کد خبر: ۶۶۹۱

حکیم مهر - یک فوق تخصص گوارش توصیه کرد: با توجه به افزایش شیوع بیماری وبا، مردم حتی در منزل از خوردن سبزی و سالاد به ویژه سالاد کاهو خودداری کنند و در صورت ابتلا به اسهال آبکی و احساس ضعف، سریع به پزشک مراجعه کنند.

دکتر محمود اسحاق حسینی افزود: علت ابتلا به وبا رعایت نکردن بهداشت فردی و مصرف غذا و صیفی جاتی است که با آب فاضلاب آبیاری شده‌اند.

این فوق تخصص گوارش تاکید کرد: اگر فردی از یک خانواده به وبا مبتلا شود این بیماری به سرعت به سایر افراد خانواده سرایت می‌کند بنابراین لازم است بیمار به سرعت به پزشک مراجعه کند تا وضعیت آب و الکترولیت بدن او اصلاح شود و آنتی بیوتیک دریافت کند.

وی درباره عامل ابتلا به بیماری وبا گفت: باکتری ویبروکلرا عاملا ابتلا به بیماری وبا است. این بیماری بر عملکرد روده کوچک تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود بیمار، آب و الکترولیت فراوان از دست دهد بگونه‌ای که 10 تا 30 بار در طول یک شبانه روز دچار اسهال می‌شود و ممکن است ذراتی شبیه برنج در اسهال او دیده ‌شود. علاوه بر آن این فرد دچار تهوع و استفراغ می‌شود.

اسحاق حسینی در پایان با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به وبا هستند، اظهار کرد: مبتلایان به این بیماری ممکن است10 تا 20 بار در طول یک شبانه روز نیاز به سرم خوراکی پیدا کنند چون علاوه بر آب، املاحی مانند سدیم و پتاسیم را از دست می‌دهند و کمبود پتاسیم باعث احساس ضعف می‌شود. این بیماران ممکن است در درازمدت دچار نارسایی کلیه شوند و حتی فوت کنند.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه