کد خبر: ۶۶۸۵۲

حکیم مهر: رئیس پارک ملی تندوره درگز از مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این پارک خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچگونه مشکلی به لحاظ شیوع بیماری در پارک ملی تندوره نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مدثر تیموری» عنوان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اواسط تابستان سال جاری در قسمت‌هایی از پارک ملی تندوره مشاهده شد که با انجام اقدامات پیشگیرانه سریع، بیماری مهار شده و از سرایت آن به سایر نقاط پارک جلوگیری شد.

وی اظهار کرد: همکاران ما به صورت مستمر در حال رصد حیات وحش هستند و توانستیم با کمترین تلفات بیماری را کنترل کنیم؛ به طوری که بعد از پیک بیماری که در مرداد ماه اتفاق افتاد، هیچگونه تلفاتی نداشتیم و در حال حاضر میزان آن صفر است.

تیموری افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری علاوه بر رصد و پیمایش منطقه، تمام آبشخورها و چشمه‌های پارک به طور مداوم ضدعفونی می‌شود. در حال حاضر با مهار کامل بیماری هیچ گمشکلی به لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک وجود ندارد.

موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی تندوره مشاهده نشده است

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی‌هایی در رابطه با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه وجود دارد، گفت: چون در پارک ملی تندوره و در حواشی آن تالاب یا منبع آبی که محل گذر و استراحت پرندگان مهاجر باشد، وجود ندارد، همین موضوع عامل پیشگیرانه‌ای برای بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی تأکید کرد: در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مهمترین عامل پیشگیرانه رصد و پیمایش منطقه است. در همین راستا اخیرا و با همکاری دامپزشکی شهرستان تمام نقاطی که احتمال درگیری با این بیماری را داشتند، رصد شد و خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی تندوره مشاهده نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز بیان کرد: همکاران ما به شرایط مسلط بوده و با آشنایی کامل نسبت به بیماری‌های حیات وحش به رصد و پایش منطقه می‌پردازند تا در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری اقدامات لازم، سریع و به موقع انجام شود.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک پرندگان است که معمولا در فصل مهاجرت از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود و پرندگان وحشی و آبزی مانند پرندگان مهاجر می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جابه‌جا کنند

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR نیز یک بیماری ویروسی بسیار واگیر است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است و یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند؛ از جمله مهمترین علائم این بیماری تب، تنگی نفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به بیماری به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است.

علاوه بر پلنگ که گونه جانوری شاخص این منطقه است، قوچ و میش اوریال، کل و بز، گربه‌ وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های جانوری ارزشمند پارک ملی تندوره است. همچنین مهمترین گونه گیاهی منطقه نیز درخت اُرس بوده که این پارک یک ذخیره‌گاه مناسب برای این درخت به‌شمار می‌رود و از پوشش مناسبی از این. گیاه برخوردار است.

 
نظر شما
ادامه