کد خبر: ۶۰۱۲۳

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی تفصیلی روز ملی دامپزشکی را به جامعه دامپزشکی تبریک گفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «کیومرث کلانتری»، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی تفصیلی روز ملی دامپزشکی را به جامعه دامپزشکی تبریک گفت و روز ملي دامپزشكي در 14 مهرماه هر سال را فرصت مناسبي برشمرد تا نقش ارزشمند دامپزشكان و ساير فعالان حرفه دامپزشكي در توليد مواد غذايي بهداشتي، حفظ سلامت جامعه و حفاظت از گونه‌های جانوری و سختی ها و چالش های پیش روی حرفه دامپزشکی نشان داده شود.

متن کامل پیام وی به شرح زیر است:

همه چيز در جهان هستی براساس نظم، هماهنگي و بر پايه عدل الهی آفريده شده است و هرگونه كاستي و نابساماني‌هاي موجود در عرصه طبيعت فقط به علت بهره وري نادرست از محيط طبيعي، اسراف و تبذير آدمی است. در طول قرن های متمادی انسان نیازها و احتياجاتي همانند غذا، پوشاك، بهداشت و مسكن خود را از دامان طبیعت فراهم نموده و سعی نموده پديده ها و مخلوقات الهي و طبيعت را مسخر ساخته و در سیطره خویش قرار دهد تا با بكارگيري دانش و خرد خود، از منابع طبيعي و مخلوقات الهي استفاده نمايد. متاسفانه طی قرن‌های اخیر استفاده و بهره برداری درستی از منابع طبیعی نشده و با وجود پیشرفت جوامع، هنوز شاهد چالش‌هايي همچون آلودگي منابع آب، خاك و هوا، تخريب جنگل‌ها و مراتع گرم شدن كره زمين ناشی از مصرف بدون ضابطه سوخت‌های فسیلی و كاهش منابع طبیعی و تنوع زيستي و انقراض گونه‌ها بویژه گونه‌های در معرض خطر هستیم.

كشورعزيزمان ايران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان از غنای گونه ای و تنوع زیستی ارزشمندی برخوردار است و بيش از 11 درصد از مساحت كل كشور برای حفاظت از آنها با عناوين پارك‌هاي ملي، مناطق حفاظت شده، آثار طبيعي و ملي و پناهگاه حيات وحش تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارند که با همه کمبودها و مشکلاتی که وجود دارد، با جدیت در برابر تهديدها و چالش‌هاي فراواني از جمله آلودگی ها، آتش سوزی‌ها، تخريب و جزيره‌اي شدن زيستگاه‌ها ،قاچاق حیوانات، فعالیت‌های بی‌ضابطه در طبیعت، شكار و صيد غیرقانونی و شیوع بيماري ها حفظ و حراست می‌شوند.

شیوع و گسترش بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری‌هایی نظیر سارس و پاندمی بیماری کووید-19 نیز بی‌تردید به فعالیت های نوع بشر مرتبط هستند و بسیاری از این بیماری‌ها بدون هیچگونه مرزی بین انسان و حیوانات گسترش یافته که نشان می‌دهد ارتباط انسان با طبیعت و بهره برداری از گونه های جانوری باید بر اساس ضوابط زیست محیطی و در نظر گرفتن اصول بهداشتی باشد و هرگونه دخالت بی‌ضابطه و بهره برداری نادرست، با عواقب ناگواری همراه خواهد بود. به عبارتی باید به این نکته توجه نمود که لازم است بهره برداری از طبیعت و منابع طبیعی مبتني برتوسعه پايدار، به عنوان یکی از مهمترين شاخص‌هاي ارزيابي پيشرفت جوامع، باشد تا فرصتي براي كاهش فقر و بهبود سلامتي و تندرستي انسان بدست آورد که البته جز با همكاري دستگاه‌هاي مرتبط و عزم ملي امكان‌پذير نخواهد بود.

بسیاری از بیماری ها علاوه بر انسان، تهدید بزرگی نیز برای تنوع زیستی جانوری و ذخایر ژنتیکی و اقتصاد دامپروری محسوب می‌گردندکه لازم است برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها با همکاری‌های فرابخشی و با رویکرد سلامت واحد اقدام شود. تلاش هایی که در طی چند ماه اخیر برای شکست کرونا در ایران و جهان صورت گرفت نشان داد که ارتباط بین متخصصین علوم پزشکی و علوم دامپزشکی برای ایمن ساختن جامع بشری بسیار ضروری است.

 در طول چندین سال گذشته با کاهش منابع غذایی و از سوی دیگر با افزایش احتمال شیوع بیماری‌های نوظهور و بازپدید روبرو هستیم، لذا یکسری اقدامات در هر کشوری از جمله توليد مواد غذايي بیشتر با روش‌های جدید وكيفيت مناسب و هزينه كمتر همچنین پژوهش و تقویت علوم مرتبط با پیشگیری و درمان بیماری‌ها می‌تواند به منزله یک ابزار قدرتمند علمي و اقتصادي محسوب مي‌گردد. در این میان گستردگی علم، دانش و تجربه دامپزشكان از تولید تا مصرف مواد غذایی پروتئيني با منشاء دامي تا فعاليت هاي گسترده اقتصادی و پژوهشي در عرصه هاي دامپزشكي، پزشكي، دارويي و زیست محیطی می تواند ارتباط موثری بین علوم پزشکی، دامپزشکی و زیست محیطی فراهم نماید و نقش بسزايي در افزايش سطح بهداشت جامعه، افزايش توليدات دامي و حفظ ذخاير ژنتيكي جانوري داشته باشد.

بنابراين اهمیت همکاری و فعاليت دامپزشكان در كنار متخصصين علوم پزشکی و محيط زيست در تدوين برنامه هايی که بتوانند اصلي ترين نيازهاي نوع بشر در عرصه هاي گوناگون علوم جهت حفظ بهداشت جامعه و پیشگیری از شیوع بيماري‌ها، رفع كمبود مواد غذايي و تامين منابع غذايي جديد، در كنار پيشگيري از شيوع بيماري‌ها در حيات وحش و حفظ تنوع زيستي را تامین نماید بر هیچکس پوشیده نیست و مسلما در اولويت اهداف جوامع پويا و مترقي قرار دارد که نشان دهنده قابليت ها و توانايي هاي حرفه دامپزشکی می باشد .

نظام سلامت در کشور در بخش بهداشت انسانی بواسطه عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در عرصه دامپزشکی با فعالیت سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی کشور، موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی و دانشکده‌های دامپزشکی پیشرفت قابل توجه ای داشته است، بدون شک دانش دامپزشکی و پزشکی مکمل یکدیگر بوده و نقش موثری در سلامت انسان و جامعه دارند و باید در سازمان‌های مربوطه و بخش خصوصی، توجه جدی به نقش ارزشمندی که دامپزشکان و فعالان این حوزه در پیشرفت علوم دامپزشکی، بهداشت جامعه و حفظ گونه‌های جانوری دارند، صورت گیرد. موسسات تحقیقاتی، مراکزآموزشی و دانشکده‌های دامپزشکی در سراسرکشور نیز با انجام پژوهش‌های کاربردی و تربیت دامپزشکان مجرب و متخصص نقش مهمی در ارتقاء حرفه دامپزشکی، سلامت جامعه و حفظ تنوع زیستی دارند.استفاده از توان علمی و مدیریتی دامپزشکان در عرصه‌های گوناگون بخصوص امور بهداشتی و زیست محیطی کارنامه موفقی داشته است.

همکاری چند جانبه سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از منظر سلامت واحد برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست ضروری است و باید بیش از پیش تقویت شود. طی سال‌های اخیر، سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به بکارگیری دکتر دامپزشک در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و حتی استفاده از خدمات بیمارستان های دامپزشکی و دامپزشکان معتمد بخش خصوصی اقدام نموده تا با وجود کمبودهایی که وجود دارد، امداد و نجات حیات وحش با کیفیت و سرعت بیشتری صورت گیرد ولی ضرورت ایجاب می نماید که با همکاری سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و دانشکده های دامپزشکی از دامپزشکان فعال در حوزه حیات وحش و دامپزشکان سازمان بیش از گذشته حمایت شود.

باید توجه نمود که برای جلوگیری از تلفات گسترده گونه های ارزشمندی همانند کَل، بُز، قوچ و میش در حیات وحش به علت بیماری بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) همانند اتفاقی که در سال 1394 رخ داد، پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دامی در حیات وحش به واکسیناسیون و ايمن نمودن دام هاي اهلي بخصوص دام های کوچ رو در برابر بيماري هاي واگير و جلوگيري از ورود دام هاي اهلي مشکوک به بيماری و غیر واکسینه به چراگاه هاي مشترك با علفخواران وحشي، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای و تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها در بین جمعیت دامی وابسته است. در این راه سازمان دامپزشکی کشور با پایش بیماری‌ها و واکسیناسیون‌های گسترده در بین جمعیت‌های دامی، جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌ها تلاش نموده و سازمان حفاظت محيط زيست نیز با افزایش پایش و رصد حیات وحش، اطلاع رسانی به موقع هنگام مشاهده گونه های جانوری مشکوک به بیماری و سایر اقدامات پیشگیرانه، با سازمان مذکور همکاری می‌نماید و جای امیدواری است که با پوشش حداکثری واکسیناسیون دام‌های اهلی و با افزایش اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی در سال‌های آتی، دیگر شاهد شیوع بیماری‌های دامی و تلفات علفخواران وحشی ناشی از بیماری‌های واگیر دامی نظیرPPR و تب برفکی در طبیعت نباشیم.

برگزاری مراسم روز ملي دامپزشكي در 14 مهرماه هر سال فرصت مناسبي است تا نقش ارزشمند دامپزشكان و ساير فعالان حرفه دامپزشكي در توليد موادغذايي بهداشتي، حفظ سلامت جامعه و حفاظت از گونه های جانوری و سختی‌ها و چالش‌های پیش‌روی حرفه دامپزشکی نشان داده شود.

باید توجه نمود که افزایش پژوهش و توسعه آموزش عالی در زمینه‌های گوناگون دانش دامپزشکی اجتناب ناپذیر است همچنین با وجود خطرات ناشی از بیماری های مشترک و حمله حیوانات که دامپزشکان رو تهدید می‌نماید، باید برای بهبود وضعيت معيشتي، رفاهي و سختی کار دامپزشکان و فعالان حرفه دامپزشكي در بخش دولتی و خصوصی توسط مسئولین ذیربط برنامه‌ریزی شود.

 در پایان شايسته است از شهدای مدافع سلامت و شهدای سنگر حفاظت از طبیعت تقدیر گردد که سلامتی جامعه ما و حفظ محیط زیست مدیون ایثار آنهاست، همچنین ضمن گرامی‌داشت روز ملی دامپزشکی و تبریک این روز به همه شاغلین حرفه دامپزشکی اعم از بخش دولتی و غیردولتی و همکاران دامپزشک گرامی در سازمان حفاظت محیط زیست، از کوشش و تلاش این عزیزان برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست کشور تقدیر و تشکر می‌گردد.

 
نظر شما
ادامه