کد خبر: ۵۹۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فردوس، فهرج و کوهبنان

 

رئیس دامپزشکی فردوس:
52 هزار دام فردوس واکسینه شدند


رئیس اداره دامپزشکی فردوس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 52 هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله و شاربون واکسینه شدند.

جواد اسماعیلی در جریان بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی فردوس اظهار داشت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک شهرستان علیه بیماری آبله و شاربون طی دو مرحله انجام می‌شود.
وی افزود: مرحله نخست این طرح از ابتدای سال جاری آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد و مرحله دوم نیز از آبانماه اجرا می‌شود.
اسماعیلی تصریح کرد: هر ساله به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، طرح واکسیناسیون دام‌های سبک در سطح استان و شهرستان انجام و از انتقال بیماری به انسان پیشگیری می‌شود.
رئیس اداره دامپزشکی فردوس از وجود 90 هزار راس دام سبک و بیش از 2 هزار و 800 راس دام سنگین در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: به دلیل خشکسالی‌های پیاپی تعداد دام‌های سبک شهرستان نسبت به سال گذشته، 10 هزار راس کاهش یافته است.
وی گفت: عمده بیماری‌هایی که سبب تلفات دام می‌شود، بیماری‌های ویروسی است که فعالیت این بیماری‌ها بر اثر گرمای هوا کاهش می‌یابد، از این رو از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هیچگونه تلفات دامی رخ نداده است.
اسماعیلی به کاهش قیمت گوشت دام زنده اشاره کرد و افزود: عدم وجود کشتارگاه صنعتی در فردوس سبب شده که سالانه تعداد زیادی دام به صورت زنده از این شهرستان برای کشتار به سایر استان‌ها صادر شود.
رئیس اداره دامپزشکی فردوس تصریح کرد: دامداران نیز به سبب نبود کشتارگاه صنعتی و بروز خشکسالی مجبور به فروش دام خود با قیمت ارزان‌تری می‌شوند که این مسئله، سبب کاهش قیمت دام زنده در سطح شهرستان شده است.
وی همچنین به اجرای طرح ساماندهی عرضه تخم‌مرغ در سطح استان اشاره کرد و گفت: از نیمه خردادماه سال جاری، باید تاریخ تولید، انقضا و شرکت تولیدکننده با دستگاه‌های ویژه بر روی تخم‌مرغ درج شود.
اسماعیلی به فعالیت یک واحد مرغداری عرضه‌کننده تخم‌مرغ در سطح شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: دستگاه مورد نیاز با قیمت 140 میلیون ریال توسط مالک مرغداری خریداری و از این پس، تخم مرغ با مشخصات کامل به بازار عرضه می‌شود.
وی یادآور شد: هر تخم‌مرغی که فاقد اطلاعات لازم باشد جمع‌آوری و با توزیع‌کنندگان آن برخورد می‌شود.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد:
جمع‌آوری ماهانه 24 تن شیر در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: ماهانه 24 تن شیر تحویل مراکز جمع‌آوری شیر از سوی دامداران فهرجی می‌شود‌.

مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: در شهرستان فهرج تنها چهار مرکز جمع‌آوری شیر وجود دارد که روزانه توسط 12 ماشین ویژه حمل، شیر جمع‌آوری می‌شود.
وی بیان کرد: شیرهای جمع‌آوری شده در بخش‌های مرکزی و نگین کویر این شهرستان تحویل داده می‌شود و لازم است که این مراکز گسترش پیدا کنند.
بمان‌دشتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شبکه دامپزشکی فهرج گفت: در محل ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر به ازای دریافت هر نمونه شیر آزمایش الکل در مورد آن انجام و در صورت منفی بودن به تانکر شیر اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه شیر در سبد غذایی خانواده‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و حساسیت بالایی در مقابل آلودگی و فساد دارد، افزود: در این راستا به طور مکرر بر ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر نظارت دقیق در حال انجام است، علاوه بر اینکه آزمایش‌های انجام شده و نمونه‌برداری و تکرار آزمایش توسط بازرسان شبکه دامپزشکی در حال انجام است.
بمان‌دشتی تصریح کرد: همچنین در صورت لزوم آزمایش‌های تکمیلی در محل دامپزشکی این شهرستان و در آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان بر روی نمونه‌های برداشته شده از ماشین‌های حمل شیر انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دامداران با رعایت بهداشت حین شیردوشی برای کیفیت سلامت شیر کمک کنند، دامداران در صورت استفاده از دستگاه شیردوش پس از هر بار مصرف دستگاه را شست‌وشو داده و ضدعفونی کنند.

 

---------------------------------------

 

مسئول دامپزشکی کوهبنان:
سیستم ارزیابی واحدهای پرورش طیور راه‌اندازی شد


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: سیستم GIS ارزیابی و پایش واحدهای پرورش طیور در شهرستان کوهبنان راه‌اندازی شد.

محسن عسکرپور در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی سیستم ثبت اطلاعات جغرافیایی برای واحد‌های پرورش طیور در شهرستان کوهبنان خبر داد و اظهار داشت: این سیستم به منظور بررسی و پایش وضعیت جوجه‌ریزی، واکسیناسیون، بیماری‌ها و حمل و نقل طیور در شهرستان کوهبنان راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به موفقیت سیستم GIS دامی طی چند سال گذشته که با ارزیابی و پایش واحدهای پرورش دام عملکرد خوبی در مدیریت بحران و سیستم هشدار سریع داشته است، افزود: در این طرح نیز با ارسال تمام مسائل مرتبط به طیور شهرستان به سطوح مدیریتی بالاتر استان و کشور امکان آنالیز و پایش این اطلاعات در تمام سطوح مدیریتی طیور سازمان دامپزشکی وجود دارد.
عسکرپور افزود: همچنین با اجرای این طرح می‌توان با بررسی نحوه انتشار و بروز بیماری‌ها به الگوی انتشار بیماری‌ها دست یافت، این امر به نوبه خود موجب تصمیم‌گیری صحیح و به موقع در موارد بروز اپیدمی‌ها می‌شود.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان بیان داشت: این امر می‌تواند در مواقع بروز بحران امکان ایجاد سیستم هشدار سریع و انجام مدیریت موفق و توانمند بحران را به مسئولان ذیربط در اسرع وقت بدهد.
وی اذعان کرد: از مرغداران درخواست داریم مسائل امنیت زیستی را بیشتر جدی بگیرند، همچنین به دلیل امکان ورود بیماری‌های خطرناک تنفسی طیور به شهرستان هرگونه حمل و نقل طیور را با مجوز دامپزشکی انجام دهند.

 

نظر شما
ادامه