کد خبر: ۶۶۵۶۴

حکیم مهر: جلبک‌های اسپیرولینا در جیره غذایی ماهیان گرمابی شمال قرار می‌گیرند تا گوشت آنان باکیفیت‌تر شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد مهدی عباس زاده» معاون آبزی پروری اداره کل شیلات مازندران با بیان اینکه طرح استفاده از ریزجلبک‌های اسپیرولینا در تغذیه بچه ماهیان خاویاری با همکاری جهاد دانشگاهی استان بعد از دو سال به سرانجام رسید، گفت: در این طرح که با هدف کاهش تلفات در بچه ماهیان خاویاری اجرا شد بچه ماهیان خاویاری با ریزجلبک‌های اسپیرولینا تغذیه شدند.

او افزود: این طرح ابتدا در محیط آزمایشگاهی و پس از کسب نتایج مورد نظر در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید رجایی ساری به صورت پایلوت اجرا شد که نتایج خوبی داشت.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات مازندران کاهش تلفات، افزایش ماندگاری و بهبود تغذیه در بچه ماهیان خاویاری و سلامت بیشتر گوشت ماهی را از نتایج این طرح اعلام کرد و ادامه داد: به موازات اجرای این طرح، استفاده از ریز جلبک‌ها در مزارع پرورش ماهیان گرمابی نیز به صورت آزمایشی آغاز شده است.

عباس زاده گفت: ریزجلبک‌های اسپیرولینا بصورت محلول و پودر زیر نظر محققان جهاد دانشگاهی استان در چپکرود جویبار تهیه و به مراکز تولید خوراک ماهی انتقال داده خواهد شد.

او با بیان اینکه ریزجلبک‌ها به صورت آزمایشی به عنوان ماده غذایی جدید در جیره ماهیان گرمابی قرار خواهند گرفت، گفت: تغذیه از این ریزجلبک‌ها سبب بهبود دستگاه گوارش آبزیان می‌شود که نقش مهمی در تجاری سازی، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری خواهد داشت.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات مازندران گفت: ریز جلبک‌های اسپیرولینا برای تغذیه بچه ماهیان گرم آبی مانند فیتوفاک، آمور، کپور و بیگ هد قابل استفاده هستند.

عباس زاده با بیان اینکه ۵۰ تا ۷۰ درصد وزن خشک ریزجلبک‌ها را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: ماهیانی که با جلبک‌های اسپیرولینا پرورش داده می‌شوند ارزش غذایی بالاتری دریافت می‌کنند که سبب بهبود رنگ و کیفیت گوشت ماهی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه