کد خبر: ۶۴۷۱

حکیم مهر - نخستین دانشجوی دکترای حرفه‌ای رشته دامپزشکی دانشگاه تبریز با دفاع از پایان‌نامه خود فارغ‌التحصیل شد.

سمیرا نظری با دفاع از پایان‌نامه خود تحت عنوان «ارزیابی تغییرات و ارتباط سیستم آنتی­اکسیدانی آنزیمی و غیر آنزیمی سرم در اسب‌های عرب مبتلا به پنومونی» با راهنمایی دکتر حسین طایفی نصرآبادی و دکتر محمد طلوعی از اعضای هئیت علمی دانشکده دامیزشکی این دانشگاه موفق به اتمام تحصیلات خود شد.
وی در این پایان‌نامه به بررسی «استرس اکسیداتیو» که یکی از عوامل مهم بروز بسیاری از آسیب‌ها و بیماری­ها در انسان و حیوانات مختلف محسوب می­شود، پرداخته است.
این پدیده به علت عدم تعادل بین اکسیدان‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها و بالطبع آن تشدید تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن و نیتروژن همچنین تخریب ساختار و عملکرد ماکرومولکول‌هایی از قبیل DNA، پروتئین و لیپیدها در بدن رخ می‌دهد.
در این پایان‌نامه تاکید شده است که بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عفونی با روند استرس‌های اکسیداتیو ارتباط نزدیک دارند و با توجه به اهمیت آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از پدیده استرس اکسیداتیو و بالطبع آن در پیشگیری از بروز بیماری‌های ناشی از این پدیده باید مورد توجه قرار گیرد.
این تحقیق به ارزیابی کلی تغییرات سیستم آنتی‌اکسیدانی آنزیمی و غیرآنزیمی سرم در اسب­های عرب مبتلا به پنومونی و بررسی ارتباط بین دو جزء سیستم آنتی اکسیدانی در این بیماری پرداخته است.
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در مراسم دفاع پایان‌نامه این دانشجو با ارائه گزارشی از تاریخچه تاسیس این دانشکده گفت: دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در سال 1367 در قالب آموزشکده پایه‌ریزی شد و در سال 1384 با تبدیل آموزشکده به دانشکده مجوز پذیرش دانشجوی دکترای حرفه‌ای را دریافت کرد.
رضا اسدپور افزود: این دانشکده در حال حاضر با چهار گروه عمده آموزشی و دارا بودن 40 نفر عضو هیئت علمی متخصص مشغول تربیت 600نفر دانشجو در سه مقطع دکترای حرفه‌ای، کارشناسی علوم آزمایشگاهی و کاردانی دامپزشکی است.

 

 

نظر شما
ادامه