کد خبر: ۵۸۶۴۷

رئیس محیط زیست کیش بار دیگر از ساکنان کیش و گردشگران خواست که به حیوانات جزیره غذا ندهند و در این رابطه گفت: لطفا به هیچ حیوانی غذا ندهیم، غذا دادن به حیات وحش کار درستی نیست و با این کار چرخه حیات وحش را به‌هم می‌زنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کیشوندنیوز، اخیراً شیوه‌نامه‌‌ای صادر شده که در آن میزان جرائم نقدی برای تخلفات محیط زیستی مشخص شده است، در یکی از بخش‌های این شیوه‌نامه جریمه‌ای برای برداشت آب از چاه در نظر گرفته شده است، این موضوع بهانه‌ای شد که بعد از مدت‌ها به سراغ «مریم محمدی» رئیس محیط زیست کیش برویم و برخی مسائل زیست محیطی را از وی جویا شویم.

سگ‌های ولگرد قاتل بچه آهوان و بلای جان انسان‌ها

«مریم محمدی» در بخشی از سخنان خود به تشریح چگونگی پیدایش سگ‌های ولگرد و خطرات آنها برای محیط زیست و انسان پرداخت و تصریح کرد: در شهرک کارگاهی برخی برای حفاظت از کارگاه خود سگ می‌آورند، بعضی از آنها برای اینکه هزینه غذا ندهند آنها را شب‌ها رها می‌کنند، این سگ‌ها هم برای خودشان غذا پیدا می‌کنند، جفت گیری می‌کنند و یک سگ به چندین سگ ولگرد تبدیل می شود.

رئیس محیط زیست کیش افزود: سگ‌های ولگرد یکسری بیماری‌های مشترک با انسان دارند، اینجا هم جزیره گردشگری است و باید جلوی افزایش جمعیت آنها گرفته شود، مواردی داشتیم که این سگ‌ها به بره‌آهوها حمله کرده‌اند، مورد حمله به انسان هم داشتیم، جمعیت آنها باید کنترل شود، اما این وظیفه بر عهده خدمات شهری است که این کار را انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: انجمن حمایت از حیوانات هم در کیش داریم که به عقیم سازی این سگ‌های ولگرد کمک می‌کنند، اما در بحث پیداکردن پذیرنده و کسی که از آنها نگهداری کند مشکل وجود دارد.

محمدی گفت: خواهش ما از دامپزشکی این است که روی برداشت آمار از سگ‌های کارگاهی نظارت بیشتری داشته باشند، صاحبان سگ‌ها را الزام به عقیم سازی کنند یا حداقل میکروچیپ به آنها وصل کنند، این باعث می‌شود بتوانیم روی افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل داشته باشیم وگرنه کار خیلی مشکل می‌شود.

به پرندگان و ماهی‌ها غذا ندهیم/ معضلی به نام افزایش مرغ‌های مینا، کلاغ‌ها و گربه‌ها در کیش

رئیس محیط زیست کیش در گفتگو با خبرنگار کیشوندنیوز از ساکنان کیش و گردشگران خواست که به پرندگان و ماهی‌ها و کلاً حیوانات جزیره غذا ندهند و در این رابطه گفت: لطفا به هیچ حیوانی غذا ندهیم، غذا دادن به حیات وحش کار درستی نیست و با این کار چرخه حیات وحش را به‌هم می‌زنیم.

 وی افزود: می‌بینیم که مردم به ماهی‌ها غذا می‌دهند، آن ماهی که باید جلبک روی مرجان را بخورد و به زنده ماندن مرجان کمک کند، به آنها غذا می‌دهیم و آن چرخه را نابود می‌کنیم.

مریم محمدی اظهار داشت: همین قضیه برای پرندگان و گربه‌ها وجود دارد، می‌بینیم چقدر تعداد گربه در کیش زیاد شده است.

وی ادامه داد: کلاغ‌ها و میناها هم تعدادشان در کیش خیلی زیاد شده، هرچه تعداد آنها بیشتر شود، تعداد پرندگان بومی جزیره کمتر می‌شود، چون منابع تغذیه‌ای در جزیره محدود است.

رئیس محیط زیست کیش عنوان کرد: این پرندگان چون مهاجم هستند در رقابت برای بدست آوردن غذا پیروز می‌شوند، گاهاً به جوجه پرندگان دیگر نیز حمله می‌کنند و آنها را هم شکار می‌کنند، می‌بینیم که تعداد پرندگان کوچک مثل زنبورخوار، شهدخوار و… در جزیره کم شده است.

وی در رابطه با نحوه کنترل جمعیت مرغ‌های مینا و کلاغ‌ها اظهار داشت: راه مقابله با آنها خیلی مشکل است، هرکاری می‌کنیم که بتوانیم جمعیت آنها را کنترل کنیم واقعاً به راهکار خیلی عملیاتی نمی‌رسیم غیر از اینکه دسترسی آنها را به منابع تغذیه‌ای اضافی محدود کنیم، از کیشوندان می‌خواهیم که زباله‌هایشان در محیط بسته باشد، به آنها غذا ندهند، اگر در خانه منازل جایی هست که می‌تواند لانه سازی کنند مثل ناودان منازل، آنها را از بین ببریم.

محمدی گفت: بهترین تنظیم کننده طبیعت است و بهتر است اجازه دهیم طبیعت خودش کارش را انجام دهد، می‌بینیم که به‌خاطر چند ماه قرنطینه چه اتفاقات مثبتی رخ داد، به‌خاطر اینکه ما انسان‌ها در آن حضور نداشتیم.

محمدی در رابطه با وضعیت ملخ‌ها به جزیره نیز گفت: چند وقت قبل ملخ‌های مهاجم به کیش آمدند، با آنها با سم‌پاشی مقابله شد، طبق چیزی که اعلام شده بود دوباره برمی‌گردند اما این اتفاق نیافتاد و دیگر خبری نشد.

 

نظر شما
ادامه