کد خبر: ۵۹۵۷۰

«انیس خوش‌لهجه» روانشناس اظهار داشت: حیوان خانگی فقط بخشی از خلاء عاطفی انسان را برطرف می‌کند و در نهایت حیوان نمی‌تواند جایگزین انسان باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیوگفتگو، برنامه «روزنه» با موضوع حیوانات خانگی، در ارتباط تلفنی با «دکتر انیس خوش‌لهجه» (پزشک و روانشناس سلامت، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیرکل خانه روانشناسان ایران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

خوش‌لهجه در گفتگوی تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: حضور حیوان خانگی در دوران کودکی – تک‌فرزندی – و در دوره سالمندی می‌تواند خلا عاطفی افراد را پُر کند.

وی افزود: حیوان خانگی فقط بخشی از خلا عاطفی انسان را برطرف می‌کند و در نهایت حیوان نمی‌تواند جایگزین انسان باشد.

این روانشناس با اشاره به بیماران اوتیسم، اظهار داشت: در اکثر مواقع به بیماران اوتیسم توصیه می‌شود که در هم‌زیستی با یک حیوان خانگی زندگی خود را ادامه دهند، چرا که این افراد می‌توانند ارتباط یک‌سویه با حیوان برقرار کنند.

وی ادامه داد: حضور حیوان در کنار یک بیمار مبتلا به اوتیسم، بر روند درمان و کنترل بیماری موثر است.

انیس خوش‌لهجه با اشاره به این که حیوانات برای انسان قابل احترام هستند، تصریح کرد: موضوع انسان‌دوستی حکم می‌کند که ما با حیوانات رفتار مناسبی داشته باشیم.

وی تاکید داشت: در عین احترام به حیوانات، هیچ‌گاه یک حیوان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای رابطه‌ی انسانی باشد.

دبیرکل خانه روانشناسان ایران افزود: در رابطه‌ی انسان و حیوان، حیوان دریافت‌کننده است.

وی اضافه کرد: یک حیوان نمی‌تواند چالش‌های رفتارهای انسانی را درک کند و به تناسب آن واکنش نشان دهد.

انیس خوش‌لهجه خاطر نشان کرد: افرادی که با یک حیوان در ارتباط هستند، معمولا در موضوعات رشد و نقد‌پذیری و چالش‌پذیری در جامعه با مشکلات متعددی رو به رو می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» با اشاره به این که حیوان‌آزاری یک اختلال شخصیتی است، توضیح داد: در کنار حیوان‌آزاری، ترس و اجتناب از حیوان نیز می‌تواند نشانه‌ی اختلال شخصیتی باشد.

این پزشک با اشاره به ارتباط حیوان و کودک، توضیح داد: در حالت کلی کودکان با معنی و مفهوم «سوگ» آشنا نیستند، بر همین اساس زمانی که با یک حیوان ارتباط برقرار می‌کنند و آن حیوان فوت می‌کند مبانی اولیه سوگ را می‌شناسند.

وی افزود: نوعِ تعامل انسان با حیوان در دوران کودکی می‌تواند مفاهیمی از سطوح رشدی انسان را نشان دهد.

 

نظر شما
ادامه