کد خبر: ۶۱۹۱۷

حکیم مهر: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پس از 6 سال خراسان جنوبی را درگیر کرده و شایعاتی برای منشاء این بیماری در استان خبرساز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چند روزی است که پاسخ نمونه‌برداری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از یک واحد مرغداری تخم‌گذار در استان مثبت شده و مردم خراسان جنوبی هراسان از انتقال بیماری بین انسان و پرندگان شده اند. در این روزها علاوه بر مبارزه با بیماری، بحث منشاء این بیماری که پس از چندین سال به خراسان جنوبی رسیده نیز خبرساز شده است.

کارشناسان دامپزشکی، منشاء این بیماری را وجود پساب تصفیه خانه بیرجند دانستند که توسط پرندگان آزاد پرواز از جمله کبوتر و سایر پرندگان منتشر شده است. این امر در فضای مجازی  تنش‌هایی را ایجاد کرده که پاسخ مسئولان را در ادامه می بینید.

پساب با واحدهای درگیر با آنفلوآنزای پرندگان فاصله دارد

«احمد قندهاری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به فرآیند تصفیه فاضلاب به ایسنا گفت: دستگاه‌های مختلفی درگیر فرآیند تصفیه فاضلاب هستند؛ آب و فاضلاب استان مسئول جمع آوری و تصفیه فاضلاب است و محیط زیست مسئول کنترل کیفیت پساب تولیدی.

وی با بیان اینکه نهایتا این محصول در اختیار آب منطقه‌ای قرار می‌گیرد، افزود: آنچه تحویل آب منتطقه‌ای می‌شود طبق پایش‌های مکرر و روزانه از کیفیت مناسب برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق اظهارنظر مسئولان دامپزشکی بازدیدی از محل رهاسازی فاضلاب داشتیم، افزود: حداقل در فاصله 5 تا 6 کیلومتری واحد مرغداری درگیر پسابی وجود ندارد؛ پساب از آن منطقه حدود 9 کیلومتربا لوله منتقل شده و در پایین دست رهاسازی می‌شود.

قندهاری با بیان اینکه در آن منطقه برکه کوچکی وجود دارد که مربوط به سیلاب‌های اخیر بوده و ربطی به پساب ندارد، تصریح کرد: هر مکانی منبع آبی روبازی باشد پرنده‌های مهاجر را به خود جذب می‌کند؛ پرندگان مهاجر از شمال به واسطه سردسیر بودن آن مناطق به ایران سفر می‌کنند و بسیاری از سدها و بندها میزبان پرندگان مهاجر در این فصل هستند.

وی با بیان اینکه پساب نیز وقتی در داخل رودخانه جریان می‌یابد میزبان این پرندگان خواهد بود، افزود: بعضی از این پرندگان ممکن است این بیماری را داشته باشند و انتقال دهند، اما امری که مهم است این است که پساب منشا نیست و تنها میزبان پرندگان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: طبق گزارشات و بررسی‌ها این مطلب را تایید نمی‌کنیم و امروز جلسه‌ای با مدیران مرتبط با این موضوع داریم و قرار است راجع به الگوی کشت مناسب در کشاورزی به نتیجه برسیم.

استاندارد رهاسازی آب در مسیر رودخانه فصلی باید رعایت شود

«حسن اکبری» مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به ایسنا گفت: پایش فاضلاب وظیفه محیط زیست بوده و اگر اشکالی ایجاد شود به دستگاه‌های ذیربط منتقل می‌شود.

وی افزود: استاندارد رهاسازی آب در مسیر رودخانه فصلی باید رعایت شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: همواره با آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مکاتباتی داشته‌ایم و گفته‌ایم سیستم تضفیه امروز بروز نیست و پارامترها براساس ورودی فاضلاب نوساناتی دارددر آخرین پایشی که انجام دادیم فاضلاب استاندارد نبود و این در حالی بود که در پایش‌های قبلی استاندارد بود و این نشان دهنده این نوسانات است که باعث می شود که جانب احتیاط را رعایت کنیم.

وی بیان کرد: وقتی پساب فاضلاب رهاسازی می‌شود مشکل ساز می‌شود مگر اینکه تصفیه خانه جدید راه اندازی شود که نوساناتی نداشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: پرندگان مهاجر با تراکم کمی در تالاب‌ها موقتا استقرار پیدا می‌کنند، دلایل مستند علمی که این بیماری از پرندگان مهاجر آمده و بیماری منتقل شده باشد نداریم، اگرچه این مسئله را کاملا رد نمی‌کنیم.

اکبری ادامه داد: اگر هیچ دلیل دیگری از جمله نهاده‌ها و کود برای انتقال ویروس پیدا نشود، این موضوع نیز قابل رد کردن نیست.

معدوم کردن ۲۷ هزار قطعه مرغ در سومین واحد آلوده به آنفلوانزا

«دکتر محمد اصغرزاده» مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه جواب آزمایش سومین واحد مرغ تخمگذار استان واقع در شهرستان خوسف مثبت اعلام شده است، اظهار کرد: 27 هزار قطعه مرغ تخمگذار به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی در حال معدوم سازی است.

وی با بیان اینکه در نزدیکی این واحد مرغ تخمگذار نیز پساب شبکه فاضلاب عبور می‌کند، ادامه داد: خوشبختانه آنفلوانزای تأیید شده در واحد مرغداری استان سویه‌ای است که تاکنون موردی از انتقال آن به انسان در کشور گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در ابتدا دو واحد درگیر این بیماری در شهرستان بیرجند، شناسایی و 400 هزار قطعه مرغ و تخم مرغ موجود در این واحدها روز گذشته معدوم شدند و واحد مرغداری سوم در 20 کیلومتری واحدهای درگیر شده اولیه است.

اصغرزاده تصریح کرد: تمامی محصولات مرغ و تخم مرغ زیر نظر دامپزشکی استان هیچ‌گونه منعی برای مصرف ندارند و خروج محصولات مرغ و تخم مرغ از استان نیز هیچ گونه منع خروج از استان را ندارند.

ورود ۷۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به خراسان جنوبی

وی افزود: برای کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۷۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا ، وارد خراسان جنوبی شد. این واکسن با اولویت مرغداری‌های مجاور واحد درگیر بیماری و مرغداری‌های با تراکم بالای مرغ تخمگذار و مرغ مادر توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن طی چند روز آینده وارد استان شود، افزود: هیچ مشکلی برای تأمین واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: واکسن‌ها به مرغداری‌هایی تعلق می‌گیرد که قبل از واکسیناسیون، نسبت به انجام آزمایشات لازم درخصوص نبود بیماری آنفلوانزا مورد تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته باشد.

اصغرزاده افزود: این تعداد واکسن در پی رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو واحد مرغداری شهرستان بیرجند وارد استان شده و برای سایر مرغداری‌ها قابلیت تزریق دارد. واکسیناسیون در دو نوبت انجام خواهد شد که نوبت دوم پس از طی یک ماه تکرار خواهد شد.

 
نظر شما
ادامه