کد خبر: ۶۵۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز از افزایش شیوع بیماری تب مالت در جمعیت تحت پوشش این شبکه دامپزشکی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا پورمازار» در کمیته شهرستانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان این شهرستان، گفت: تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود ولی عامل بیماری، میکروبی است به نام «بروسلا» که به واسطه جوشاندن یا پاستوریزاسیون شیر و فرآورده های آن از بین می‌رود.

وی در مورد علائم این بیماری نیز گفت: علایم بیماری تب مالت ممکن است شدید یا خفیف با شروع تدریجی یا ناگهانی باشد که از علادم شایع آن تب و لرز، خستگی، تعریق، سردرد، درد مفاصل و کمر، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، یبوست، گلودرد و سرفه خشک است.

وی مهم‌ترین علامت بیماری در دام‌ها را نیز سقط جنین و زایش دام نارس بیان کرد و گفت: در سال گذشته در این شهرستان فرد مبتلا به تب مالت شناسایی نشده اما متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون هفت مورد بیماری تب مالت در این شهرستان شناسایی شده است.

پورمازار واکسیناسیون نشدن دام ها و استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه و آموزش و اطلاع رسانی ناکافی به مردم را از عوامل شیوع این بیماری در شهرستان دانست.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری نیز عنوان کرد: مردم بایدتوجه داشته باشند که از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا شیری که به اندازه کافی جوشیده استفاده کنند و حتماً قبل از مصرف شیر، آن را به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشانند و توجه داشته باشند که کف کردن روی شیر به هنگام حرارت دادن، علامت جوشیدن شیر نیست.

این مسئول از افرادی که به نحوی با دام سر و کار دارند نیز خواست تا به هنگام کار از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس کار غیر قابل نفوذ استفاده کنند و قبل و بعد از دوشیدن شیر و در هنگام ذبح دام، ضمن استفاده از وسایل حفاظتی، دستهای خود را با آب و صابون بشویند و با ایجاد فاصله مناسب بین محل نگهداری دام‌ها و محل سکونت، امکان انتقال تنفسی را کمتر کنند و حتماً حیوانات بیمار را شناسایی و آنها را جدا کمنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان مهریز، این کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در پایان خاطرنشان کرد: درمان تب مالت در افراد باید بوسیله دو دارو به مدت حداقل دو ماه انجام شود و جهت پیشگیری از مزمن  شدن بیماری، داروها باید به طور مرتب و کامل طبق دستور پزشک مصرف شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
0
9ماهه تب مالت گرفتم دارم دارو میخورم 38 تا آمپول استرپ هم زدم . هنوزم تیترم بالاست و درد امونم را بریده. اینم نتیجه کار تو دامپزشکی
کسی درمان موثرتری برام سراغ نداره
نظر شما
ادامه