کد خبر: ۵۸۹
رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران : متاسفانه در حال حاضر این سازمان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که البته تضادهایی نیز بین دامپزشکی و معاونت امور دام وجود دارد که همه این تضادها چیزی جز خسران برای کشور به همراه ندارد...
nabi.JPG

دبیر جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به روز ملی دامپزشکی تصریح کرد: به‌رغم اینکه دامپزشکان کشورمان کار پرمشقتی را انجام می‌دهند در مقابل دریافتی‌ای ندارند و هنوز جایگاه دامپزشکی و به خصوص دامپزشکی خصوصی در کشورمان کاملا مشخص نشده است.

دکتر ناصر نبی‌پور  با تاکید برمشخص شدن جایگاه دامپزشکی خصوصی در کشور با بیان اینکه نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، افزود: در حالی که در بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا تعداد کمی دانشکده دامپزشکی وجود دارد و تمامی دامپزشکان نیز مشغول کار هستند، در کشور ما هر ساله تعداد زیادی دانشجوی دامپزشکی جذب دانشگاه‌ها می‌کنند که این افراد پس از طی بهترین سال‌های زندگی خود و فارغ‌التحصیل شدن کاری برای انجام دادن ندارند و به همین دلیل مشکلات اجتماعی بسیاری برای کشور بوجود می‌آید و آنها پس از فارغ‌التحصیلی وبال گردن جامعه خواهند شد.

وی ادامه داد: در تمام دنیا بیشتر دامپزشکان در ارتباط با دام‌های کوچک همچون سگ و گربه فعالیت می‌کنند ولی در کشور ما به دلیل اینکه پرورش این حیوانات بسیار ناچیز است اکثر دامپزشکان درارتباط با گاو و گوسفند فعال هستند که پایین بودن میزان این دام‌ها نیز پاسخگوی نیاز جامعه دامپزشکان نیست به همین دلیل باید تعداد دامپزشکان برای افزایش کیفیت کار در کشور پایین بیاید.

نبی‌پور با تاکید براینکه باید برای کار و آینده فارغ‌التحصیلان دامپزشکی چاره‌ای اندیشیده شده و جایگاه دامپزشکی نیز در کشور مشخص شود، با اشاره به قانون نظام جامع دامپروری گفت: با حذف دامپزشکی در کشور بهداشت عمومی نیز حذف خواهد شد بنابراین با وجود800 بیماری مشترک که حدود40مورد از آنها بیماری‌های بسیار مهلکی هستند باید به جای حذف دامپزشکی برای کنترل و حذف این بیماری‌های مشترک با دامپزشکی همکاری نیز کرد.

دبیر جامعه دامپزشکان ایران گفت: یا باید سازمان دامپزشکی مستقل شده یا اینکه برای ادامه کار زیر نظر ریاست جمهوری برود ولی متاسفانه در حال حاضر این سازمان زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که البته تضادهایی نیز بین دامپزشکی و معاونت امور دام وجود دارد که همه این تضادها چیزی جز خسران برای کشور به همراه ندارد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی درخط مقدم بیماری‌های نوپدید و نوظهور قرار گرفته است و سازمان دامپزشکی و دامپزشکان باید امکانات رفاهی داشته باشند تا بتوانند اقدامات خود را با موفقیت انجام دهند، افزود: کار دامپزشکان بسیار ارزشمند است و تعداد دامپزشکانی که به علت داشتن این شغل به بیماری‌های مختلف دچار شده‌اند کم نیست ولی با وجود این مشکلات و فداکاری‌های شغلی حمایت‌های لازم از آنها صورت نمی‌گیرد.

نبی‌پور با اشاره به اینکه جایگاه دامپزشکی در دنیا مشخص است، افزود: در هیچ کجای دنیا هیچ فرآورده‌ دامی بدون نظارت و دخالت دامپزشکی تولید و صادرات و واردات نمی‌شود و لی در کشور ما بدون در نظر گرفتن این کارکردها تصمیماتی برای این بخش گرفته می‌شود که به هیچ وجه به صلاح جامعه نیست.

وی با تاکید براینکه باید اهمیت و جایگاه دامپزشکان و نوع کارهای آنها از مدارس و در گروه‌های مختلف آموزش داده شود، گفت: این جامعه آمادگی دارد در هر مقطع نمایندگان خود را برای آموزش در مدارس اعزام کرده و فرهنگسازی کند چرا بدون بهداشت عمومی که دامپزشکی نقش اساسی در آن دارد بهداشت به هیچ وجه محقق نخواهد شد.

 

نظر شما
ادامه