کد خبر: ۶۶۸۱۸

حکیم مهر: رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران نسبت به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «کوروس ربیعی» روز چهارشنبه افزود: به رغم تمام اقدامات پیشگیرانه، طاعون نشخوار کنندگان که یک بیماری ویروسی است، جمعیت بیشتری از کل و بز وحشی را در زیستگاه‌های حیات وحش در مناطق "دلیر و ناطر" در چالوس و همچنین کلاردشت درگیر کرده است و احتمال اینکه این بیماری در دیگر زیستگاه‌های مازندران شیوع یابد، دور از انتظار نیست.

وی اظهار داشت: با ادامه پیش‌روی بیماری طاعون نشخوارکنندگان در مناطق آزاد و زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، محیط بانان چالوس و کلاردشت حین گشت و کنترل، تعداد دیگری از لاشه کل و بز وحشی را مشاهده کرده اند و مجموع تلفات تاکنون به ۳۸ راس افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طاعون نشخوار کنندگان در زیستگاه‌های حیات وحش کلاردشت که هم‌مرز با طالقان استان البرز است، در حال گسترش و پیش‌روی است، گفت: از این تعداد، تاکنون ۲۷ راس کل بز وحشی در منطقه کلاردشت و ۱۱ راس نیز در مناطق دلیر و ناطر چالوس به علت  این بیماری تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه بیماری طاعون یک ویروس کشنده است و باعث تلفات در بین نشخوارکنندگان کوچک می‌شود، از احتمال شیوع آن در گستره بیشتری از زیستگاه‌های حیات وحش مازندران و حتی دیگر استان‌های همجوار ابراز نگرانی کرد و افزود: با توجه به اینکه کل و بز وحشی در کوه‌های منطقه پراکنده هستند و در مکان خاصی نیز تجمع ندارند، امکان اینکه جمعیت بیشتری از حیات وحش درگیر این بیماری بشوند، دور از انتظار نیست.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران همچنین شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در بین جمعیت دام‌های اهلی به علت استفاده مشترک از برخی زیستگاه‌ها را دور از انتظار نداست و در عین حال گفت که تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در بین دام‌های منطقه گزارش نشده است

ربیعی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بیماری ویروسی است، خاصیت واگیری بالایی دارد و اگر شیوع آن کنترل نشود، احتمال آلوده شدن جمعیت دام‌های اهالی منطقه نیز به این بیماری دور از انتظار نیست و بهترین راهکار مقابله واکسیناسیون دام‌ها است.

وی از تداوم و تشدید برنامه های پایش منطقه و بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی، نمونه برداری و آزمایشات تشخیصی توسط دامپزشکی برای کنترل بیماری در استان خبر داد و اظهار داشت: هماهنگی و برنامه ریزی لازم به منظور همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان و امکانات آنها برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های حیات وحش مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

وی از بومیان منطقه و به ویژه کوهنوردان خواست در صورت مشاهده لاشه حیوانات، برای جلوگیری از شیوع ویروس کشنده، از هرگونه جا به جایی آن خودداری کنند و در اولین فرصت مراتب را به ماموران محیط زیست مازندران اطلاع دهند تا نسبت به دفن بهداشتی آن اقدام شود

معاون محیط زیست مازندران افزود: محیط بانان در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه، ضمن پایش‌ زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران، در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی مناطق آلوده هستند.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند

نظر شما
ادامه