کد خبر: ۶۴۳۸

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در مرکز نگهداری از حیوانات وحشی با توجه به نوع گونه آنها قرنطینه لازم ایجاد شده است.

عباسعلی دامنگیر با اشاره به اقدامات اداره کل محیط زیست در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در حیات وحش استان کرمان اظهار داشت: در مرکز نگهداری از حیوانات وحشی با توجه به نوع گونه آن‌ها قرنطینه لازم ایجاد شده است.
وی با اشاره به نگهداری حیوانات تازه‌وارد حداقل به مدت دو هفته در قرنطینه افزود: بازدیدهای دوره‌ای از این مراکز برای بررسی وضعیت نگهداری و سلامتی حیوانات توسط دامپزشک مجرب با تهیه گزارشات مستمر انجام می‌گیرد.
دامنگیر با اشاره به پایش روزانه وضعیت گونه‌های وحشی در مراکز نگهداری تصریح کرد: حیوانات مشکوک به بیماری برای نگهداری و درمان در قرنطینه از سایر حیوانات جدا می‌شوند.
وی با اشاره به علائم بیماری‌های واگیر گفت: لنگش، زخم در سم‌ها، دهان و زبان، بی‌اشتهایی، آبریزش از دهان، عطسه، سرفه، اسهال، سقط جنین، علائم عصبی مانند چرخش به دور خود، عقب ماندن حیوان از گله، وجود خارش غیرطبیعی، مشکلات پوستی و ... از جمله این علائم هستند.
دامنگیر بیان کرد: استفاده از جیره غذایی و علوفه مناسب و جلوگیری از ورود دام‌های اهلی و افراد متفرقه به داخل محوطه مرکز نگهداری می‌تواند در جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار مؤثر باشد.
وی با اشاره به پایش مستمر مناطق و بررسی وضعیت سلامتی گونه‌های وحشی در حیات وحش بیان کرد: علت بروز بیماری یا تلفات میان جانوران وحشی پیگیری و گزارش مربوط به آن نیز ارائه می‌شود.
دامنگیر خاطرنشان کرد: برابر دستورالعمل نحوه مواجهه با لاشه حیوانات وحشی هنگام مشاهده تلفات در حیات وحش اقدام و سپس به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی برای نمونه‌برداری، انجام آزمایشات لازم برای تشخیص علت تلفات، امحا و دفن بهداشتی لاشه حیوان اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی اذعان کرد: در صورت شیوع بیماری در منطقه آهک‌پاشی اطراف آبشخورها، شست‌وشو و ضدعفونی کردن آنها با ماده ضدعفونی‌کننده مورد تأیید اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می‌گیرد.
دامنگیر عنوان کرد: استفاده از علوفه مناسب و تأمین آن از مناطق عاری از بیماری‌های دامی برای تغذیه علف‌خواران وحشی هنگام بروز خشکسالی در مناطق تحت مدیریت سازمان از دیگر اقدامات این اداره کل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار داشت: از ورود دام‌های اهلی غیرواکسینه یا مشکوک به بیماری در مناطق تحت مدیریت نیز جلوگیری می‌شود.
وی افزود: پاسگاه‌های محیط‌‌‌‌بانی به وسایل حفاظت فردی «چکمه، دستکش، ماسک، لباس یک بار مصرف و ...»، جعبه کمک‌های اولیه، مواد ضدعفونی‌کننده و شعله‌افکن تجهیز می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه