کد خبر: ۶۶۳۲

حکیم مهر - مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی همدان گفت: عسل قبل از اینکه یک غذای کامل باشد، اکسیری پر ارزش است.

محمد نظرپور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، افزود: عسل سالهای سال به عنوان دارو در درمان مورد استفاده قرار گرفته و حاوی حدود 67 نوع ماده مفید برای انسان است.

وی اظهار کرد: بهترین زمان مصرف عسل دو ساعت قبل از ناهار و یا ناشتا و سه ساعت بعد از شام است.

وی با بیان اینکه عسل دارای خاصیت درمانی است، تصریح کرد: عسل به علت گلوکز بالا، انرژی زاست، ‌تاثیر مهمی روی عضلات قلب دارد و باعث تحریک قلب می شود.

نظرپور ادامه داد: بیماران قلبی می توانند روزی 20 تا 160گرم عسل برای شش ماه مصرف کنند.

وی اضافه کرد: همچنین باعث کاهش اسیدهای معده می شود‌، به علت وجود آهن و منگنز به هضم غذا و ‌در ترمیم التهاب نیز کمک می کند که این مواردی از خاصیت درمانی عسل است.

نظرپور همچنین درباره استفاده از موم گفت: موم استفاده صنعتی دارد و چون هضم نمی شود باعث ایجاد دل درد می شود.

وی در ادامه به بیان تفاوت بین عسل طبیعی و صنعتی پرداخت و گفت: در روش طبیعی کندو معمولا در اختیار افراد کم تجربه قرار دارد و از اول بهار تا فصل برداشت عسل، زنبور دار کمترین دخالت را در کندو داشته و همچنین تغذیه بهاره انجام نمی شود.

وی ادامه داد: در این روش به کندو اجازه تخم ریزی داده می شود، کمترین بازدید از کندو به عمل می آید، کندو کوچ داده نمی شود و در کل مدیریت کندو اعمال نمی شود و در فصل برداشت هم حداقل عسل از کندو برداشت می شود.

نظرپور اظهار کرد: در روش صنعتی کندو در اختیار زنبور دار با تجربه قرار دارد و تعداد کندوهایی که در اختیار این افراد قرار می گیرد بالای 100 کلونی است.

وی اضافه کرد: تغذیه تحریکی زنبور در بهار انجام و ملکه به موقع تعویض می شود و همچنین به کندو اجازه تخم ریزی داده نمی شود.

این کارشناس عسل افزود: در این روش کندو کوچ داده و در کل مدیریت کندو در این روش اعمال می شود و میزان برداشت عسل در این روش بستگی به مدیریت زنبور دار بالای 20 کیلو از هر کولنی است.

وی بیان کرد: انواع عسل تولیدی در این روش براساس منبع گیاهی، فصل تولید، وضعیت فیزیکی،‌ روشهای استخراج و بسته بندی طبقه بندی می شود.

نظرپور درباره علت شکرک زدن، ‌بلوری شدن یا رس کردن عسل عنوان کرد: در آب و هوای معتدل بیشتر انواع عسل در دمای معمولی انبار بلوری می شوند.

وی ادامه داد: چنین امری بدین علت است که عسل یک محلول قندی بیش از حد اشباع است به این معنی که حاوی قند بیشتری نسبت به آنچه در محلول می تواند باقی بماند، است.

نظرپور نوع گیاه، رطوبت عسل، اجسام و مواد خارجی ،‌ ذرات موم و گرده را از دیگر عوامل دانست.

وی اظهار کرد: هر چه مقدار آب عسل کمتر و مقدار گلوکز عسل بالاتر باشد، عمل شکرک زدن سریعتر صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: شکرک در دمای بالای 25 درجه یا زیر پنج درجه صورت نمی گیرد چرا که مقدار دمای مناسب برای شکرک زدن مایع حدود 14 درجه سانتیگراد است.

نظرپور بیان کرد: بسیاری از مصرف کنندگان هنوز فکر می کنند که عسل شکرک زده فاسد شده یا با افزودن شکر به آن تقلبی صورت گرفته است، در صورتی که این گونه نیست.

وی با بیان اینکه عسل تقلبی می تواند به روشهای گوناگون تولید شود ،‌ افزود: اگر عسل با استفاده از زنبور و یا بدون زنبور تولید شود بخشی از عسل، تقلبی است.

نظرپور ادامه داد: صد در صد عسل در صورتی تقلبی است که از میوه هایی مثل خرما، توت و یا از مواد گلوکزی و مواد نشاسته ای ساخته شود.

وی با بیان اینکه از روش تجربی هم می توان برای تشخیص عسل تقلبی بهره برد، ‌اذعان کرد: دقیق ترین روش برای تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی، روشهای آزمایشگاهی است.

نظرپور تصریح کرد: در این روش عسل باید دارای استانداردهای خاصی شامل رطوبت 17 و دو دهم درصد، فروکتوز 38 و چهار دهم درصد، گلوکز 13، ساکارز یک و سه دهم درصد، مالتوز هفت و سه دهم درصد، اسید گلونیک 43 صدم درصد، PH سه و 91 صدم درصد، مواد معدنی 17 صدم درصد، ‌ویتامینها، آنزیمها،پروتئین و اسیدهای آمینه باشد تا عسل طبیعی از تقلبی تشخیص داده شود.

وی بیان کرد: روشهای تجربی پشتوانه علمی ندارد و روش قاطع و صحیحی نیست چرا که دارای خصوصیات پیچیده ای بوده و تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرد.

این کارشناس عسل ادامه داد: به عنوان مثال عسل در محیط گرم روان، در محیط سرد سفت، در محیط مرطوب رطوبت جذب می کند و در محیط خشک آب از دست می دهد.

وی اضافه کرد: بنابراین تشخیص عسل طبیعی مرغوب توسط خریداران بدون استفاده از آزمایشگاه کار مشکلی است البته زنبورداران و افرادی که با فرآوری عسل سروکار دارند تشخیص تجربی نسبتا خوبی دارند.

وی عنوان کرد: هنوز روش ساده ای برای مردم وجود ندارد که به راحتی بتوانند عسل تقلبی را از طبیعی تشخیص دهند.

نظرپور گفت: برای اینکه یک دید کلی برای همه مشتریان ایجاد شود و دقت آنها برای خرید عسل افزایش یابد، عسل را از فروشگاههای معتبر خریداری کنند به ویژه فروشگاههایی که متعلق به خود زنبور دار بوده و عسل تولیدی خود را ارائه می کند و شما از سابقه فعالیت آن مطلع باشید.

وی افزود: اگر عسل را از دست فروشها خریداری می کنید توجه داشته باشید بر چسب آن باید محتوی نام و نشانی شرکت تولیدی ،‌ شماره پرانه و وزن باشد.

نظرپور اظهار کرد: مشکل کلی ما این است که در بازار متولی برای نظارت وجود ندارد و وجود عسل تقلبی در بازار یکی از مشکلات واقعی زنبورداران است چرا که آنها مجبور می شوند به علت پایین بودن نرخ عسل تقلبی عسلهای خود را ارزان بفروشند.

وی عنوان کرد: اداره استاندارد و یا دانشگاه علوم پزشکی باید یک متولی برای نظارت در بازار داشته باشد تا عسل طبیعی را از تقلبی شناسایی کند.

نظرپور اذعان کرد: تنها 10 درصد از عسلهای عرضه شده در بازار آزمایش می شوند چرا که نظارتی از طریق دستگاههای ذیربط وجود ندارد.
این اظهارات در حالی بیان شده که سازمان دامپزشکی کشور از عرضه عسل های شناسنامه دار خبر داده و متولی نظارت بر عسل است.

 

 

نظر شما
ادامه