کد خبر: ۶۶۹۸۰

حکیم مهر: دانشمندان به تازگی نرم افزاری را ساخته اند که می‌تواند حرکات حیوانات وحشی و مناطق عبور و مرور آنها را پیش بینی کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان برنامه جدیدی را طراحی کردند که می‌تواند به تعیین حرکات حیوانات بزرگ وحشی کمک کند و منجر به کاهش درگیری این حیوانات با مردم شود. حیوانات بزرگ تأثیر قابل توجهی بر اکولوژی و تنوع زیستی مناطق مختلف دارند. به عنوان مثال، اگر مسیر‌ها و مکان‌های توقف گاو، اسب، گوسفند و همچنین گرگ‌ها یا خرس‌ها با مسیر‌های رفت و آمد مردم همپوشانی داشته باشد، اغلب باعث ایجاد درگیری می‌شود. بنابراین، دانستن و توانایی پیش‌بینی الگو‌های حرکتی حیوانات از اهمیت بالایی برخوردار است. این نه تنها برای حفاظت از طبیعت، مناظر، کشاورزی و جنگلداری بلکه برای ایمنی مسافران و امنیت زیرساخت‌های انسانی نیز مهم است.

ضعف‌های نقشه‌ های سنتی پیش بینی حرکات حیوانات

نقشه‌های سنتی پیش بینی حرکات حیوانات بیشتر براساس بررسی‌های بلندمدت داده‌های به اصطلاح تله‌متری و اطلاعات فرستنده‌های رادیویی ایجاد شده اند. وقت گیر و پرهزینه بودن و عدم ارتباط رادیویی در برخی مناطق از چالش‌های این نوع نقشه برداری است. نرم افزار جدید ایجاد شده توسط محققان با نام "enerscape" قادر است نقشه‌ها را به راحتی و مقرون به صرفه ایجاد کند. یک تیم بین المللی به رهبری مرکز تحقیقات یکپارچه تنوع زیستی (iDiv)، دانشگاه فردریش شیلر ینا، دانشگاه آرهوس و آکسفورد، توضیحاتی درباره نرم افزار جدید در مجله Methods in Ecology and Evolution منتشر کرده اند.

دکتر امیلیو برتی محقق فوق دکترا از دانشگاه فردریش شیلر ینا گفت: "این نرم افزار به داده‌های بسیار کمی به عنوان مبنا نیاز دارد. در این برنامه انرژی مورد نیاز یک حیوان برای پیمودن مسافت معین براساس وزن و رفتار حرکتی کلی آن محاسبه و سپس با اطلاعات توپوگرافی یک منطقه ادغام می‌شود. پس از آن می‌توانیم «نقشه‌های چشم‌انداز انرژی» را برای افراد و گروه‌های مشخصی از حیوانات ایجاد کنیم. این نرم‌افزار در منطقه آبروزو ایتالیا، محل پارک منطقه‌ای Sirente Velino که محل زندگی خرس قهوه‌ای مارسیکن (Ursus arctos marsicanus) در خطر انقراض و در نتیجه محافظت شده است، آزمایش شد."

با استفاده از enerscape، محققان دریافتند که خرس‌ها مسیر‌هایی را انتخاب می‌کنند که به مصرف انرژی کمتری نیاز دارد. این مسیر‌ها اغلب به سکونتگاه‌ها منتهی و خرس‌ها با انسان‌ها مواجه می‌شوند. این نرم‌افزار همچنین پیش‌بینی می‌کند برخی از خرس‌هایی که قصد دارند در انرژی صرفه‌جویی کنند، در دره‌ها و به دور از سکونتگاه‌های انسانی می‌مانند.

طراحی نرم افزار enerscape بر چه اساسی بوده است؟

 پروفسور فریتز وولراث از دپارتمان جانورشناسی دانشگاه آکسفورد گفت: "نرم افزار enerscape براساس زبان برنامه نویسی پرکاربرد و در دسترس "R" طراحی شده است. این برنامه یک ساختار مدولار دارد که می‌تواند حرکت حیوانات و داده‌های توپوگرافی را از طیف گسترده‌ای از انواع اکوسیستم پردازش کند. انرژی اسکیپ این امکان را برای محققان و مدیران حیات وحش فراهم می‌کند تا نرم‌افزار را با طیف گسترده‌ای از مناظر و حیوانات تطبیق دهند. این بدان معنی است که تعداد نقشه‌های پیش بینی حرکت حیوانات در مدت کوتاهی افزایش می‌یابد. با استفاده از داده‌های نقشه‌ها به طور قابل توجهی درک اکولوژی رفتاری یک گونه در یک زیستگاه خاص نیز تغییر خواهد کرد. این در درجه اول به نفع طبیعت خواهد بود."

 

نظر شما
ادامه