کد خبر: ۶۰۰۰

حکیم مهر - سالانه حدود 12 میلیارد تومان هزینه خرید واکسن و سرم برای بیماری هاری میشود.

دکتر محمود نبوی در دوازدهمین گردهمایی کشوری مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان که در سالن اجتماعات فرمانداری قزوین برگزار شد با اعلام این مطلب گفت : با توجه به بهبود زیرساخت‌های آب و غذا و ارتقای سطح آگاهی مردم، اُفت بیماریهای واگیر را شاهد هستیم.
وی با اشاره به لزوم مقابله و کنترل بیماریهای زئونوز ادامه داد: در بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و یا زئونوزها مبارزه مشکل‌ است و اگر کنترل را رها کنیم با افزایش این بیماریها مواجه میشویم به طوری که اگر بیماری برسلوز کاهش یافته است به این دلیل است که کارخانجات شیر پاستوریزه راه‌اندازی شده و آموزش مردم صورت گرفته است.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: هدف کلی در بیماری زئونوز مانند سایر بیماریها پیشگیری اولیه برای ابتلای کمتر، پیشگیری ثانویه برای درمان مناسب و پیشگیری ثالثیه در راستای کاهش عوارض است که در همه این سطوح باید کار شود.
وی افزود: موارد دیگری نظیر ارتقا نظام ثبت و گزارش‌دهی بیماری‌های زئونوز، کاهش میزان بروز بیماریهای زئونوز در انسان و افزایش هماهنگی درون بخشی و برون بخشی نیز مورد توجه است که باید در این خصوص هماهنگی با دامپزشکی داشته باشیم زیرا در غیر این صورت مبارزه با زئونوز معنایی ندارد.
نبوی با اشاره به بیماری هاری به عنوان یکی از کشنده‌ترین بیماریها توضیح داد: سالانه حدود 12 میلیارد تومان هزینه خرید واکسن و سرم برای بیماری هاری میشود که گاهی کارخانه سازنده نیز دیر جواب ما را می‌دهند، بنابراین باید کاری کنیم که میزان گزیدگی کاهش یابد که واکسیناسیون تأثیر در امر کاهش داشته است.
وی با اشاره به راهکار مقابله با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان تصریح کرد: یکی از راهکارها در این بخش افزایش آموزش برای پرسنل و جامعه به ویژه اطفال است که در معرض گزش حیوانات هستند و باید آموزش لازم به آنها داده شود تا خود را در معرض گزش قرار ندهند.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بیماری سالک در کشور اعلام کرد: بیماری سالک افزایش یافته است که البته علت آن کم کاری نیست بلکه یکی از عوامل تقویت سیستم گزارش دهی ماست به طوری که ما تا سه دهه قبل به برخی روستاها دسترسی نداشتیم ولی اکنون همه روستاها دارای جاده و مسیر دسترسی هستند و این امر گزارش‌دهی را بالا برده است و رشد جمعیت نیز عامل دیگری در افزایش این بیماری است.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه