کد خبر: ۶۲۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: ماهیان خاویاری شمال در معرض انقراض هستند و باید نسبت به احیای این ماهیان تلاش شود.
دکتر عباسعلی مطلبی با اشاره به بهای زیاد خاویار در دنیا گفت: در حفظ ذخایر نیز برنامه هایی در دست اجرا داریم.

وی اظهار داشت: در شمال ماهی خاویاری در معرض انقراض است و شاه بیت و کار ویژه ما ایجاد بانک ژن ماهیان خاویاری است که این بانک از مهمترین بانکهای ژن است.
مطلبی ادامه داد: این پروژه ها در حال اجرا است و برخی از آنها آماده است و امیدواریم که دهه فجر امسال بانک ژن جامع ماهیان خاویاری کشور را بهره برداری کنیم.
وی افزود: طرح بعدی بانک ژن ماهیان استخوانی دریای خزر مثل ماهی سفید است.
مطلبی در ادامه گفت: جدای از برنامه های ذکر شده، دو برنامه نیز با دفتر بین المللی حوزه خزر در حال اجرا هستیم که یکی احیاء ماهیان دریای خزر است و دیگری  بحث ماهیان خاویاری است.
وی افزود: در ماهیان خاویاری یکی بحث انتقال به خارج برای پرورش ماهیان خاویاری در استخر ها و تولید خاویار پرورشی مطرح است و چه بسا در مورد ماهی سفید و ماهی آزاد هم این طرح انجام شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات با اشاره به ماهی کلونه و ماهی سفید دریا گفت: باید مطالعه لازم را داشته باشیم تا این گونه های با ارزش را در قالب پرورش در قفس انجام دهیم و کار ترویجی در بعضی استانها شروع شده است.
مطلبی گفت: برنامه ریزی شده است تا در رابطه با ماهی آزاد هم اینکار انجام شود.
وی ادامه داد: در زمینه بهداشت محیط آبزیان نیز ماهیانی هستند که بسیار حساسند و پروژه هایی تعریف شده است که بیماریهای ماهیان و آفت های آنان شناسایی شود.
دکتر مطلبی گفت: در حال انجام تحقیقات گسترده ای با سازمان دامپزشکی هستیم و بحث گسترده ای هم با همکاری سازمان محیط زیست در حال انجام داریم.

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
-
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
0
0
............جناب آقای دکتر مطلبی،
............... این موضوع بیست بیش از دو دهه اعلام شده است
نظر شما
ادامه