کد خبر: ۶۰۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - یادداشتی کوتاه از دکتر آراسب دباغ مقدم، دامپزشک و متخصص صنایع غذایی درباره تفاوت ماهی پرورشی و دریایی :

در مورد ماهی پرورشی و دریا باید گفت عمده تفاوت این دو دسته ماهی در طعم‌شان است. ماهی‌های دریا تغذیه آزاد دارند و بسته به نوع ماهی که گیاهخوار، گوشت‌خوار یا هردوی آنهاست، مزه و طعم گوشتش با ماهی پرورشی که تغذیه کنترل‌شده‌ای دارد، متفاوت است.
مساله دیگری که البته از کشوری به کشور دیگر متفاوت است این می‌تواند باشد که ماهی پرورشی چون در تراکم بالا پرورش داده می‌شود لازم است برای آنها در استخرشان از برخی داروها و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده شود. البته این داروها همگی مجاز و زیر نظر سازمان دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انسان خطری ندارد و در ضمن بعد از استفاده از این داروها مدت زمانی می‌گذرد تا ماهی صید شود بنابراین خطرناک نخواهد بود. لازم به ذکر است که متاسفانه در کشور ما برخی استخرهای پرورش ماهی این نکات را رعایت نمی‌کنند و این مساله می‌تواند خطرساز باشد. به عنوان نمونه یک نوع ماده سمی به نام مالاشیت سبز داریم که استفاده از آن در حال حاضر در استخرهای پرورش ماهی به دلیل سرطان‌زا بودن ممنوع است ولی برخی استخرهای پرورشی ماهی از آنها استفاده می‌کنند.

تفاوت دیگری که بین ماهی پرورشی و دریا وجود دارد در این است که برخی املاح موجود در ماهی‌های آزاد مانند ید که منشا آن دریاست، در ماهی پرورشی به میزان قابل توجهی وجود ندارد. البته اگر استخر پرورش ماهی زیر نظر دامپزشک باشد از لحاظ کنترل‌‌های بهداشتی تا حد زیادی می‌توان به سلامت ماهی‌ها اطمینان داشت بنابراین از نظر نکات بهداشتی مشکل‌ساز نخواهند بود. جالب است بدانید که امروزه روش‌های کشت ماهی در دریا به صورت پرورشی یا کشت ماهی در قفس هم وجود دارد. به این ترتیب که داخل آب دریا قفسی درست می‌شود و ماهی داخل این قفس پرورش پیدا می‌کند به این ترتیب میزان املاح موجود در گوشت این ماهی‌ها بیشتر خواهد بود.

نکته مهم دیگر آن است که تنها به این دلیل که یک ماهی پرورشی یا ماهی دریاست، نمی‌تواند تعیین‌کننده کیفیت آن باشد. در ماهی‌های دریا و رودخانه روش صید، حمل و نقل و نگهداری اهمیت دارد.

شاید در مجموع بتوان گفت ماهی دریا بر ماهی پرورشی ارجح است ولی اگر ماهی دریا به روشی حمل و نگهداری،‌ تخلیه و حتی عرضه شود که به کیفیت آن صدمه برساند در این شرایط ماهی پرورشی اولویت پیدا می‌کند. البته تاکید بر آن است که این ماده غذایی حتما از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود و هموطنان عزیز تنها به دلیل قیمت پایین‌تر، مغازه های نامطمئن را انتخاب نکنند. به این ترتیب خوردن دو بار در هفته ماهی (با شرایط یاد شده) برای هر خانواده ایرانی یکی از اقداماتی خواهد بود که به کیفیت زندگی تک‌تک اعضای آن کمک می‌کند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من
|
-
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
0
0
یک عدد جا مانده!!
خوردن چند بار در هفته؟؟؟؟؟
حکیم مهر
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
0
0
با سلام و احترام / ضمن تشکر از توجه بیننده محترم : فونت اصلاح شد. دو بار در هفته - با تشکر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
سلام از نظر بیماری ها چ فرقی با هم دارن(ماهیان پرورشی و ازاد)
نظر شما
ادامه