کد خبر: ۶۳۸۱

حکیم مهر - طی چند سال اخیر قیمت تولید تخم مرغ در واحدهای پرورشی با قیمت فروش آن در بازار مصرف از تفاوت فاحشی برخودار بوده و شبکه توزیع و واسطه‌ای همیشه از یک سوم قیمت پرداختی تخم‌مرغ توسط مصرف‌کننده منتفع شده‌اند، وزارت بازرگانی نه تنها برای ساماندهی شبکه واسطه‌ای این محصول اقدامی نکرده بلکه قراردادهای خود با تولیدکنندگان برای عرضه مستقیم تخم‌مرغ را هم اجرایی نکرده و باعث افزایش 200 تومانی هر شانه تخم مرغ شده است.

در حالیکه طی ماههای اخیر هر شانه تخم‌مرغ از سه هزار و 600 تا چهار هزار و 500 تومان درب مرغداری فروخته شده، قیمت این محصول از بهمن سال گذشته تاکنون بدون هیج تغییری همواره شانه‌ای شش هزار تومان در بازار مصرف عرضه شده و مصرف‌کنندگان در زمانهای کاهش قیمت از ارزانی تولید بی‌بهره مانده‌اند.

درصورتیکه طبق توافقنامه وزارت بازرگانی با تولیدکنندگان، قرار بود تخم مرغ به صورت مستقیم توسط اتحادیه مرغ تخم‌گذار در مکان‌های مشخص وزارت بازرگانی از جمله میادین میوه و تره‌بار عرضه شود، این مکان‌ها از سوی وزارت بازرگانی تامین نشد.

از سوی دیگر در حالیکه تخم‌مرغ هر ساله در تابستان به دلیل گرمای هوای و کاهش مصرف، با کاهش قیمت مواجه می‌شد، امسال این محصول در گرمای تابستان هم شانه‌ای شش هزار تومان فروخته می‌شود و در حالی که طی ماه اخیر هر شانه تخم‌مرغ هزار تومان ارزان شده بود مصرف‌کنندگان از این ارزانی بی‌بهره بوده و هر شانه تخم مرغ را به جای پنج هزار تومان، همچنان شش هزار تومان خریدند.

انتظار می‌رود وزارت بازرگانی به عنوان متولی نظارت بر شبکه واسطه‌ای و کاهش هزینه‌های توزیع در این زمینه پیگیری داشته باشد؛ چراکه با توجه به آمادگی اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ برای عرضه مستقیم این محصول، می‌توان با ایجاد پایگاه‌های دائم و معتبر برای عرضه مستقیم، این محصول را حداقل با کاهش شانه‌ای هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده رساند.

در این زمینه هدایت اصغری – مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار تاکید کرد: این اتحادیه همواره آمادگی عرضه مستقیم محصول را در مکان‌هایی که وزارت بازرگانی اعلام کند، دارد اما وزارت بازرگانی تعهد خود را برای اجرای قرارداد منعقد شده، اجرایی نکرد.

وی افزود: طبق قرارداد تولیدکنندگان با وزارت بازرگانی، قرار بود وزارت بازرگانی هر شانه تخم مرغ را که درب مرغداری چهار هزار تومان بود، به قیمت چهار هزار و500 تومان در میادین میوه و تره‌بار به دست مصرف‌کنندگان برساند اما سازمان میادین میوه و تره‌بار بار هر کیلو تخم مرغ را به جای دو هزار تومان، هزار و 600 تا هزار و800 تومان خریداری کردند که باعث بی رغبتی و کاهش تولید شد.

به گفته اصغری هم اکنون با افزایش 200 تومانی هر شانه تخم‌مرغ به دلیل عدم تمایل به جوجه‌ریزی مواجه شده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه مرغ میهن تصریح کرد: سالهاست که مصرف‌کننده از وجود واسطه‌ها در بازار تخم‌مرغ متضرر می‌شود و در زمان‌هایی که تولید ارزان است مصرف‌کننده همچنان گران می‌خرد که لازم است وزارت بازرگانی در این زمانی تدبیر مناسب و اجرایی اتخاذ کند.

 

 

نظر شما
ادامه