کد خبر: ۶۶۵۵۰
 

حکیم مهر: در پی بازنشر خبری از خبرگزاری فارس در حکیم مهر در خصوص شیوع بیماری لکه سفید میگو در استان بوشهر (اینجا)، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر جوابیه ای را برایمان ارسال نمودند که به شرح زیر می باشد:

در پی خبر درج شده در سایت حکیم مهر در خصوص شیوع بیماری لکه سفید میگو در چندین سایت پرورش میگو مورخ 18 مهر با کد خبر66481 به نقل از خبرگزاری فارس موارد زیر جهت استحضار و تنویر افکار عمومی ایفاد می گردد:

 1- در خبر منتشر شده طبق ادعای خبرنگار در پاراگراف مانده به آخر قبل از سفر ریاست محترم ریاست جمهوری با مدیر کل دامپزشکی تماس گرفته و خواستار پاسخگویی و صحت و سقم شیوع بیماری لکه سفید شد. علیرغم اینکه ایشان در جلسه تمهیدات سفر ریاست محترم جمهوری بودند و با توجه به عدم امکان پاسخگویی مشروح، از خبرنگار محترم خواسته شد که مصاحبه به زمان دیگری موکول شود، اما خبرنگار محترم اصرار به مصاحبه تیتروار در خصوص صحت شیوع بیماری لکه سفید نمود و به لحاظ شرایط حضور در جلسه پاسخ مدیر کل دامپزشکی مبنی بر صحت شیوع بیماری و توصیه به صید سریع بوده هست.

نتیجه: انتخاب عنوان «جوابهای رفع مسئولیتی» برای این مصاحبه به نظر می رسد زیبنده خبرنگار محترم می باشد چرا که در صورتی که شیوع این بیماری برای خبرنگار از اهمیت برخوردار بود، با توجه به مطالب گفته شده مصاحبه ای مفصلتر به ساعاتی بعد موکول می شد، لذا به نظر می رسد هدف خبرنگار محترم صرفا ارائه بیلان کاری باشد و لاغیر.

 2– بیماری لکه سفید میگو یک بیماری اندمیک در کشور می باشد با توجه به حضور ویروس در مخازن آبی کشور در صورت عدم رعایت شرایط بیوسکیوریتی وقوع آن قطعی می باشد. لذا برای مقابله با بیماری برنامه راهبردی کنترل لکه سفید میگو با همکاری ذینفعان و سایر مراجع علمی و دولتی و خصوصی توسط دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان نگارش و تمام بخشهای دست اندرکار دولتی و خصوصی ملزم به اجرای برنامه بوده و تمام برنامه های اجرایی کنترل بیماری در سراسر کشور بر اساس برنامه ملی اجرایی کنترل لکه سفید میباشد.

تقویم پرورش پیشنهادی سازمان دامپزشکی در همه استان ها نشان از اهمیت مقوله تغییرات دمایی در بروز این بیماری است.

این موضوع این قدر حائز اهمیت می باشد که حتی در استان بوشهر این تقویم در شمال و جنوب استان متفاوت است.

3– با توجه به سیستم ایمنی بدن میگو تنها راه کنترل بیماری رعایت شرایط امنیت زیستی در تمام مراحل زنجیره مولدسازی، تکثیر و پرورش می باشد. در صورت بروز بیماری علاوه بر رعایت شرایط مذکور تسریع در صید به عنوان یک استراتژی جهت جلوگیری از تلفات بیشتر و جلوگیری از شیوع ویروس به سایر مزارع پرورشی در برنامه ملی راهبرد در کنترل بیماری توصیه شده است.

 

نظر شما
ادامه