کد خبر: ۵۹۲۶۰

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در استان مربوط به سگ‌هایی است که صاحب دارند، همچنین، حدود ۲۲ درصد این حیوان گزیدگی‌ها برای نوجوانان رخ می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «محمد صفری» در خصوص میزان حیوان زدگی در خراسان رضوی در سال جاری بیان کرد:  به طور کلی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار حیوان گزیدگی در کشور رخ می‌دهد که حدود یک دهم این میزان در خراسان رضوی رخ می‌دهد.

وی با بیان این موضوع که معمولا هر ساله حدود ۱۲ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی رخ می‌دهد، افزود: حدود ۲۲ درصد این حیوان گزیدگی‌ها برای نوجوانان رخ می‌دهد.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین ۹۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در این استان مربوط به سگ‌هایی است که صاحب دارند یعنی یا سگ گله هستند یا سگ خانگی.

صفری افزود: حدود ۱۰ درصد سگ گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های بلاصاحب است.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله در ایام فروردین و به‌ویژه تعطیلات روز طبیعت ما بین ۵۰ تا ۱۰۰ حیوان گزیدگی را شاهد بودیم که امسال این میزان کاهش چشمگیری داشته است.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه نکات بهداشتی پس از حیوان گزیدگی اشاره و خاطرنشان کرد: هموطنان دقت کنند بلافاصله پس از حیوان گزیدگی باید محل مورد نظر را با آب و صابون شست و بلافاصله به مراکز بهداشت مراجعه تا واکسن هاری تزریق شود.

صفری ضمن بیان این مطلب که به هیچ‌وجه نباید محل زخم بخیه شود، گفت: مگر اینکه محل زخم شریان خونریزی باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که هاری درمان ندارد، بیان کرد: البته هاری تنها از سگ به انسان منتقل نمی‌شود، بلکه گاهی از گوشت آلوده هم ممکن است این انتقال رخ داد که البته این بیماری بیشتر از سگ‌ها منتقل می‌شود.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خراسان رضوی اضافه کرد: واکسن هاری و سرم آن رایگان است، هر چند که ما این واکسن را بسیار گران از فرانسه وارد می‌کنیم.

صفری گفت: چنانچه وارد طبیعت شدید و سگی را دیدید به‌هیچ عنوان پا به فرار نگذارید حتی چنانچه حالت تهاجمی به خود گرفت هم به چشم‌ها او خیره نشوید و فرار نکنید، چراکه قطعا به دنبال شما می‌دود، مگر اینکه زمان و راه برای فرار داشته باشید.

نظر شما
ادامه