کد خبر: ۵۹۵۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، فردوس، چابهار و زاوه

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی:

سلامت، مهم ترین هدف در تولید فرآورده های خام دامی

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی سلامت و تامین بهداشت را اصلی ترین و مهم ترین دیدگاه و هدف دامپزشکی در تولید فرآورده های خام دامی دانست.

دکتر ناصر مرگان ازغدی در این باره گفت: سال گذشته با نظارت بازرسین بهداشتی دامپزشکی بیش از 155 میلیون کیلوگرم گوشت سفید و قرمز در کشتارگاه های استان تولید شده است که بی شک سلامت و بهداشت آن ها مهم ترین عامل در تامین امنیت غذایی زائران و مجاوران حریم رضوی بوده است.

وی افزود: خراسان رضوی هم مرز با کشورهایی از قبیل افغانستان و پاکستان بوده و حضور زائرین حریم رضوی از ایران و سایر کشورهای اسلامی در ایام خاص، اهمیت مضاعفی را به تامین امنیت غذایی آحاد جامعه داده است.

دکتر ازغدی از وجود 10 هزار مرکز عرضه فرآورده های خام دامی در استان خبر داده و گفت: این واحدها به صورت روزانه و تصادفی توسط اکیپ های نظارتی دامپزشکی مورد بازرسی قرار می گیرند بطوری که در سال گذشته 127 هزار بازدید از این مراکز انجام شده است.

وی یادآور شد، در حال حاضر 33 کشتارگاه دام و 14 کشتارگاه طیور در استان فعال است که کشتارگاه های طیور به لحاظ ساختاری و بهداشتی وضعیتی مطلوب داشته و همگی صنعتی هستند و در تمامی آنها ناظرین فنی و شرعی دامپزشکی فعال هستند ولی کشتارگاه های دام دارای نواقص ساختاری هستند که باید با همکاری ارگان های ذیربط نسبت به اصلاح ساختار آن ها مطابق تفاهم نامه وزارت کشور و سازمان دامپزشکی اقدام شود.

این مقام مسئول یادآور شد: علیرغم وجود نواقص در کشتارگاه های دام استان، گوشت تولید شده در این واحدها تحت نظارت کارشناس دامپزشکی استحصال می شود.

وی از ساخت کشتارگاه های منطقه ای به عنوان عاملی تاثیرگذار در سلامت غذایی مردم استان یاد کرده و گفت: تمهیداتی برای ساماندهی وضعیت بهداشتی کشتارگاه های دام صورت گرفته که امیدواریم هرچه زودتر جهشی را در این حوزه شاهد باشیم و البته از حضور بخش خصوصی نیز در این عرصه استقبال می کنیم.

او گفت: خراسان رضوی حدود 8 درصد از جمعیت دامی کشور را در خود جای داده که این میزان، علاوه بر تامین فرآورده های گوشتی استان می تواند منبع تامین پروتئین برای دیگر استان ها نیز قرار گیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان، آزمایشگاه های دامپزشکی را نیز به عنوان پشتوانه ای در تامین امنیت غذایی و سلامت عمومی دانست و خاطرنشان ساخت: کلیه آزمایشگاه های دامپزشکی استان و بویژه آزمایشگاه کشوری تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی مشهد با قابلیت هایی نظیر؛ سنجش بقایای دارویی در گوشت دام طیور، انجام آزمایش های تخصصی شیر و ... در جهت ارتقای بهداشت عمومی در حال فعالیت است و ارتقای توان تجهیزاتی و تشخیصی آزمایشگاهی در تمامی نقاط استان از موارد مهم برای اداره کل دامپزشکی است.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس:
کشتارگاه دام فردوس شرایط بهداشتی مناسبی ندارد


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: کشتارگاه دام فردوس شرایط بهداشتی و زیست‌محیطی مناسبی ندارد.

جواد اسماعیلی اظهار داشت: کشتارگاه دام شهرستان فردوس با گذشت حدود 18 سال از آغاز فعالیت خود جوابگوی نیازهای شهرستان از نظر بهداشتی، فنی و زیست‌محیطی نیست و شرایط بهداشتی مناسبی ندارد.
وی افزود: عدم وجود کشتارگاه صنعتی در فردوس سبب شده که سالانه تعداد زیادی دام به صورت زنده از این شهرستان برای کشتار به سایر استان‌ها صادر شود و علاوه بر این دام مورد نیاز شهرستان در کشتارگاه سنتی کوچکی و فضای بهداشتی نامناسب کشتار شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته برخی مسئولان شهرستان نسبت به جوابگو نبودن این کشتارگاه و وضعیت نامناسب بهداشتی آن برای کشتار دام‌های سنگین هشدار و تذکر داده‌اند، تصریح کرد: وضعیت کشتارگاه فردوس همچنان نامناسب و امکانات و تجهیزات آن بسیار کم است.
اسماعیلی بر تسریع در روشن شدن سرنوشت کشتارگاه صنعتی و سر و سامان دادن به وضعیت کشتارگاه این شهرستان تاکید کرد و یادآور شد: سرنوشت بهسازی کشتارگاه فردوس باید توسط نهادها و مسئولان استانی و شهرستان پیگیری شود.
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: احداث کشتارگاه صنعتی کوچک که همه استانداردهای بهداشتی، دامپزشکی و زیست‌محیطی در آن رعایت شود به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز ندارد و با برنامه‌ریزی برای صدور گوشت به خارج از شهرستان و استان امکان بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود.
اسماعیلی با اشاره به وجود جمعیت کافی دام در شهرستان فردوس و شهرستان‌های همجوار افزود: به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی، دامداران مجبور هستند که دام خود را به قیمت ارزان‌تری به دلالان دام فروخته که به این ترتیب تعداد زیادی دام از فردوس به دیگر استان‌های کشور برای کشتار صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: در صورت استاندارد کردن کشتارگاه قابلیت کشتار در کشتارگاه شهرستان و صدور گوشت آن به شهرها واستان‌های همجوار سود بیشتری به دامدار و مصرف‌کننده تعلق می‌گیرد.
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس به قول مساعد شهردار فردوس در سال گذشته مبنی بر تجهیز کشتارگاه به سالن پیش سرد اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است و همچنان گوشت پس از کشتار به صورت گرم به مراکز عرضه منتقل می‌شود.
اسماعیلی گفت: انتقال گوشت گرم به مراکز عرضه، خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت و تب‌های خونریزی دهنده را به دنبال دارد.
وی با اشاره به نامگذاری سال 2011 به نام سال جهانی دامپزشکی با شعار، دامپزشکی برای سلامتی، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای سیاره زمین خواستار توجه بیشتر مسئولان به وضعیت بهداشتی کشتارگاه با توجه به اهمیت گوشت سالم در سفره غذایی خانوار شد.
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس تصریح کرد: وجود کشتارگاه صنعتی و صنایع جنبی آن می‌تواند برای حدود 300 نفر در فردوس اشتغال ایجاد و علاوه بر این نیز زمینه درآمدزایی و گردش مالی در شهرستان را فراهم کند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: انجام عملیات کشتار دام، فرآوری، بسته‌بندی و آلایش دام در داخل شهرستان علاوه بر نفع اقتصادی ناشی از صادرات سبب می‌شود تا محصول فرآوری شده با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار گیرد.

 

--------------------------------------

 

هیچ موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در چابهار مشاهده نشده است


رییس شبکه دامپزشکی چابهار با رد اخبار انتشار یافته مبنی بر ابتلای 15 نفر در جنوب سیستان و بلوچستان به تب کریمه کنگو، گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در این بندر و مناطق حومه مشاهده و یا حتی گزارش نشده است.
'علیرضا رفیعی پور' افزود: برای پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک انسان و دام، 200 هزار راس انواع دام سبک و سنگین و 50 هزار متر مربع جایگاه نگهداری و پرورش دامها در چابهار ضد عفونی و سم پاشی شد.
وی اظهار داشت: این شبکه همچنین با ارایه آموزشهای لازم به دامپزشکان، متصدیان قصابی ها و ماموران کشتارگاه های دام به عنوان 'گروه های هدف و در معرض خطر بیماریهای دامی'، از ابتلای احتمالی آنان به تب کریمه کنگو جلوگیری کرده است.
دکتر رفیعی پور گفت: پارسال فقط یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان چابهار گزارش شد.
پیش تر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از احتمال ابتلای 15 نفر در جنوب سیستان و بلوچستان به بیماری تب خونریزی دهنده (کریمه کنگو) خبر داده بود.
دکتر 'منصور شکیبا' گفته بود: در عین حال نظر قطعی درباره نتایج آزمایشات و موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو پس از بررسی دقیق کارشناسی از سوی مسوولان وزارت بهداشت و درمان اعلام می شود.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه آلوده به دام منتقل و تماس با خون و ترشحات دام آلوده بویژه از طریق خراش یا زخم به انسان انتقال پیدا می کند و در صورت تاخیر درمانی می تواند باعث مرگ شود.
به گفته کارشناسان و مطابق برخی آمار 67 درصد مبتلایان به تب کریمه کنگو را افرادی تشکیل می دهند که با دام زنده بطور مستقیم در تماس هستند و یا در تکه کردن گوشت قرمز دخالت مستقیم دارند.

--------------------------------------

 

کشف و ضبط بیش از 13میلیون ریال داروی تاریخ مصرف گذشته در زاوه
 
بیش از 13میلیون ریال داروی تاریخ مصرف گذشته دام و طیور در شهرستان زاوه استان خراسان رضوی ضبط و کشف شد.
سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت: طی بازدیدهای صورت گرفته از داروخانه های دامی شهرستان مقادیری داروی تاریخ گذشته کشف و ضبط گردید.
دکتر سیدین افزود: داروهای فوق انواع آنتی بیوتیک نظیر فلومکول، تریمتوسل و داروهای ضد انگلی و تقویتی نظیر کلسیم بروگلوکونات، ویتامین A، سرم قندی نمکی و کاربیزول، ایمیدیوکارپ و هورمونهای دامی نظیر گونادورلین، سینارلین و ... و مقادیری داروی طیور نظیر اسپکتولین، کنسانتره ماءالشعیر، سالینومایسین، مولتی ویتامین + اسید آمینه بود که از دو داروخانه دامی ضبط گردید.
وی از انجام 13 مورد بازرسی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: در حال حاضر سه داروخانه دامی در شهرستان فعال هستند که بطور منظم از واحدهای فوق بازرسی های لازم صورت می پذیرد.

 

نظر شما
ادامه