تعداد نمونه آزمایش شده، ۶۱ مورد مثبت و از ۱۸۲ هزار آزمایش انجام شده برای شناسایی تب مالت، خون‌گیری ۹۰ مورد مثبت اعلام شد که موارد شناسایی شده معدوم شد.

اختصاص ۲۰ میلیون دوز واکسن برای مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: در بخش طیور، واحدهای مرغ تخم‌گذار و بوقلمون مورد نظارت کامل اداره کل دامپزشکی استان است. از آنجا که این پرندگان در معرض ابتلاء به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قرار دارند، بالغ بر ۲۰ میلیون دوز واکسن برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری تهیه، تزریق و بر روند تهیه و تزریق نیز به صورت کامل نظارت شده است.

کشتکار ادامه داد: همچنین فعالیت‌های پیشگیرانه نظیر توزیع سم و سمپاشی در دام و جایگاه‌های دامی نیز انجام شده است. در همین راستا، ۳۶۸۰ لیتر سم خریداری و ۱۶ میلیون و ۸۸۰ هزار مترمربع جایگاه دام سمپاشی شده است. ۸۸۲ هزار رأس دام سبک و ۱۱۱ هزار رأس دام سنگین نیز به صورت خارجی سمپاشی مورد تحت سم‌پاشی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در میان عوامل بیماری‌زا موجود، انواع انگل‌ها نیز وجود دارد که بیماری‌های انگلی مانند سل را به وجود می‌آورد. لازم به ذکر است که انواع مختلف انگل‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته‌ای به عنوان انگل‌های خارجی و دسته دیگر به عنوان انگل‌های داخلی طبقه بندی می‌شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با این تعریف، سم‌پاشی عوامل انگلی خارجی را از بین می‌برد و از ابتلای دام به بیماری‌های انگلی با منشأ خارجی جلوگیری می‌کند. از جمله عوامل بیماری‌زای این چنینی کنه، شپش، کک‌ها و به طور کلی گونه‌های مختلف حشرات هستند.

کشتکار درباره اعتبارات تخصیص یافته برای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار کرد: اگرچه اهمیت توجه به مبارزه با بیماری‌های مشترک، ثابت شده و آشکار است اما در سال ۹۷ مقدار اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش، ۸۰۰ میلیون تومان بوده که در سال گذشته به ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی افزود: این کاهش اعتبارات در حالی بود که به دلیل وجود تورم، مقدار این بودجه از سوی اداره کل دامپزشکی استان برای سال ۹۸ دو میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شد. نکته قابل توجه در این بخش این است که برای سال جاری هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است. باید توجه داشت که استفاده از واکسیناسیون و مواردی از این قبیل، زمان مخصوصی داشته و خارج از این زمان، اقدامات پیشگیرانه تأثیر لازم را ندارند. در این موضوع اعتبارات می‌تواند کارمان را تحت شعاع قرار بدهد.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
نعیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
1
0
والله قربان ............ اصفهان همه ارگانها را ضد عفونی کردید یک سی سی الکل سفید به بخش خصوصی ندادید حیف عمر ما که وقف شد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
0
انشاالله بزودی.
خبر آمد خبری در راه است.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
0
انشالله به آنچه میخواهید می رسید. توکل بر خدا.
سلامت باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
1
جناب دکتر کشتکار، اگر منظور تخصیص اعتبار است که برای کل کشور هنوز تخصیص نیافته لکن همانطور که طی نامه سازمان به ادارات کل ارسال شده اعتبار برای همه استانها از جمله اصفهان در نظر گرفته شده است. این روند مشابه سالهای قبل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
چهار ماه از سال می گذرد و علی قول این کارشناس ناشناس هیچ گونه تخصیصی داده نشده است و نظر به تاکید سازمان مبنی بر عدم انجام هزینه قبل از هرگونه اعتبار و تخصیص و گذشت زمان طلایی برخی از انجام طرحها و واکسیناسیون چه باید کرد؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
تا کی باید منتظر ماند
دکتررفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
0
0
عالی جناب بدون رابطه و آشنا در اصفهان کسی تره برای کسی خرد نمیکنه
حمید
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
0
0
جناب دکتر
ما در محضر اساتیدی همچون شما، دکتر مرادی و دکتر حکیمانه تلمذ کرده ایم.ممنون از نظرات شما.
خدا قوت
نظر شما
ادامه