کد خبر: ۶۴۳۶۷
تعداد نظرات: ۶ نظر

«دکتر علیرضا محزونی» رئیس آزمایشگاه و مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاه (LIMS)، سامانه ای است که امکان مدیریت مؤثر نمونه‌ها و اطلاعات مربوطه آزمایشگاهی را فراهم می سازد بطوری که چرخه اجرا، ذخیره، پیگیری و ارزیابی داده‌ها در طول آزمایش سریع‌تر و آسان‌تر انجام شده و آزمایشگاه می تواند این روند را ارزیابی نموده و بهره‌وری عملیاتی خود را بهبود بخشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر محزونی» با اعلام اینکه سیستم مدیریت آزمایشگاه، به عنوان سیستم اطلاعات آزمایشگاهی، از سال گذشته در آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان راه اندازی شده است، گفت: این سامانه دستاوردی جدید در زمینه اتوماسیون آزمایشگاه بر اساس نیاز روز واحدهای مدرن بوده و قابلیت لینک به تمامی دستگاههای آزمایشگاهی را دارد که سبب افزایش دقت و کارایی عملکرد آزمایشگاه‌ها، سهولت در اخذ گزارش‌های متنوع جهت نظارت و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، سهولت در برقراری ارتباطات بین آزمایشگاهی، امکان بررسی اصالت گواهی‌های صادره از آزمایشگاه توسط عموم مردم، ارائه خدمات الکترونیک به صاحب نمونه و ... شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: این سیستم مدیریتی یک نرم افزار رایانه ای است که در آزمایشگاه ها برای مدیریت نمونه ها، تجهیزات، استاندارد ها، ذخیره و الکترونیکی سازی اطلاعات آزمایشگاه ها، صدور فاکتور، تهیه قالب های گزارش، اتوماسیون مسیر انجام کار و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با پیگیری های مجدانه خانم مژگان عبدالحسین زاده مسئول سامانه لیمز آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص این اداره کل انجام وظایف محوله در خصوص راه اندازی سامانه از جمله ایجاد کارتابل متقاضی برای مسئولین سامانه مذکور در آزمایشگاه های شهرستان ها و مراکز بخش خصوصی و همکار استان و نیز آموزش آنها از نحوه استفاده از آن و رفع اشکالات و سوالات در این رابطه صورت پذیرفته است، اظهار کرد: در این سامانه کلیه فرآیندها و فعالیت‌های تخصصی آزمایشگاهی لحاظ گردیده است که از آن جمله می‌توان به مدیریت گردش نمونه، مدیریت مستندات و سوابق، مدیریت تجهیزات و کالیبراسیون اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه این سامانه بصورت ملی بوده و سبب کمک به اخذ تصمیمات عملیاتی و استراتژیک در دامپزشکی می گردد، افزود: لیمز به پنج فاز پردازش آزمایشگاهی تقسیم می گردد که شامل پذیرش و ورود نمونه و داده های مشتری مرتبط با نمونه، اختصاص، برنامه ریزی و پیگیری نمونه و کار آزمایشگاهی مرتبط، یکپارچه سازی پردازش و کنترل کیفیت نمونه ها و تجهیزات مورد استفاده، ذخیره سازی داده های مربوط به تجزیه و تحلیل نمونه و بازرسی، تایید و تلفیق مجموعه ای از داده های نمونه برای گزارش دهی و یا تجزیه و تحلیل بیشتر می گردد.

دکتر محزونی به بیان کاربرد های این سامانه پرداخت و گفت: مدیریت ممیزی، اختصاص دادن بارکد به نمونه ها، انطباق استانداردهای نظارتی موثر بر فعالیتهای آزمایشگاهی، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت تجهیزات، اسناد، روش ها، پرسنل و کار، تضمین و کنترل کیفیت و ... از جمله این کاربرد ها می باشد.

 رئیس آزمایشگاه و مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان در بیان برخی دیگر از قابلیت های سامانه لیمز چنین گفت: ارائه کد یکتای کشوری برای هر نمونه با امکان پیگیری لحظه‌ای نمونه به‌صورت آنلاین، امکان تعریف پارامترهای اندازه‌گیری به‌صورت نامحدود برای آزمون‌های مختلف، مدیریت تجهیزات و نیازمندی‌های آزمایشگاه، امکان درخواست نمونه اضافی از متقاضی، امکان افزودن قابلیت‌های متنوع همانند ارسال پیامک، صدور و چاپ بارکد و لیبل و نیز امکان تعریف پارامترهای اندازه‌گیری به‌صورت نامحدود برای آزمون‌های مختلف از جمله قابلیت های این سامانه می باشد.

 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
1
7
فقط یک سوال از این همکار عزیزمون دارم
تمام این مزایایی که فرموده اند را به عینه مشاهده نموده اند. مثلا اون امکان ردیابی لحظه به لحظه نمونه. یا نکنه لیمز شما با ما فرق داره .‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
سوال خیلی خوبیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
دقیقا مشخصه که با سامانه کار نکرده که ببینه در عمل چقدر نابسامانه!!!فواید مذکور توسط آقای دکتر، بالقوه هست که هنوز بالفعل نشده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
دقیقن، احتمالا اینها آپشنهای مدنظر بوده که در واقع عملیاتی نشده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
0
2
احتمالا منظور ایشون سامانه یه کشور اروپاییه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
0
2
در عجبم وظیفه خطیر حکیم مهر جان چیه ؟انتشار مصاحبه و حرف های …. همکاران بخش دولتی و حرص دادن بقیه است ؟؟(خودم سانسور کردم پس بی زحمت پیام و حذف نکن )
نظر شما
ادامه