کد خبر: ۶۴۹۷

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تامین بهداشت دام، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها مهمترین عامل حفظ سرمایه دامی است.

دکتر سیدسعید حسینی اظهار کرد: عوامل بیماری‌زا مهمترین تهدید جمعیت دامی و بهداشت عمومی کشورهاست.

وی ادامه داد: تامین بهداشت دام، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها مهمترین عامل حفظ سرمایه دامی، تضمین سرمایه‌گذاری در این بخش و زمینه‌ساز تولید مطمئن و پایدار است.

حسینی عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی دارای ‌٢ بخش فنی و اداری است، بخش فنی که در واقع بخش تخصصی و عملیاتی این اداره محسوب می‌شود از بخش‌های متعددی شامل اداره بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی، اداره مبارزه با بیماری‌های دامی، اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل، اداره آبزیان، اداره نظارت بر بهداشت عمومی، اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌ها و اداره آموزش و ترویج تشکیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: بستری و مراقبت به عنوان یک بستر شناسایی بیماری‌ها و گام اول کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها محسوب می‌شود، این اداره در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی روز و پیشرفته‌ترین برنامه‌ها، نرم‌افزاری‌ها و به کارگیری سامانه اطلاعات جغرافیای بیماری‌های دامی در سه سطح شهرستان، استان و کشور امکان گزارش‌دهی عملیات بررسی و تعیین کانون بیماری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت اینترنتی فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که از ابتدای امسال تاکنون‌٧٢٠ مراقبت فعال تب برفکی، ‌٢٨ مراقبت طاعون گاوی و ‌٤٤ مراقبت جنون گاوی در این سامانه ثبت شده است، همچنین ‌٢٨ نمونه آزمایشگاهی از دام‌های بیماری و یا مظنون به بیماری اخذ و به آزمایشگاه‌های مرجع ارسال شده است.

وی گفت: اهداف این اداره، برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی همچون تب برفکی، آبله، شاربن و مبارزه با بیماری‌های مشترک همچون بروسلوز، سل و.. است.

حسینی خبر داد: طی ‌٤ ماهه نخست سال‌جاری بالغ بر‌١ میلیون و ‌٦٩٩ هزارو ‌٣١٦ راس گاو و گوسفند علیه بیماری‌های دامی همچون شاربن، آنتروتوکسمی، آگالاکسمی، تب‌برفکی و آبله مایه کوبی شده‌اند و در بخش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بالغ بر ‌٣٨٨ هزار و ‌٢٩٦ راس گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز، ‌٢ هزار و ‌٩٥١ قلاده سگ‌های گله و خانگی علیه بیماری سل و مشمشه، ‌٦ هزارو ‌٧٧٣ راس گاو تست سل، ‌٣٩ راس اسب تست مشمشه و در بخش مبارزه با انگل‌ها خارجی دام مقدار ‌٩٧٩ لیتر سم مصرف شده است.

وی عنوان کرد: تعداد ‌٣١ هزارو ‌٩٩٧ مورد بازدید از فروشگاه‌های عرضه گوشت قرمز و سفید، مواد لبنی، ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و... صورت گرفته است که تعداد ‌٢ هزار و ‌٦٧ مورد غیربهداشتی مشاهده شده ویک میلیون و ‌٦٠١ هزارو ‌٧ کیلوگرم فرآورده نیز ضبط و معدوم شده است، همچنین ‌١٦٧ مورد معرفی به مراجع قضایی صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پایان گفت: در کشتارگاه‌های دام استان طی ‌٤ ماهه نخست سال‌جاری تعداد ‌٣٢ هزارو ‌٢٥٤ راس گوسفند و بز و ‌٧ هزار و ‌٨٥٥ راس گاو با نظارت دامپزشکی کشتار و نزدیک به ‌٢ هزار تن گوشت سالم تولید و ‌١٦٠ تن گوشت غیرقابل مصرف ضبط و معدوم و در زمینه کشتار گاه طیور نیز‌٥/٥ میلیون قطعه طیور کشتار و ‌١١ هزار و ‌٨٣٠ تن گوشت مرغ سالم با نظارت دامپزشکی تولید و ‌٥٠ تن نیز ضبط و معدوم شده است.

 

 

نظر شما
ادامه