کد خبر: ۶۶۲۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سیستان و بلوچستان، اردبیل، خراسان جنوبی، مرکزی و جنوب کرمان

 

دیدار رییس سازمان دامپزشکی کشور از استان سیستان و بلوچستان


همزمان با آخرین روز از هفته دولت، دکتر دستور، رییس سازمان دامپزشکی کشور، در سفر به استان سیستان و بلوچستان، ضمن دیدار صمیمی با جمع کارکنان دامپزشکی، از نمایشگاه فعالیتهای دامپزشکی در محل اداره کل و همچنین شرکت بسته بندی گوشت هامون تباهه بازدید نمود.

وی همچنین در یک نشسست با مسائل و مشکلات موجود از نزدیک آشنا شد و به سؤالات تعدادی از نمایندگان دامداران زاهدان پاسخ داد.

 

------------------------------

 

812 مورد بازرسی از مراکز خدمات رسانی بخش غیردولتی دامپزشکی در استان اردبیل


دکتر مهرداد اصغری کیان سرپرست اداره دارو، درمان و امور آزمایشگاههای دامپزشکی استان اردبیل گفت: از ابتدای سالجاری 812 مورد بازرسی از 130 مرکز خدمات رسانی بخش خصوصی دامپزشکی در استان اردبیل انجام شده است.

وی افزود: هم اکنون در استان اردبیل 49 مرکز اشتغال به امور درمانی دامپزشکی بصورت تمام وقت و پاره وقت، 24 مرکز مایه کوبی، 40 داروخانه، 2 آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی، 5 شرکت توزیع استانی دارو، واکسن و مواد بیولوژیک، 8 مرکز فروش واکسن های بهادار دام و طیور و دو کارخانه مکمل سازی مشغول فعالیت و خدمات رسانی به دامداران و دامپروران استان می باشند.

سرپرست اداره دارو، درمان و امور آزمایشگاهها با بیان اینکه طبق آیین نامه اجرائی ماده 10 قانون سازمان دامپزشکی کشور، ادارات کل دامپزشکی استانها موظف به ایجاد جاذبه و زمینه مناسب جهت فعالیت دامپزشکان بخش خصوصی در مناطق مختلف هر استان می باشند، آمادگی این اداره را جهت دریافت پیشنهادهای شاغلین بخش غیر دولتی در راستای تسریع، تسهیل و تصحیح در انجام امور و طرح در اداره کل و سازمان دامپزشکی کشور اعلام نمود.

وی همچنین با دعوت از فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی جهت اخذ مجوز فعالیت در مناطق محروم استان و شهرستانهایی از قبیل خلخال، کوثر و سرعین، از استقبال این اداره کل در زمینه تأسیس بیمارستان دامپزشکی و پلی کلینیک در مرکز استان خبر داد.

دکتر اصغری کیان با اشاره به اینکه هدف از صدور مجوز خدمات رسانی در بخش خصوصی دامپزشکی، اجرای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در جهت ایجاد هماهنگی و نظارت های لازم بر فعالیت های مربوط به بهداشت و درمان دام به منظور حفظ سرمایه دامی کشور و بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه می باشد، افزود: در این راستا تعداد 52 فقره موافقت اصولی، صدور یا تمدید انواع پروانه و مجوزهای اشتغال صادر گردیده و 2 مورد پروانه دامپزشکی ابطال شده است.

وی به دامداران استان توصیه نمود انواع داروهای دامپزشکی، مواد بیولوژیک، واکسن، سموم و مواد ضد عفونی کننده را فقط با تجویز دامپزشکان از داروخانه ها و مراکز مجاز دامپزشکی تهیه نموده و در موقع خرید به تاریخ تولید، انقضاء و پروانه بهره برداری و مجوز صادره از دامپزشکی توجه نمایند.

--------------------------------

 

پرورش بیش از 10 میلیون جوجه گوشتی در مرغداری های خراسان جنوبی


 رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان گفت: از ابتدای امسال بیش از 10 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه گوشتی در مرغداری های استان پرورش یافته است. دکتر مسعود دادفر با اشاره به فعالیت بیش از 700 واحد پرورش طیور گوشتی در استان خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز بیماری ها در واحدهای مرغداری تاکنون حدود 47 میلیون دز واکسن علیه بیماری‌های ویروسی آنفلوانزا، نیوکاسل، برونشیت و گامبورو مصرف شده است.
وی در خصوص اقدامات دامپزشکی در مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور به یکهزار و 640 مورد نمونه برداری از واحدهای پرورش و نگهداری طیور اشاره کرد و افزود: طی آزمایشات صورت گرفته برروی نمونه های ارسالی به آزمایشگاه، موردی از این بیماری تائید نشده است.

 

--------------------------------

 

در کشتارگاه های استان مرکزی؛ لاشه و گوشت قرمز دام شناسنامه دار می شود


 مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در صورت همکاری شهرداری ها و فرمانداری شهرستان ها طرح لیبل گذاری (شناسنامه) لاشه و گوشت قرمز استحصالی، در تمام کشتارگاه های دام شهرهای مختلف استان مرکزی اجرا می شود.
سیدسعید حسینی اظهار داشت: هم اکنون طرح لیبل گذاری (شناسنامه) لاشه و گوشت قرمز در شهرهای اراک و ساوه اجرا می شود.
وی تصریح کرد: لیبل درج شده بر روی لاشه ها که به عنوان شناسنامه لاشه تلقی می شود، دارای نام و کد کشتارگاه، تاریخ تولید و انقضای مصرف و شرایط نگهداری است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 55 هزار و 122 راس دام در کشتارگاه های دام استان کشتار شده است، ادامه داد: در این مدت بیش از 38 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های گوشتی به عمل آمده که در این بازدیدها 97 هزار و 194 کیلوگرم گوشت غیر قابل مصرف ضبط و معدوم شده است.
حسینی با ابراز نارضایتی از وضعیت کشتارگاه های دام استان بیان داشت: بر اساس قانون متولی کشتارگاه های دام، شهرداری ها هستند که متاسفانه شهرداری ها به وضعیت بهداشتی کشتارگاه ها توجه جدی نمی کنند به طوری که اکثر کشتارگاه ها با مشکلات بهداشتی مواجه هستند.
وی گفت: در حال حاضر هشت کشتارگاه در بخش طیور در استان وجود دارد که خوشبختانه با ورود بخش خصوصی به این کشتارگاه ها در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه کشتارگاه ها دروازه سلامت یک شهر هستند، اظهار داشت: ورود بخش خصوصی به کشتارگاه ها و پرداخت تسهیلات مناسب به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش در کاهش مشکلات بهداشتی کشتارگاه ها نقش موثری خواهد داشت.

-------------------------------

 

راه اندازی کلینیک مرجع دامپزشکی در جنوب کرمان


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: کلینیک مرجع دامپزشکی جنوب کرمان از 12/6/90 کار خود را در جیرفت آغاز کرد.

دکتر علیرضا رجایی مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: این کلینیک مرجع به منظور بررسی موارد ارجاعی از درمانگاههای بخش خصوصی و بیماریهای گروه یک تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفته است.                         

 

نظر شما
ادامه