کد خبر: ۶۰۱۸

حکیم مهر - یک کارشناس بهداشت محیط با تأکید بر استفاده از دستکش در هنگام پاک کردن و شست‌وشوی سبزیجات، گفت: تماس دست با سبزیجات و میوه‌جات آلوده می‌تواند موجب بروز بیماری‌های روده‌ای در فرد شود.

ناصر افشاری با اشاره به آلودگی خیار که منجر به بیماری اسهال ‌خونی به ‌صورت فراگیر در چندین کشور اروپایی شده است، افزود: شست‌ وشو و ضدعفونی کردن کامل میوه‌جات و سبزیجات به‌ ویژه در فصول گرم سال امری اجتناب‌ناپذیر است و کوتاهی در این زمینه می‌تواند فرد را از یک بیماری روده‌ای تا حد مرگ پیش ببرد.

وی با اشاره به مراحل سالم ‌سازی سبزیجات و میوه‌جات در چهار مرحله، یادآور شد: شست ‌وشوی اولیه یا گل ‌زدایی، خیساندن در محلول آب و مایع ظرف‌شویی، آب‌کشی و ضدعفونی کردن در محلول کلر به مدت 5 دقیقه و همچنین شست‌وشوی نهایی از مراحل سالم‌ سازی است.

این کارشناس بهداشت محیط در ادامه با تأکید بر نگهداری تخم‌مرغ در زنجیره سرما و داخل یخچال، تصریح کرد: منافذ موجود در پوسته تخم‌مرغ، امکان نفوذ آلودگی و میکروب را به محیط داخلی آن افزایش می‌دهد، لذا نگهداری آن در فضای بیرون از یخچال منجر به فساد آن خواهد شد.

افشاری، اضافه کرد: همچنین افراد در هنگام خرید حتماً باید به تاریخ تولید و انقضاء درج بر روی پوسته تخم‌مرغ توجه داشته باشند که در این راستا برای حصول اطمینان از سلامت تخم‌مرغ می‌توانند قبل از مصرف، آن‌ را در داخل ظرف محتوی آب قرار دهند، چرا که تخم‌مرغ در صورت فاسد شدن، گازی تولید می‌کند که این گاز آن‌ را در سطح آب نگه می‌دارد.

وی همچنین نسبت به تهیه به‌ اندازه و مصرف زودهنگام فرآورده‌های دریایی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این فرآورده‌ها در همه مراحل اعم از زندگی در دریا، صید توسط تور ماهیگیری، حمل و نقل، نگهداری و حتی مراحل طبخ در معرض آلودگی قرار دارند. بنابراین بهتر است در هنگام طبخ به‌ اندازه نیاز تهیه شده و برای وعده‌های بعدی نگهداری نشود.

 

 

نظر شما
ادامه