کد خبر: ۶۵۷۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی استان مازندران عملکرد مرکز بررسی بیماریهای طیور کشور در مازندران را تشریح کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، «دکتر محمدحسن گلپایگانی» مدیر کل دامپزشکی استان از فعالیت مداوم تنها مرکز تشخیص و بررسی بیماریهای طیور کشور در مازندران خبر داد و افزود این مرکز به عنوان تنها مرکز استراتژیک ملی برای بررسی و تشخیص بیماریهای طیور تحت نظارت دامپزشکی علی رغم تحریم ها و مشکلات برای تهیه مواد آزمایشگاهی با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی در ادامه گفت: مرکز بررسی بیماریهای طیور شهید صمصام طور واقع در روستای دوک  شهرستان سیمرغ  تنها مرکز تخصصی بررسی و پایش بیماریهای مهم صنعت طیور در کشور محسوب میگردد و ساخت فاز اول این این مرکز در زمینی به مساحت 5/ 9 هکتار در سال 1376 شروع شده و شامل 1700 متر مربع فضای آزمایشگاهی و 1000 متر مربع فضای اداری و 250 متر مربع سالن کالبدگشایی ویژه پرندگان در تیرماه سال 1387 افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیر کل دامپزشکی مازندران تاکید کرد ، بخش های مختلف و فعالی این مرکز شامل بخش مولکولی ، سرولوژی  ، انگل شناسی و میکروبی بوده که با نمونه برداری و ارسال نمونه ها از طرف ادارات دامپزشکی و حتی ادارات کل سایر استانها این بخش ها با استفاده از توان تخصصی فعالیت می نمایند.

ایشان ضمن تشریح عملکرد این مرکز در 5 ماهه اول سال 1400 تعداد انجام آزمایشات بخش سولوژی اعم از HI   ، RSAtest   و ELISA تعداد 11099 مورد عنوان کرد و تعداد کشت میکروبی انجام شده بر اساس نمونه برداری از کارخانجات جوجه کشی و بررسی نمونه های سالمونلا و قارچ را 1001 مورد در طول 5 ماهه اول سال برشمرد.

گلپایگانی از جمله مهمترین عملیات این مرکز را انجام آزمایشات مولکولی اعلام کرد و خاطرنشان ساخت در طول 5 ماهه اول سال جاری 8274 مورد نمونه های طیور و آبزیان در این مرکز مورد آزمایش PCR  قرار گرفت.

مدیر کل دامپزشکی مازندران بررسی میزان ایمنی زایی  واکسن های کشته تولید داخل و وارداتی ارجاعی از سازمان دامپزشکی در جوجه های SPF   ،  کشت میکروبی و قارچی نمونه های طیور ونمونه های اخذ شده از کارخانجات جوجه کشی ، انجام آزمایشات مولکولی برروی نمونه های  ماهی جهت  بررسی و  تشخیص بیماری های IHN – IPN – VHS  ، ردیابی مصرف مالاشیت گرین در نمونه های ماهی ، بررسی و تشخیص وجود انواع آفلاتوکسین ها  ، هیستامین و باقیمانده های آنتی بیوتیک در فرآورده ها و نهاده ها ، ردیابی میزان فلزات سنگین شامل کادمیوم ، جیوه ، سرب و آرسنیک و بررسی و تشخیص آزمایشگاهی  بیماریهای میکروبی و انگلی زنبور عسل را از جمله دیگر قابلیت های این مرکز عنوان کرد .

وی در پایان خواستار توجه بیشتر مسئولین استانی در تامین اعتبار لازم برای نگهداری تجهیزات و خرید مواد آزمایشگاهی جهت افزایش نظارت های بهداشتی دامپزشکی به منظور تامین امنیت غذایی گردید.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
0
0
مگه مرکز دوک مازندران هم تحریم شده بود؟
به حق چی های نشنیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
انتظار می رود که مخاطب این خبر از امور آزمایشگاه اطلاعاتی داشته باشد. بسیاری از آزمایشات به موادی نیاز دارد که متاسفانه وارداتی هست و لذا به خاطر تحریم به زحمت و با چند برابر قیمت قابل تهیه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
............... با این حساب شما مرغ و نون و پنیر و ماست هم وارداتی باید باشند که به چند برابر قیمت تهیه می‌شوند ، تفاوت تحریم را با تورم مطالعه بفرمایید ...................
نظر شما
ادامه