کد خبر: ۶۳۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سبزوار، یزد، آذربایجان شرقی، مرکزی و سنندج

 

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار خبر داد:
طرح تشدید نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در سبزوار


رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: با توجه به خرید گسترده فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت سفید و قرمز، طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان در سبزوار به اجرا در می‌آید.

دکتر ولی‌‌‌الله جغتایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این ماه، تمام مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از قبیل مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی (شامل قصابی‌ها، فروشگاه‌ها مراکز عرضه گوشت‌های منجمد وتازه؛ رستوران‌ها، ...)، سردخانه‌های نگهداری فرآورده‌های خام دامی، ‌کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی تحت کنترل و نظارت و بازرسی می‌شوند.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلای به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز حفظ سلامتی از خرید گوشت قرمز بدون مهر دامپزشکی، گوشت از پیش چرخ شده، مرغ قطعه‌بندی شده فاقد هویت، از فرآورده‌های بسته‌بندی شده غیرمجاز بدون تاریخ تولید، انقضا و کد دامپزشکی خودداری کنند.
جغتایی از تمام شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، به ویژه تخلفات فوق، مراتب را به شبکه دامپزشکی سبزوار اطلاع داده تا برخورد قانونی و لازم صورت پذیرد.

----------------------------------

 

با استفاده از میکروجیپ؛
حیوانات خانگی یزد هویت‌دار شدند


رئیس اداره آموزش و مراقب از بیماری‌های دامپزشکی استان یزد گفت: حیوانات خانگی و اهلی استان یزد با استفاده از تکنولوژی میکروجیپ هویت‌دار شدند.

علی عبدالحسین‌زاده اظهار داشت: هویت‌دار کردن حیوانات اهلی و خانگی با تکنولوژی میکروجیپ در درمانگاه بخش خصوصی دامپزشکی استان یزد توسط اداره بررسی‌ها، آموزش و مراقبت از بیماری‌های اداره دامپزشکی استان یزد انجام شد.
وی افزود: در نخستین مرحله از اجرای این طرح نیز 22 حلقه مار از انواع مارهای فلات ایران با این تکنولوژی تعیین و ثبت هویت شده بودند.
عبدالحسین‌زاده با اشاره به ویژگی‌ها و مزایای اجرای این طرح بیان کرد: ثبت مشخصات دام در بانک اطلاعات آنلاین و رسمی حیوانات ایران از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح است.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح برای حیوانات ثبت شده شناسنامه رسمی و پاسپورت و مجوز ورود و خروج از کشور صادر می‌شود.
عبدالحسین‌زاده گفت: با استفاده از تکنولوژی میکروجیپ هویت حیوانات و مالکان آنها ثبت و احراز می‌شود.
رئیس اداره آموزش و مراقب از بیماری‌های دامپزشکی استان یزد افزود: در صورتی که حیوان هویت‌دار شده مفقود شود، ردیابی آن به سرعت صورت می‌پذیرد.
عبدالحسین‌زاده یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح تعیین وضعیت سلامتی و بهداشت حیوانات است ضمن اینکه حیوانات شرکت‌کننده در این طرح، به صورت بین‌المللی شناسایی می‌شوند.
وی به تمام مالکان حیوانات به ویژه حیوانات ارزشمند مولد و کمیاب توصیه کرد تا برای هویت‌دار کردن دام‌های خود از این تکنولوژی استفاده کنند.
رئیس اداره آموزش و مراقب از بیماریهای دامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: این طرح هم‌اکنون در درمانگاه‌های خصوصی دامپزشکی استان یزد اجرا می‌شود.

 

----------------------------------------

 

نماینده مردم شهرستان ملکان در مجلس شورای اسلامی:

دامپزشکی ارگانی پویا، به روز و کارآمد است


نماینده مردم شهرستان ملکان در مجلس شورای اسلامی گفت: دامپزشکی از ارگان های پرتلاش، پویا، به روز و کار آمد است.
خدادادی در بازدید از اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین سلامت جامعه افزود: سلامت جامعه بیشتر به دقت و سلامت دامپزشکی بستگی دارد و در کل دامپزشکی می تواند سلامت جامعه را تضمین نماید.
نماینده مردم شهرستان ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمده بیماری های انسانی مشترک با دام است و اگر سازمان دامپزشکی نتواند وظیفه اش را به خوبی ایفا نماید موجب مختل شدن سلامت جامعه خواهد بود.
خدادادی گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای دامپزشکی می بایستی مسئولان و نمایندگان مجلس بیش از پیش از این سازمان حمایت گردد و جایگاه قانونی آن افزایش یابد.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز ضمن تقدیر از حسن نظر مسئولان و نمایندگان به خدمات دامپزشکی گفت: در سال گذشته با انجام دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور کاهش چشمگیر بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام را در سطح استان داشتیم و در سال جاری نیز با اجرای این دستورالعمل ها روند کاهش این بیماریها را خواهیم داشت.
زندیه افزود: در سال جاری که به فرمایش مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامگذاری گردیده تمام توانمان را در راستای تامین سلامت سرمایه های دامی سرمایه گذاران صنعت دام و طیور بکار خواهیم بست.

---------------------------------------

 

کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افتتاح شد


هشتم مرداد ماه سال جاری کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی  با حضور مدیر کل ،مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی، معاون آموزشی مجتمع آموزشی سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از همکاران اداره کل دامپزشکی استان مرکزی  افتتاح شد.


در مراسم افتتاح حجت الاسلام نعمتی نیا در مورد اهمیت کتاب و مطالعه مطالب مبسوطی را ارائه نمود و با اشاره به اولین سوره نازل شده بر پیامبر اکرم (ص)، آن را ناشی از اهمیت مطالعه دانست.


دکتر حسینی مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این جلسه یکی از شاخص های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت علمی و فرهنگی هر کشوری را کتاب خوانی دانست و در مورد اهمیت کتاب و فرهنگ کتاب خوانی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره نمود و از زبان ایشان اظهار داشت: "کتابخوانی بایستی به یک عادت همیشگی در مردم بویژه جوانان تبدیل شود و در سبد کالای مصرفی خانواده سهم قابل قبول پیدا کند و با توجه به پیشرفت های اخیر در وسایل ارتباط جمعی و ارتباطات جدید و نوظهور، کتاب هیچ گاه منزوی نخواهد شد و هیچ ابزار پیشرفته و ارتباطی و فرهنگی نمی تواند جایگزین کتاب شود."
در ادامه نیز مسئول اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان به ذخایر کتاب در این کتابخانه اشاره نمود و اعلام کرد در حال حاضر این کتابخانه واجد بیش از یکهزار جلد کتاب مکتوب و هفت هزار عنوان کتاب الکترونیکی می باشد.

گفتنی است این کتابخانه در فضای 20 متر مربع آماده ارائه خدمات می باشد.

----------------------------------------

 

شروع نشانه گذاری لاشه های استحصالی کشتارگاه صنعتی دام سنندج


 از تاریخ 4/5/90 کلیه لاشه های استحصالی از کشتارگاه صنعتی دام سنندج با برچسب کاغذی نشانه گذاری می شوند.

دکتر کامران زیباکردار مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت: طرح نشانه گذاری کاغذی گوشت، تحولی مهم در ارتقاء سطح بهداشت گوشت قلمداد می‌شود دکه اجرای کامل این طرح می تواند در اعمال بیشتر نظارت های بهداشتی توسط اکیپ های دامپزشکی در سطح مراکز عرضه کمک نموده و ضریب اطمینان مصرف کنندگان را در رابطه با بهداشت گوشت قرمز مصرفی افزایش دهد.
در آئین شروع به کار این طرح که با حضور معاون سیاسی امنیتی فرمانداری سنندج در محل کشتارگاه صنعتی دام شهرستان انجام گرفت از برچسب های دارای تاریخ تولید و انقضاء و مشخصات کشتارگاه بهره برداری شد.

"بیژن زندیه" معاونت سیاسی امنیتی فرمانداری سنندج در این مراسم بر لزوم گسترش فرهنگ مصرف فرآورده های خام دامی نظارت شده تأکید کرد.  

 

نظر شما
ادامه