کد خبر: ۶۴۰۰۸

کارشناس و پژوهشگر محیط زیست استان یزد با تاکید بر این که بحران کرونا عامل بازدارنده‌ی جنگ بین انسان و طبیعت بوده است، اظهار کرد: مهترین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز چنین بحران‌ها، جلوگیری از تجارت غیرقانونی گونه‌های حیات وحش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مهدی زارع» در خصوص رابطه کرونا و محیط زیست و با تاکید بر این که ما در جنگ با طبیعت هیچگاه پیروز نیستیم، گفت: در این نبرد، قطعاً بازنده خواهیم شد و یکی از دلایل اثبات این موضوع همین بحران کروناست.

وی با بیان این که جلوگیری از خرید و فروش (اهم از مرده، زنده یا اجزای حیوانات) و نگهداری غیرمجاز از گونه‌های حیات‌وحش و قاچاق آن‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست ایران و همچنین سازمان‌های جهانی حفاظت از حیات وحش است، گفت: البته این موضوع با هدف حفاظت از تنوع زیستی و همچنین جلوگیری از انقراض آن‌هاست اما در جواب اهمیت حفاظت از انسان‌ها باید به حیوانات به عنوان منشا بسیاری از بیماری‌های عفونی نوظهور در انسان برسیم.

این پژوهشگر محیط زیست افزود: این بیماری‌ها که از حیات وحش به انسان منتقل می‌شوند، براساس یک مطالعه در آمریکا که در خصوص گونه‌های حیات وحش بود، نشان داد که جونده‌ها، نخستی‌ها و خفاش‌ها بیشترین ویروس‌های ناشناخته با منشا حیوانی را دارند که می‌توانند برای انسان‌ها مشکل‌ساز شوند.

وی با بیان این که کرونا یک بیماری نوظهور عفونی منتقل شده از خفاش به انسان است، گفت: کرونا یک زنگ خطر و هشدار برای انسان‌هاست که از استفاده‌ی غیرمجاز از گونه‌های حیات وحش به عنوان دارو و غذا جلوگیری شود.

زارع با اشاره به نحوه عملکرد انسانها در قبال این مسائل، تصریح کردمهترین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از چنین بحران‌هایی، جلوگیری از تجارت غیرقانونی گونه‌های حیات وحش است؛ موضوعی که همواره مورد تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

وی ادامه داد: در این باره، تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای در خصوص جلوگیری از خرید، فروش و نگهداری غیرمجاز و قاچاق حیات وحش صورت گرفته و تاکنون ۱۴۵ نفر از محیط‌بانان در راه حفاظت تنوع زیستی کشور شهید شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طی چند دهه اخیر و به خصوص بعد از انقلاب صنعتی، پیشرفت‌های زیادی در زمینه دانش بشری و صنعت اتفاق افتاده و امکانات و تجهیزات نوینی در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان این که با استفاده از همین امکانات و با تمام قوا به جنگ با طبیعت رفته‌ایم، گفت: با توسعه تکنولوژی، جنگل‌ها و مراتع را نابود کرده و مزارع کشاورزی و خانه ساخته‌ایم، هوا را آلوده کردیم و همچنین با اسلحه و تجهیزات نوین به شکار حیات وحش رفته و با کشتار وسیع بسیاری از گونه‌ها را نابود کرده یا در آستانه انقراض قرار دادیم.

این مسئول با بیان این که کرونا با تمام بدی‌ها، یک فرصت بود، تصریح کرد: هر چند کوتاه، باید فرصت نفس کشیدن این کره خاکی را فراهم کنیم.

وی با بیان این که فعالیت‌های انسانی مهمترین دلیل تخریب طبیعت، زیستگاه و همچنین انقراض گونه‌هاست، گفت: هر اتفاقی که این فعالیت‌های مخرب انسانی را کاهش دهد، به نفع طبیعت خواهد بود لذا کرونا نیز در حقیق، باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها مانند کاهش تردد انسان‌ها و خودروها شد که به کاهش تلفات جاده‌ای حیات وحش، بعضا کاهش شکار غیرمجاز و کاهش استرس حیات وحش به دلیل حضور نیافتن انسان‌ها در طبیعت، منتج شد.

این پژوهشگر افزود: البته این بحران، باعث توقف یا کاهش برخی فعالیت‌های صنعتی و گردشگری نیز شده که در نهایت، این موضوع باعث کاهش آلودگی هوا و طبیعت نیز شده است.

 

نظر شما
ادامه