کد خبر: ۵۹۷۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تاکستان، ریگان، کرمان و خوزستان

 

3496 مورد بازدید از واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی توسط دامپزشکی تاکستان

 

پیرو بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای عرضه فراورده های خام دامی شهرستان تاکستان، یک واحد عرضه مرغ وماهی ویک باب قصابی به دلیل عدم رعایت شرایط بهداشتی (نگهداری مرغ در دمای نامناسب وعرضه گوشت فاقد مهر بهداشتی) ، به مراجع قضایی معرفی گردیدند.

لازم به توضیح است بازدید و نظارت بر نحوه فعالیت واحدهای عرضه کننده فراورده های خام دامی شهرستان تاکستان و بخشهای تابعه ،توسط کارشناسان نظارت این شبکه به طور مستمر در قالب بازدیدهای صبح  و بعدازظهر  ( کشیکهای خارج از ساعات اداری ) صورت می گیرد که در 2ماهه ابتدای سالجاری 3496 مورد بازدید از این واحدها صورت گرفته است.

 

----------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
احداث کارخانه شیر در ریگان ضروری است


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با توجه به جمع‌آوری روزانه 10 تُن شیر احداث کارخانه شیر پاستوریزه در ریگان ضروری است.

حجت‌الله جعفری اظهار داشت: شهرستان ریگان با توجه به اینکه دارای جمعیت نسبتا بالایی از دام‌های سبک و سنگین است، از لحاظ تولید شیر و تامین نیاز غذایی مردم اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان نیز برای تامین شیر و فرآورده‌های لبنی سالم و با کیفیت و کمیت بالا مبحث بازرسی و نظارت از ایستگاه‌های شیر را از مهم‌ترین وظایف محوری خود قرار داده است.
جعفری تصریح کرد: پس از نمونه‌برداری از ایستگاه‌های شیر آزمایش‌های مختلفی از جمله درصد چربی، پروتئین و میکروبی انجام می‌گیرد.
وی بیان کرد: روزانه 10 تن شیر در شهرستان ریگان جمع‌آوری می‌شود که با توجه به افزایش جمعیت دام منطقه این مقدار در طول روز افزایش می‌یابد.
جعفری خاطرنشان کرد: آزمایش‌هایی به صورت روزانه انجام می‌گیرد و همچنین برای آشنایی دامداران و عشایر در مورد شیر و فرآورده‌های سالم آن کلاس‌هایی منظور شده است.
وی بیان کرد: دامداران دقت داشته باشند که در صورت مشاهده هرگونه حالت غیرعاددی در شیر از جمله‌ رنگ، بو، مزه و یا علامت غیرعادی در دام حتما برای راهنمایی و انجام آزمایش‌های تشخیص و پیگیری مقوله درمان به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.
جعفری بیان کرد: سه ایستگاه در شهرستان ریگان کار جمع‌آوری شیر را در مناطق رحمت‌آباد، محمدآباد سرحدی و حسن‌آباد گنبکی بر عهده دارند.
وی افزود: با توجه به جمعیت دام منطقه، کارخانه فرآورده‌های لبنی در این شهرستان ضروری است.
در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار راس دام سبک و 14 هزار راس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

--------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:
دقت در خرید فرآورده‌های دامی ضروری است


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به گرم شدن هوا دقت در خرید فرآورده‌های خام دامی ضروری است.

دکتر غلامرضا زیدآبادی با بیان اینکه با افزایش دما و در پیش بودن فصل تابستان احتمال غیر‌بهداشتی بودن فرآورده‌های خام دامی به صورت غیر‌مجاز توسط افراد دوره‌گرد دور از هر‌گونه نظارت بهداشتی دامپزشکی وجود دارد، گفت: شهروندان از خرید هر‌گونه فرآورده‌های خام دامی به ویژه ماهی، گوشت مرغ و تخم‌مرغ از افراد دوره‌گرد خود‌داری کنند.
وی بیان کرد: همچنین در صورت مشاهده عرضه فرآورده‌های پروتئینی توسط این افراد مراتب را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی و یا اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل اعلام کنند.
زیدآبادی با اشاره به حساسیت فرآورده‌های دامی به دلیل گرم شدن هوا و احتمال تسریع در فساد‌پذیری آنها تصریح کرد: عرضه‌کننده‌های فرآورده‌های پروتئینی نیز باید دقت لازم را در نحوه نگهداری این مواد داشته و ایرادهای احتمالی سرد‌کننده‌های موجود را بررسی و برطرف کنند.
وی اظهار داشت: مصرف‌کنندگان باید برای پیشگیری از ایجاد مسمومیت‌های ناشی از مصرف فرآوده‌های ناسالم در زمان خرید به تاریخ تولید، انقضا، تغییر رنگ و قوام این فرآورده‌ها دقت لازم داشته باشند.
مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: اداره کل دامپزشکی علاوه بر اعمال نظارت بهداشتی بر تولید‌، استحصال و عرضه فرآورده‌های خام دامی، وظیفه نظارت شرعی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه‌ها را نیز بر عهده دارد.
وی افزود‌: بر این اساس تشخیص حلیت لاشه استحصال شده در کشتارگاه‌های دام و طیور صرفا بر عهده دفتر نمایندگی ولیفقیه در اداره کل دامپزشکی استان است و نظر سایر روحانیان به ویژه ائمه جماعات صرفا جنبه ارشادی داشته و سایر افراد در این مورد مسئولیت اجرایی ندارند.
زیدآبادی اذعان کرد: تمام مصرف کنندگان می‌توانند در صورت وجود هرگونه ابهام در بهداشت فرآوده‌ها و یا در مسائل شرعی به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها مراجعه و یا با شماره تلفن‌های 2110016 و 2111933 به منظور رسیدگی و پاسخ تماس حاصل نمایند.

-----------------------------

 

سرپرست دامپزشکی خوزستان خبر داد؛
صدور حکم قضایی برای 407 متخلف در خوزستان


سرپرست اداره کل دامپزشکی خوزستان از صدور حکم قضایی برای 407 متخلف در طرح جمع‌آوری و منع فروش غیر قانونی مرغ زنده در استان خبر داد.

ابراهیم توکلی در جلسه شورای سلامت استان از صدور حکم قضایی برای 407 متخلف در فروش مرغ زنده به صورت غیربهداشتی و 117 فقره حکم تغییر کاربری در طرح جمع‌آوری و منع فروش غیر قانونی مرغ زنده در استان خبر داد و گفت: متأسفانه در استان خوزستان با توجه به فرهنگ مصرف از دیرباز خرید مرغ زنده رواج داشته و بعضی از شهروندان براساس فرهنگ سنتی و عدم اعتقاد به رعایت ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها اقدام به خرید و کشتار مرغ زنده می‌کنند و این مسئله به صورت یک مشکل بهداشتی و زیست محیطی در سطح استان درآمده است.
وی افزود: امروزه شیوع بیماری‌های نو پدید در سطح جهان به خصوص بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که تلفات انسانی زیادی را در جامعه بشری باعث شده است اهمیت ساماندهی و جمع‌آوری عرضه‌کنندگان غیربهداشتی مرغ زنده را دوچندان می‌سازد.
توکلی به خطرات ناشی از تماس انسان با مرغ زنده اشاره کرد و گفت: علائم بسیاری از بیماری‌ها به صورت ظاهری در مرغ زنده قابل تشخیص نیست و پس از ذبح و بررسی لاشه توسط کارشناسان متخصص قابل تشخیص است، بنابراین از آن‌ جایی که در عرضه مرغ زنده امکان بررسی لاشه‌ها توسط کارشناسان متخصص مقدور نیست خطر بالقوه انتقال بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد.
وی افزود: بعضی از این بیماری‌های خطرناک عبارتند از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیماری به شدت واگیر دار و مرگباری است، علاوه بر این، سالمونلوز و دیگر بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌های ویروسی، قارچی، انگلی و روده‌ای خریداران مرغ زنده را از مراکز غیربهداشتی تهدید میکند.
سرپرست دامپزشکی خوزستان اظهار داشت: تنظیم زمان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان برای رفع مشکل کمبود یا ترافیک در ماه‌های مختلف توسط اتحادیه مرغداران استان، ایجاد برنامه نرم‌افزاری برای ثبت اطلاعات مربوط به اطلاعات تولید مرغداری‌ها به صورت آن‌لاین توسط اتحادیه مرغداران با همکاری صنف کشتارگاه‌ها، ساخت برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغاتی و آموزشی از قبیل انیمیشن از جمله راهکارهای اجرایی به منظور جمع‌آوری و منع فروش و توزیع غیرقانونی مرغ زنده است.
وی افزود: مطرح کردن تمام مصوبات جلسه در شورای سلامت استان توسط اداره کل دامپزشکی، برگزاری جلسات کارگروه به طور منظم و ماهیانه یک ‌بار موازی با جلسات شورای سلامت، افزایش کیفیت مرغ بسته‌بندی برای اعتماد و اطمینان بیشتر توسط کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی خوزستان از دیگر راهکارهای جلب شهروندان به خرید مرغ بسته‌بندی است.

 

 

نظر شما
ادامه