کد خبر: ۶۱۶۶

حکیم مهر - مراسم جشن رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در جوار رودخانه سفید رود واقع در شهرستان بندر کیاشهر «اسکله بندر ماهیگیری» با حضور مدیرکل شیلات گیلان، رئیس انستیتو ماهیان خاویاری شادروان دکتر دادمان، فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه و سایر مسوولان برگزار شد.

دکتر پور کاظمی ـ رئیس انیستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری ـ در این مراسم گفت: امروز شاهد یک اقدام مقدسی هستیم که مخلوقی از مخلوقات خداوند که در حال انقراض هست را نجات دهیم و این امر میسر نمی‌شود مگر با تلاش یکدیگر و عزم ملی و فراسازمانی تا در حوزه حفظ ذخایر ورود کنیم و یک فسیل 250 میلیون ساله را احیاء و به نسلهای آینده تحویل دهیم.

وی افزود: به علت افزایش فشار بیش از حد بر ذخایر هیچ گونه سهمیه‌ای برای 5 کشور حاشیه دریای خزر در سال 1390 در نظر گرفته نشده است.

وی اقدام کمیسیون عالی ماهیان خاویاری در زمینه تحویل ماهیان خاویاری به کارگاههای تکثیر را اقدام منتقی تلقی کرد و از مجموعه جهاد کشاورزی و مدیریت ماهیان خاویاری در زمینه تحویل مولدان مورد نیاز تشکر و قدردانی به عمل آورد.

رئیس انیستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری اظهار کرد: یک چهارم آب ورودی دریای خزر از طریق یک رودخانه (سفید رود) و آن نیز در استان گیلان تامین می‌شود و این یک نعمت است که اگر قدرش را ندانیم از دست ما گرفته می‌شود.

پورکاظمی با ذکر این نکته که کل صید ماهیان 3 استان شمالی 150 تن است، افزود: بایستی در جهت فرهنگ سازی و مشارکت مردم در جهت حفظ ذخایر گامهای اساسی را برداریم و در این زمینه حاشیه‌نشینان رودخانه‌ها کمکهای موثری را می‌توانند داشته باشند.

پورکاظمی بیان کرد: براساس اعلام محققان از100درصد رهاسازی بچه ماهیان خاویاری 60درصد در سال اول رهاسازی تلف می شوند و تنها 40 درصد باقی و به سن بلوغ می‌رسند لذا بایستی با استفاده از دانش موجود و بهره گیری از افراد دلسوز در گیلان و همچنین توان ملی که وجود دارد ذخایر را به دریا بازگردانده تا جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین محصولات خاویاری را در دنیا شناسایی کنیم.

همچنین مدیر عامل اتحادیه تعاونی پره استان گیلان بیان کرد: ما در استان گیلان رودخانه‌های متعددی داریم که بدلیل صید بی رویه و آلودگی، هیچ گونه تکثیر طبیعی در رودخانه‌ها انجام نمی پذیرد و لذا بر همه ما فرض است که با همکاری یکدیگر امکان تکثیر طبیعی را در رودخانه فراهم کنیم چراکه تکثیر طبیعی ماهیان ازدیاد نسل آبزیان را بدنبال دارد و در این راستا اتحادیه تعاونیهای پره استان نیز آمادگی لازم خود را در جهت احیاء ذخایر دریای خزر اعلام می‌دارد.

سعیدی ـ مدیرکل شیلات گیلان در این مراسم اظهار کرد: مراسم جشن رهاسازی بچه ماهیان در جهت پاسداشت تلاشهای و زحمات شبانه روزی سه مرکز بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر بوده است و این مراکز براساس نرم تعیین شده امسال 200 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری را به دریا رها سازی می‌کنند.

وی افزود: یکی از اهداف و سیاستهای شیلات ایران و گیلان حفظ و بازسازی ذخایر و تثبیت مشاغل صید و صیادی در استان بوده و همه تلاشها برای جامعه بهره‌بردار استانی است به طوریکه امسال در حدود 31 درصد در بخش ماهیان مولد خاویاری و 50 درصد تخم ماهیان خاویاری و 60 درصد بچه ماهیان خاویاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم.

مدیرکل شیلات گیلان افزود: در استان گیلان توانمندی‌های خوبی در زمینه صید و آبزی پروری داریم و یکی از توانمندی‌های گیلان رودخانه‌ها هستند که نقش مهمی را بحث توسعه دارند اما متاسفانه هیچ یک از رودخانه‌های گیلان شرایط لازم را برای مهاجرت و تخم ریزی ندارند. در صورتیکه محوری ترین رودخانه گیلان را رودخانه سفید رود تشکیل می‌دهد و یک رودخانه بین المللی و مادر است و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست لذا تاکنون نتوانسته‌ایم از این نعمت خداوندی به نحو احسن استفاده کنیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: شیلات کشور را با شیلات شمال مخصوصا گیلان می شناسند ولی چرا بایستی امروزه در بحث مولد، استحصال تخم، حفاظت از رودخانه‌ها و دریا مشکل داشته باشیم و این منابع در انحصار یک نسل نبوده و نخواهد بود و شیلات و محیط زیست به تنهایی نمی‌توانند مشکلات موجود را حل کنند و در این راستا تمامی تشکلهای دولتی – NGO ها بایستی شیلات را در زمینه احیا و حفظ ذخایر کمک کنند.

در پایان مراسم طی یک اقدام نمادین توسط دانش آموزان دختر و پسر مقاطع ابتدایی بچه ماهیان خاویاری با اوزان مختلف در رودخانه سفیدرود رهاسازی شد تا این پیام را تداعی کند که بایستی همه ما در جهت حفظ ذخایر گامهای اساسی را برداشته تا برای نسل آینده انفال دریا فراهم شود.

 

 

نظر شما
ادامه