کد خبر: ۶۲۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی جامعه امپزشکان ایران به نقل از هفته نامه دنیای سبز و با برگزیدن تیتری با عنوان "رئیس سازمان دامپزشکی تقصیر را به گردن توزیع کنندگان انداخت" نوشت :

"بالاخره برای بسته‌بندی مرغ تهرانی‌ها، سازمان میادین میوه و تره‌بار پیش‌قدم شد. برای این کار سازمان میادین با سازمان دامپزشکی هماهنگی‌هایی را انجام داده اما ابتکار عمل را خود به دست گرفته است. از پانزدهم تیرماه در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران مرغ به شکل بسته‌بندی شده عرضه می‌شود

سید محسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی کشور عرضه مرغ بسته‌بندی شده در میادین میوه و تره‌بار را اقدام مثبتی ارزیابی کرده و می‌گوید: اجرای طرح بسته‌بندی مرغ در استان تهران تاکنون با مشکلات و مسایلی همراه بوده و از آنجا که امکان اجرای آن به یکباره و به صورت کلی میسر نشد، انجام آن به شکل مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفته که در همین راستا سازمان میادین میوه و تره‌بار از این پس مرغ را به شکل بسته‌بندی شده در اختیار مردم قرار خواهد داد.

ظاهرا 20 تا 25 درصد مرغ مصرفی استان تهران در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود و از همین‌رو مسوولان بسیار امیدوارند که این اقدام سازمان میادین گام بزرگی در اجرای کامل طرح بسته‌بندی مرغ باشد.

دستور در مورد این موضوع که ظاهرا دست‌هایی در کار است تا مانع اجرای طرح بسته‌بندی مرغ در استان تهران شود، اظهار می‌دارد: سال گذشته هم من به این موضوع اشاره کردم که اگر برخی سنگ‌اندازی‌ها نشود و کمک‌هایی صورت بگیرد، می‌توان این طرح را به شکل کامل به مرحله اجرا درآورد.

رییس سازمان دامپزشکی در ادامه می‌افزاید: سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها از طرف مسوولان دولتی نیست و بیشتر از سوی افرادی است که با اجرای این طرح منافع‌شان به خطر می‌افتد که دست‌اندرکاران بخش عرضه و مراحل دیگر از جمله آنها هستند.

دستور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی از جهت همکاری مسوولان دستگاه‌های مرتبط نگرانی خاصی ندارد، می‌گوید: برای اجرای طرح بسته‌بندی مرغ نگرانی‌هایی در مورد مهیا شدن تمام شرایط مورد نیاز وجود دارد که امیدواریم با اقدامات پیش‌بینی شده در آینده نزدیک این شرایط نیز فراهم شود.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی اجرای طرح بسته‌بندی مرغ در استان تهران نیازمند آمادگی زنجیره تولید تا توزیع است و با اینکه اقدامات خوبی در این رابطه انجام شده باید کارهای بیشتری صورت بگیرد.

وی در این ارتباط می‌گوید: در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی آمادگی نسبی برای اجرای طرح بسته‌بندی مرغ به وجود آمده اما باید در کل زنجیره تولید تا توزیع این آمادگی حاصل شود که مقوله حمل و نقل جزو مهمی از آن است.

به گفته دستور برای اجرای کامل این طرح در استان تهران تجهیز بیشتر کشتارگاه‌ها به امکانات بسته‌بندی و چیلینگ روم، مجهز شدن مراکز بسته‌بندی، حذف پودر یخ در زمان حمل و نقل و... الزامی است.

بیش از دو سال از مطرح شدن وعده‌های اولیه مسوولان در مورد بسته‌بندی مرغ در استان تهران می‌گذرد. در طول این مدت هر بار تاریخ جدیدی برای اجرای قطعی این طرح ذکر شده اما هر بار به بهانه‌ای اجرای آن به زمان دیگری موکول شده و این طرح همچنان در اندرخم یک کوچه مانده است.

آخرین تاریخ وعده داده شده برای بسته‌بندی مرغ مصرفی در استان تهران به مهرماه سال 89 برمی‌گردد. شهریورماه سال گذشته رییس سازمان دامپزشکی وعده داد که در نیمه دوم سال در سراسر این استان مرغ بسته‌بندی شده عرضه شود.

وی در این ارتباط گفته بود: چنانچه مسائل حاشیه‌ای و مشکل خاصی در اجرا پیش نیاید، تلاش می‌کنیم با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی و مسوولان استان تهران در نیمه دوم سال و به خصوص در اوایل این نیمه مرغ را به صورت بسته‌بندی شده در تمام مناطق تهران عرضه کنیم.

اما ظاهرا مسائل حاشیه‌ای و مشکلات باز هم دامن‌گیر سازمان دامپزشکی شد و به‌رغم قول صددرصدی مدیرکل وقت اداره دامپزشکی استان تهران مبنی بر بسته‌بندی مرغ تهرانی‌ها از هجدهم مهرماه 89 هیچگاه این وعده جامه عمل نپوشید.

اواخر سال گذشته بار دیگر دکتر دستور تاکید کرد که عرضه مرغ به صورت بسته‌بندی شده را در سال 90 پیگیری خواهد کرد. وی گفته بود ممکن است عده‌ای موافق عرضه مرغ بسته‌بندی نباشند اما سیاستی که دولت دنبال می‌کند، اجرایی کردن این قانون در تمامی استان‌های کشور است. وی در عین حال تاکید کرده بود که اگر قرار باشد قانون اجرا شود، با مشکلات جانبی نیز مقابله خواهد شد. اما ظاهرا در این میان عده‌ای که مخالف عرضه مرغ بسته‌بندی در استان تهران هستند، موفق‌تر بوده‌اند و توانسته‌اند در راه اجرای آن مانع‌تراشی کنند.

اکنون که حدود چهارماه از سال 90 گذشته، رییس سازمان دامپزشکی اطمینان دارد که طرح بسته‌بندی مرغ در استان تهران تا پایان امسال نیز اجرایی نخواهد شد. دستور در این خصوص می‌گوید: پیش‌بینی این موضوع که دقیقا چه زمانی مرغ عرضه شده در استان تهران بسته‌بندی خواهد شد، اندکی دشوار است اما برآورد من این است که تا پایان سال 90 امکان اجرای طرح وجود ندارد و اجرایی شدن آن به سال 91 موکول خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از اقدام اخیر سازمان میادین میوه و تره‌بار 20 تا 25 درصد از مرغ عرضه شده در تهران بسته‌بندی بود، اظهار می‌دارد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی از مراکز لوکس عرضه مواد پروتئینی، اصلا مرغ فله‌ای عرضه نمی‌شود و از همین رو می‌توان گفت تاکنون نیز 20 تا 25 درصد مرغ عرضه شده بسته‌بندی بوده است و با اقدام اخیر سازمان میادین میوه و تره‌بار، حدود 20 تا 25 درصد دیگر از مرغ تهران شکل بسته‌بندی شده پیدا خواهد کرد.

از نظر رییس سازمان دامپزشکی بسته‌بندی مرغ در استان تهران با مزایای بسیاری همراه خواهد بود که مشخص شدن تاریخ تولید و مصرف، مشخص شدن کشتارگاه، کاهش حداکثری آلودگی‌های ثانویه مرغ، امکان ارتباط مستقیم میان مصرف‌کنندگان با تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان، کشتارگاه‌ها و مراکز بسته بندی برای عرضه محصول کیفی از جمله آنهاست. حال باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت مزایای فراوان بسته‌بندی مرغ منجر به اجرای آن در استان تهران خواهد شد و پایتخت نشینان نیز از این مزایا بهره مند خواهند شد یا همچنان افراد مخالف و مانع تراشی آنها سنگ بزرگی بر سر راه اجرای آن خواهند بود."

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دد
|
-
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
0
0
مردم تهران با فرهنگ هستند اگه سازمان خرج کند و پیامهای تبلیغات خطرات مرغ غیر بسته بندی وامکان بیمار بودن و مرده بودن ان را مرتبا از صدا و سیما بصورت پیامهای بهداشتی و انیمیشن بدهد مطمئن باشید 90 در صد مساله درست شده است در شهرستان ما که اکثرافرهنگ مردم مرغ زنده خور هستند این مساله به کمک دادگاه و جریمه های سنگین حل شده است
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
0
0
سلام
خسته نباشید
یه سوال از خدمتتون داشتم
می خواستم بدونم جهت تمدید عضویت در جامعه دامپزشکان باید به خ توحید، خ پرچم، پلاک 117 مراجعه کرد؟
با سپاس فراوان از وب سایت شما
نظر شما
ادامه