کد خبر: ۶۳۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران موفق به کشت و تولید علوفه دارو برای دام شدند که قابلیت تاثیر بر روی متابولیسم دام و اثرگذاری غیر مستقیم بر روی انسان به عنوان مصرف کننده فرآورده‌های دامی را دارد.

دکتر محمد رضا چائی‌چی، عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و مجری طرح اظهار کرد: علوفه‌ دارو از طریق کشت گیاهان دو منظوره (با خاصیت علوفه‌یی و دارویی)‌ و یا کشت مخلوط گیاهان علوفه‌یی و گیاهان دارویی حاصل می شود که ضمن دارا بودن ویژگی‌های علوفه‌یی مناسب مانند پروتئین بالا، زیست توده کافی و مقدار فیبر مورد نیاز دام دارای متابولیت‌های ثانویه دارویی نیز هستند.

وی با بیان اینکه در این پروژه تحقیقات بر روی تولید هفت نوع علوفه دارو در حال انجام است، تصریح کرد که گیاهان مورد مطالعه در این تحقیقات شامل گیاهان دومنظوره مانند کنگر فرنگی، شلغم علوفه‌یی، شنبلیله و کشت مخلوط گیاهان علوفه‌یی با گیاهان دارویی مانند یونجه - رازیانه، شبدر برسیم - ریحان، ‌سورگوم - ریحان، ماشک علوفه‌یی - گشنیز و جو - شوید می شود که هر یک دارای خواص دارویی خاص خود بوده و می‌تواند اثرات مناسبی بر روی متابولیسم، سلامتی و افزایش تولیدات دامی داشته باشند.

این عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران درباره چگونگی کشت و تولید علوفه دارو خاطر نشان کرد: در تولید علوفه‌ دارو علاوه بر تولید گیاهان دو منظوره (علوفه‌یی دارویی) از کشت مخلوط مناسبی از گیاهان علوفه‌یی و دارویی نیز استفاده شده است. به عنوان مثال با توجه به اهداف مورد نظر، در کشت مخلوط گیاهان علوفه‌یی و دارویی در تراکم طبیعی گیاهان علوفه‌یی، تراکم های مختلفی از گیاهان دارویی به صورت کشت مخلوط افزایشی اضافه می شود. این عمل چندین خاصیت مناسب را بطور همزمان در علوفه داروی تولیدی به وجود می آورد.

دکتر چائی‌چی در خصوص ویژگی‌های این نوع کشت گفت: ‌ایجاد تنوع زیستی در مزرعه و کاهش حملات آفات و بیماری‌ها به مزرعه به سبب تنوع زیستی ایجاد شده، تسهیل در مبارزه با علف‌های هرز به دلیل ایجاد فضای متراکم حاصل از کشت مخلوط، افزایش کیفیت علوفه و ایجاد خواص دارویی مطلوب در علوفه از خواص کشت مخلوط گیاهان علوفه‌یی و دارویی است.

وی در رابطه با خواص علوفه‌ دارو به ایسنا گفت: علوفه‌ داروها بسته به وجود هر نوع از گیاهان دارویی در خود می‌توانند خواص و ویژگی‌های دارویی خاص پیدا کنند که افزایش شیرآوری، ضد نفخ بودن، افزایش مقاومت طبیعی دام در مقابل بیماری ها و .... از جمله آنهاست. همچنین انسان‌ها هم به عنوان مصرف کننده‌های فرآورده‌های دامی از اثرات مفید آن بهره‌مند می شوند.

دکتر چائی چی اضافه کرد: در بین گیاهان دارویی، گیاهانی مانند ریحان خواصی مانند عطردهی به شیر، میکروب‌کشی، ضد نفخ بودن و افزایش شیرآوری دارند، شنبلیله دارای خواصی مانند کاهش دهنده قند خون و کلسترول بوده، کنگر فرنگی می‌تواند اثراتی در بهبود بیماری‌های کلیوی داشته باشد و همچنین رازیانه می تواند بر روی مصرف کننده اثراتی مانند افزایش شیرآوری، ضد نفخ و بهبود دهنده بیماری‌های گوارش و زخم معده داشته باشد.

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در پایان با بیان این که تحقیقات گسترده‌ای بر روی گیاهان دارویی و علوفه‌یی به صورت مجزا در دنیا انجام شده است، ابراز عقیده کرد که تاکنون مقاله‌ای در خصوص علوفه‌ دارو نوشته نشده و تحقیقی بر روی کشت مخلوط گیاهان علوفه‌یی و دارویی صورت نگرفته که امید می‌رود با ترویج مصرف علوفه‌ دارو با رویکردی جدید به طبیعت از بروز بیماری‌های دامی و اثرات منفی مصرف بی رویه داروهای شیمیایی (مورد مصرف دام) در ایران و جهان کاسته شود.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سمانه
|
-
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید. مطلب بسیار جالبی بود ولی خیلی جزیی توضیح داده شد. لطفاً آدرس ایمیل آقای دکتر چایی چی را در سایت خود لحاظ کنید.
کامران علی زاده
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
0
0
کار خیلی جالبی انجام شده اونم توسط محققان ایرانیٍ، ولی خیلی واسم جالبه چرا در مورده شوید که بخاطره خواص دارویی زیادی که اخیراُ از این گیاه کشف شده و در دسته گیاهان جدید قرار گرفته به عنوان مثال(اثرات ضد باکتریایی، افزایش دهنده شیر ، پیشگیری از پوکی استخوان، سر شاخه هوایی شوید به حیوانات، باعث پایین آمدن فشار خون، گشاد شدن عروق خونی، تحریک تنفس و کند شدن ضربان قلب می‌شود. از میوه آن برای رفع نفخ و دردهای ناشی از آن در چهارپایان استفاده می ‌شود)، مطلب قابل توجی نوشته نشده
این مطالب را می توان در کتاب گیاهان دارویی دکتر مجنون حسینی و دوازده امامی میتوان مشاهده کرد.
نظر شما
ادامه