کد خبر: ۵۹۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد از شیوع بیماری سیاه زخم در این شهرستان خبر داد.

بختیار محبوبی در جلسه مقابله با بیماری شاربن (سیاه زخم) که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان در سروآباد برگزار شد، اظهار داشت: این بیماری در یکی از روستاهای این شهرستان به نام دمیو شیوع پیدا کرده است.
به گفته وی، در طول چند روز اخیر تلف شدن شش رأس گاو در این روستا با دار بودن علائم یکسان، احتمال شیوع این بیماری را برای ما قطعی کرده است.
رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد خاطرنشان کرد: با وجودی که جواب آزمایش‌ها هنوز به صورت قطعی وجود این بیماری را مشخص نکرده است، اما ما برای جلوگیری از شیوع آن اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده‌ایم.
به گفته محبوبی، دفن بهداشتی دام‌های تلف شده، ضدعفونی محل و ارائه آموزش‌های لازم به روستائیان با توجه به احتمال انتقال این بیماری به انسان از جمله کارهایی است که انجام شده است.
وی تصریح کرد: احتمال وجود و یا شیوع بیماری سیاه زخم بجز در روستای دمیو در هیچ یک از روستاهای این شهرستان دیده نشده است و به همین منظور برای جلوگیری از گسترش آن کار واکسیناسیون دام‌ها به صورت ویژه در این روستا در حال انجام است.
رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد خاطرنشان کرد: عدم تزریق واکسن سیاه زخم به دام‌های تلف شده عامل اصلی شیوع این بیماری است.
به گفته محبوبی، بیماری شاربن عموماً در بین حیوانات شیوع می‌یابد و انسان نیز در تماس با حیوان آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود.
فرماندار سروآباد نیز در این جلسه تلاش اساسی برای ریشه‌یابی این بیماری از سوی دامپزشکی و مرکز بهداشت این شهرستان را ضروری دانست و گفت: باید 2 نفر کارشناس به منظور بررسی کارشناسانه این مسئله به محل اعزام شوند.
محمدرضایی از روسای ادارات خواست با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی از طریق دهیاری‌ها و شوراها آموزش‌های لازم را به مردم این روستاها ارائه دهند تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.
بیماری سیاه زخم یک بیماری عفونی حاد است که توسط میکروب باسیلوس آنتراسیس ایجاد می‌شود.
این بیماری در بین حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و گوشتخواران بروز و به انسان‌هایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سروکار دارند، سرایت می‌کند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سعیدنیا
|
-
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
0
با تشکرفراوان از جنابعالی به خاطر پوشش این خبر ،برای اطلاع دوستانی که مثل اینجانب جغرافیای ضعیفی دارند و احتمالا نگران شیوع بیماری در منطقه تحت فعالیت خود هستند،اطلاعات منطقه ای شهرستان سرو آباد را که از طریق ویکی پدیا بدست آورده ام اینجا می نویسم،درصورتی که اشتباه می کنم جناب آقای دکتر لطفی مرحمت نموده اصلاح نمایند:شهرستان سروآباد یکی از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران است که از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است. این شهرستان از شمال به شهرستان مریوان، از شرق به شهرستان سنندج و از جنوب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود. مرکز این شهرستان شهر سروآباد است که تقریباً در ۸۰ کیلومتری غرب سنندج قرار دارد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
0
با سلام و احترام / همکار ارجمند و بیننده گرامی جناب آقای دکتر سعیدنیا : از لطف شما در ارائه اطلاعات تکمیلی که به جامعیت خبر منجر شد صمیمانه سپاسگزاری می‏گردد. با تشکر - حکیم مهر
دکتر قهرمانی - رزیدنت پاتولوژی
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۵
0
0
تا دوست دانشمند من دکتر وریا آزادوار اونجاس، نگران هیچ چی نباشین . . .
نظر شما
ادامه