کد خبر: ۶۳۵۰

حکیم مهر - کارشناس اداره کل دامپزشکی استان فارس گفت: هیچ بیماری جدی از طریق ماهی‌های آکواریومی به انسان منتقل نمی‌شود.

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی سال‌هاست که در بین خانواده‌های ایرانی رونق دارد و در بین نگهداری ماهی سنتی دیرینه است که از حوض‌های آبی رنگ خانه‌های قدیمی شروع شد.

با گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی، ماهی قرمز حوض خانه پدر بزرگ به شیشه‌های چهارگوش کوچکی منتقل شدند که مثل آپارتمان‌های امروزی، تنگ و کوچک بود.

تعدد و گسترش فروشگاه‌های عرضه ماهیان زینتی و آکواریومی در شیراز در سالیان اخیر بیانگر علاقه و استقبال مردم این شهر به پرورش ماهیان آکواریومی است و در این آنچه اهمیت دارد، چگونگی سلامت و بهداشت خانواده و حفظ سلامت محیط زندگی این حیوانات زیبای آبزی در کنار سرگرمی ناشی از آکواریوم است.

"ذونوریان" فروشنده و کارشناس ماهی‌های آکواریومی گفت: یک آکواریوم کامل و خوب نیاز به یک سیستم بیولوژیکی، بخاری، پمپ هوا و سیستم نور دارد.

وی در توضیح هریک از این موارد گفت: سیستم بیولوژِیکی شامل چند فیلتر است، قیلترهای داخل آکواریوم که به آنها کف کش گفته می‌شود و فیلترهای بیولوژیکی روی سر آکواریوم.

وی افزود: بخاری شامل تروموستات است و دمای آکواریوم را تنظیم می‌کند و دمای نرمال باید بین 27 تا 29 درجه سانتی‌گراد باشد. پمپ هوا نیز تأمین کننده اکسیژن ماهی است و سیستم نور که به شکل خودکار شب‌ها خاموش و روزها روشن می‌شود.

این فـروشنده ادامه داد: در تقسیم بندی، آکواریم‌ها را به دومدل آب شور و آب شیرین دسته بندی می‌کنیم، آکواریوم‌های آب شور شامل مرجانی، معمولی و فیش اونلی هستند.

وی افـزود: ماهی‌های آب شیرین از نظر محیط زندگی که به آن بیوتوف گفته می‌شود به دو دسته گیاه‌ـخوار و گوشت‌خوار تقـسیم می‌شوند، فضای آکواریوم ماهی‌های گوشتخوار از صخره و چوب و کف این آکواریوم نیز پوشیده از شن‌های کف رودخانه است و از آب شیرین تازه استفاده می‌شود، ماهی آب شیرین یا fresh water از این دسته‌اند.

ذونوریان رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی سازندگان آکواریوم را یکی از خطرات این نوع سرگرمی عنوان کرد و افزود: گاهی به دلیل درست نچسباندن شیشه آکواریوم امکان ترکیدن آن به صورت ناگهانی یا در اثر ضربه زیاد وجود دارد، بعضی افراد نیز به بهانه صرفه جویی و هزینه کرد نامناسب از یک آکواریوم خوب برخوردار نیستند، در نتیجه نبود سیستم‌های لازم باعث تلف شدن ماهی میشود.

وی ادامه داد: چینی‌ها و صاحبان مکتب فنگ شویی براین باورند که هر جا آب و ماهی باشد انرژی مثبت به همراه می‌آورد و اگر یک تنگ ماهی در قسمت شمالی منزل و محل کار باشد، رزق و روزی و انرژی مثبت و آرامش را به همراه دارد.

این فروشنده تصریح کرد: روش نگهداری از ماهی‌ها شامل غذا دهی روزانه و نظافت آکواریوم است؛ غذای ماهی‌های گیاه‌خوار ترکیباتی از سبزینه و جلبک‌های دریایی است و برای گوشتخواران به شکل کوپن، لوپک و یا ترکیباتی از گوشت ماهی و دل گوساله است.

ذونوریان بیان کرد: در اثر نوری که به شیشه آکواریوم می تابد جلبگ هایی برروی شیشه پدید می آید که باید حتما تمیز شود.

به گفته وی تنفس صحیح و زیاد باز و بست نشدن دهان ماهی، حرکت آبشش‌ها، زیاد باز و بسته نبودن آبشش‌ها، غذا خور بودن ماهی در هر زمانی که غذا درون آب ریخته می‌شود، عاری بودن بدن ماهی از لکه‌های سفید و حرکات موزون ماهی از ویژگی‌های یک ماهی سالم است.

ذونوریان در تشریح بیماریهای احتمالی ناشی از نگهداری ماهیان زینتی در خانه افزود: به دلیل باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در محیط آبزیان وجود دارد، ممکن است برای بعضی افراد در حین عوض کردن آب ماهی حساسیت پوستی ایجاد شود؛ در غیر این صورت بیماری خاصی از طریق ماهی به انسان منتقـل نخواهد شد.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی چون ایک، قارچ و آدنیوم که از ماهی به ماهی منتقل می‌شود، سلامت ماهیان دیگر را به خطر می‌اندازد.

وی بیان کرد: انگل‌های که از خون زیر پوست ماهی تغذیه می‌کنند، عامل به‌وجود آورنده بیماری ایک هستند، همچنین لکه‌های سفید روی بدن ماهی نشان دهنده بیماری قارچی است و بیماری آدنیوم نیز بر اثر پایین آمدن دمای آکواریوم ایجاد می‌شود.

"فرمان نصیری" کارشناس اداره کل دامپزشکی استان فارس نیز گفت: هیچ بیماری جدی از طریق ماهی‌های آکواریومی به انسان منتقل نمی‌شود.

نصیری خاطرنشان کرد: رعایت کردن نکات بهداشتی از جمله استفاده از دستکش برای عوض کردن آب آکواریوم می‌تواند به پیشگیری از حساسیت‌های پوستی کمک کند.

وی افزود: تحرک و جنب و جوش را می‌توان از ویژگی‌های ماهی سالم و مطلوب دانست و بالعکس گوشه گیری و عدم تحرک یکی از نشانه‌های ماهی نامرغوب است.

کارشناس اداره کل دامپزشکی فارس تصریح کرد: در صورت رعایت کردن نکات ایمنی و بهداشتی وجود آکواریوم در خانه فاقد خطر است.

 

 

نظر شما
ادامه