کد خبر: ۶۲۲۱۳

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به مثبت شدن تست بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از یک لاشه حیوان در حیات‌وحش شهرستان زرند گفت: دامپزشکی باید برنامه‌های واکسیناسیون را به‌صورت دقیق‌تر انجام دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کرمان نو، مشاهده طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در محیط زیست شهرستان زرند. بیماری مشترک بین دام اهلی و حیات وحش. طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزء فهرست بیماری های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند.

ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریز قطره های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشاق هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل انتقال به انسان نیست.

علت شیوع بیماری به حیات وحش چیست؟

با سرد شدن هوا حیوانات حیات وحش از ارتفاعات به پایین دست آمده و احتمالا از آبشخور دام‌های اهلی استفاده کرده‌اند. این را مدیرکل محیط زیست استان به «کرمان نو» می‌گوید. شاکری با اشاره به پیدا شدن ۷-۸ لاشه حیوان در ۴۰ روز گذشته در منطقه حیات وحش زرند از مثبت شدن تست بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از این لاشه‌ها خبر داده و هشدار داد اگر بیماری شیوع پیدا کند حیات وحش منطقه را به نابودی می‌کشاند.

عدم واکسیناسیون دام‌های اهلی توسط دامپزشکی یکی از دلایل این موضوع است که در این زمینه اختلافی‌هایی نیز بین محیط زیست و دامپزشکی وجود دارد. مدیر کل محیط زیست استان صراحتا اعلام کرد: «دامپزشکی باید برنامه‌های مبارزه با بیماری را دقیق‌تر انجام دهد.»

جلوگیری از قاچاق دام هم که می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود یکی دیگر از گفته‌های مدیرکل محیط زیست استان بود. زیاد شدن قاچاق دام به دلایلی مانند گرانی گوشت افزایش داشته که باید کنترل شود. در سال های قبل ورود این بیماری به برخی مناطق از جمله پارک ملی خبر بافت مرگ ۵۰ راس کل بز و قوچ را به دنبال داشت که  که لاشه آنها سوزانده و دفن شد.

دامپزشکی باید در اطراف مناطق تحت مدیریت و بعد از آن در مناطقی که این بیماری مشاهده شده واکسیناسیون را به طور دقیق انجام دهد.

 

نظر شما
ادامه