کد خبر: ۶۱۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال 89 نسبت به سال قبل از آن (سال 88)، دام‌های مبتلا به بیماری مشترک سل، 44 درصد کاهش یافت.
دکتر سید محسن دستور افزود: دام‌های مبتلا به بیماری سل در سال 1388 تعداد 2 هزار و 733 راس گزارش شده بود که این میزان در سال 1389 به یک هزار و 526 راس کاهش یافت.
وی اظهار داشت: طی این مدت دام‌های مبتلا به بیماری سل به رقم یک هزار و 207 راس کاهش یافت.
وی همچنین از کاهش دام‌های مبتلا به بیماری بروسلوز خبر داد و گفت: براساس گزارش‌ها دام‌های مبتلا به بیماری بروسلوز در سال 88 تعداد 901 راس گزارش شده که این تعداد در سال گذشته به 658 راس کاهش پیدا کرد.
به گفته دکتر دستور طی این مدت، دام‌های مبتلا به این بیماری به تعداد 243 راس کاهش پیدا کرد .
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اهمیت زئونوزها، اظهار داشت: 65 درصد عوامل بیماری‌زای عفونی انسان قابلیت زئونوزتیک بودن را دارند.
وی اعلام 2 هزار و 886 عامل پاتوژن عفونی انسان توسط سازمان WHO در سال 2010 را یکی از موارد دیگر عنوان کرد که نشانگر مخاطرات بیماری‌های مشترک است.
دکتر دستور راههای انتقال بیماری‌های مشترک را تماس بین انسان و حیواناتی که منبع غذایی دارند، حیوانات دست آموز و وحشی عنوان کرد که دامداران،‌کشاورزان، کارکنان شرکت‌های بسته‌بندی و تمامی مصرف‌کنندگان می‌توانند جزء افراد در معرض تهدید باشند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور مبنای اولویت‌بندی برای مبارزه با بیماری‌های مشترک را سرعت انتشار و شرایط بیماری، خسارت‌های اقتصادی، تاثیر بهداشت عمومی، وجود برنامه مبارزه ملی،‌ منطقه‌ای و جهانی و اهمیت در تجارت بین‌المللی ذکر کرد.
لازم به ذکر است روز 13 تیرماه هر سال به عنوان روز مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان (زئونوزها) نامگذاری شده است.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اردشیر
|
-
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
آقای دکتر دستور
باسلام،دراستان چهارمحال وبختیاری ابتلا دام ها(گاو وگوسفندان)به سل وتب مالت بیداد می کند مخصوصا درمرکز استان ،امید آنکه رسیدگی نمایید
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
0
آقای دکتر ،اولا این کاهش بدلیل بازنشسته شدن تعداد زیاد نیروها و متعاقبا کاهش اکیپهای سل و بروسلوز در شهرستانهاست،ثانیا تغییر سیاست سازمان و حذف خونگیری بویژه در گوسفند و جایگزینی واکسیناسیون بجای خونگیری عامل این کاهش بوده است.تب مالت در اکثر مناطق کشور امسال بیداد کرده است آقای دکتر!!!!
همکار
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
0
0
سلام خونگیری و حذف دام آلوده که دیگر در برنامه تان نیست در تامین به موقع و به هنگام واکسن دوز کاهیده و فول دوز هم که مشکل دارید تزریقات هم که از محل بودجه یارانه ها که در حال تحلیل رفتن است به بخش خصوصی واگذتر کرده ایدبه دلیل عدم تحویل به هنگام این دو واکسن برای بخش خصوصی هم ارزش تزریق وجود ندارد لذا با کدام دلیل و مدرک کم شده آمار را کم میکنید یا مشاوران گران سنگ کم میکنند آیا ارائه چنین آمارهایی توهین به جامعه دامپزشکی نیست؟
نظر شما
ادامه