کد خبر: ۶۷۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: در برخی از محلات کلانشهر کرمانشاه افزون بر شماری از شهرستانهای استان شاهد بیداد کشتار غیرمجاز دام هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرصاد، با وجود تذکرهای فراوان مسئولان دامپزشکی و مرکز بهداشت همچنان شاهد کشتار غیرمجاز دام در سطح شهر هستیم که البته این واقعه هم نوعی قصور از سوی متولیان امر به دلیل عدم برخورد لازم و هم از سوی خریداران محسوب می شود.

عدم برخورد با موارد کشتار غیرمجاز دام سبب شده علاوه بر شهرکهای حاشیه ای، در مرکز کلانشهر کرمانشاه هم شاهد این پدیده نامیمون باشیم با این حال متولیان امر همچنان دست روی دست گذاشته اند و برخورد قاطعی صورت نمی گیرد.

دامپزشکی به تنهایی متولی برخورد با کشتار غیرمجاز نیست

«دکتر شاهرخ یارویسی» در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: دامپزشکی به تنهایی متولی برخورد با کشتار غیرمجاز نیست بلکه کشتار غیرمجاز در شهر انجام می شود و شهر هم متعلق به شهرداری است و شهرداری باید شهر را برای شهروندان به عنوان شهر تعریف کند پس چرا دام وارد شهر می شود و در داخل شهر ذبح می شود.

وی با بیان اينکه به عنوان دامپزشک کشتار دام و طیور در داخل شهر را به رسمیت نمی شناسم، افزود: کنترل این پدیده نامبارک و شوم همکاری دامپزشکی، شهرداری، نیروی انتظامی، محیط زیست، اتاق اصناف، دانشگاه علوم پزشکی و پشتیبانی قوه قضائیه را می طلبد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: باید تیم مشترکی تشکیل شود و با محوریت فرمانداری ها در شهرستان‌ها با کشتار غیرمجاز برخورد شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستانهای گیلانغرب، سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، جوانرود، کنگاور، کرمانشاه و روانسر پدیده شوم کشتار غیرمجاز دیره می شود اما علت اینکه چرا با این پدیده برخورد نمی شود را باید از مسئولان استان پرسید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مستندات و مدارکی در دست داریم که از هیچ اقدامی فروگذار نبوده ایم اما یک دست صدا ندارد زیرا اداره کل دامپزشکی یک واحد است و باید دیگر ادارات هم پای کار باشند،

قاضی احکام بازدارنده صادر کند، نیروی انتظامی حضور منظمی داشته باشد، علوم پزشکی، دامپزشکی، شهرداری، اصناف و محیط زیست پای کار باشند.

یارویسی خاطرنشان کرد:  پدیده شوم کشتار غیرمجاز در گوشه و کنار شهر دیده می شود و باعث تاسف است که باید گفت حتی در منطقه ۲۲ بهمن و پردیس نیز موارد کشتار غیر مجاز را به اداره دامپزشکی گزارش می دهند.

وی افزود: وجود این پدیده شوم درحالی است که بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام سلامت شهروندان را تهدید می کند از جمله هاری، بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی که سابقه دار هم هستند.

یارویسی خاطرنشان کرد: در پدیده کشتار غیر مجاز دو گروه مقصر هستند؛ هم گروهی که به این تخلف بهداشتی روی می آورند و هم فردی که این کشتار را با هدف به صرفه بودن از نظر اقتصادی خریداری می کند درحالی که سلامت خود و خانواده را با بیماری های ویروسی، انگلی و باکتریایی مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: فردی که مرغ زنده را با این تفکر که ارزان تر است، خریداری م کند باید بداند بیش از ۳۰ درصد مرغ زنده پرت می شود همچنین دام هایی که خارج از کشتارگاه ذبح می شوند اکثرا آلوده به انواع بیماری هستند، فراوان دارو مصرف کرده اند، به درمان پاسخ نداده اند و در نهایت کشتار می شوند پس تهدیدگر سلامتی هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: از یک هزار و ۷۰۰ بیماری حدود ۸۰۰ بیماری بین انسان و دام مشترک است.

یارویسی تصریح کرد: در حال حاضر فصل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است مردمی که طیور زنده خریداری می کنند هوشیار باشند این بیماری در کمین آنها است.

وی افزود: کشتارهای غیرمجاز محیط را آلوده می کند و از نظر روانی مردم را بهم می ریزند در واقع  این کشتارها اثرات روحی و روانی سویی بر زن و بچه ای که از یک معبر عبور می کنند و صحنه ذبح دام را می بینند برجای می گذارد.

یارویسی خاطرنشان کرد: کشتار غیرمجاز دام چهره ای زشت و نازیبا از شهر می سازد، آلودگی ضایعات و خونابهایی که از طریق ذبح دام وارد فاضلاب آبهای سطحی و  زیر زمینی می شود سبب انتقال آلودگی می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هیچ اقدامی علیه پدیده شوم کشتار غیرمجاز در سطح استان انجام نمی شود حتی در سرپلذهاب و حمیل شاهد ذبح دام در خیابان بودیم، اداره دامپزشکی ورود کرد اما برخی مسئولین با استفاده از رابطه مجدد آن را برقرار کردند بنابراین تا اراده ای برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام نباشد این معضل کماکان پا برجا است و بیشتر هم خواهد شد.

یارویسی خاطرنشان کرد: دامپزشکی شبانه روزی آماده مقابله با کشتار غیرمجاز دام است و مستندات نابودی ادوات و زخمی شدن نیروهایش موجود است اما امکانات و توان ما محدود است و نمی توانیم وظایف ادارات دیگر را انجام دهیم‌

جلوگیری از ورود دام به شهر وظیفه شهرداری نیست

«محسن عبدی» در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در رابطه با کشتار غیرمجاز وظیفه مقابله داریم،  هرجا سلامت مردم به خطر بیفتد و بتوانیم کمک کنیم پای کار هستیم اما اینکه گفته شود شهرداری باید از ورود دام جلوگیری کند کم لطفی است.

مسئول بهداشت محیط شهرداری کرمانشاه گفت: در راستای مقابله با کشتار غیرمجاز قوانینی از جمله ماده پنج قانون دامپزشکی، ماده ۶۸۸بهداشت تحت عنوان تهدید علیه سلامت عمومی، بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری با محتوایی بسیار وسیع وجود دارد.

عبدی تصریح کرد: در فرمانداری کارگروهی تحت عنوان سلامت و امنیت غذایی وجود دارد که در آن تقسیم کار شده و اکیپی مشترک تشکیل شده، همه ادارات ذی ربط که در این راستا وظیفه داشتند عضو این کارگروه شدند البته برخی ادارات کوتاهی کرده اند.

وی عنوان کرد: دستگاه هایی چون شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، اتاق اصناف و نیروی انتظامی که قدری کم کاری می کند اکیپ مشترک تشکیل داده ایم و برخوردهایی به صورت جمعی انجام گرفته است همچنین هرجا لازم بوده مسئولان دادستانی هم احکام خوبی صادر کرده اند.

 مسئول بهداشت محیط شهرداری کرمانشاه گفت: در راستای مقابله با کشتار غیرمجاز وقفه کوتاهی به دلایل امنیتی و به دنبال ایجاد درگیری در یکی از شهرک‌های کرمانشاه ایجاد شد و اکیپ مشترک تقریبا غیرفعال شد اما در جلسه برگزار  شده در محل فرمانداری دستور داده شد مجددا اکیپ مشترک برای برخورد اول آذر ماه  تشکیل شود.

عبدی تصریح کرد: ما در راستای مقابله با کشتار غیرمجاز وظیفه برخورد داریم و تمام قد پای کار هستیم حتی بنده با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردم شخصا به صورت میدانی وارد اکیپ شده ام.

وی افزود: جلوگیری از ورود دام به شهر وظیفه شهرداری نیست بلکه وظیفه ایستگاه های سیار قرنطینه اداره دامپزشکی و نیروی انتظامی است در واقع شهرداری اجازه  ندارد در پلیس راه مستقر شود و از ورود دام زنده جلوگیری کند.

عبدی خاطرنشان کرد: شهرداری مسئولیت مدیریت شهری را بر عهده دارد و در مرکز شهر با موارد کشتار غیرمجاز به صورت دست فروشی یا واحدهای صنفی از طریق نیروهای اجرائیات و خدماتی برخورد می کند و حتی معاونت فرهنگی این دستگاه نیز به منظور اطلاع رسانی پای کار است.

طبق قانون نیروی انتظامی وظیفه ای در راستای برخورد با کشتارهای غیرمجاز در سطح شهر ندارد

«سرهنگ فرزاد پورنظری» در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت:  طبق قانون نیروی انتظامی وظیفه ای در راستای برخورد با کشتارهای غیرمجاز در سطح شهر ندارد.

وی با بیان اینکه برخورد با کشتارهای غیر مجاز دام در حوزه وظایف اداره دامپزشکی است، افزود: در هنگام اجرای طرح های برخورد با کشتار غیر مجاز دام در صورت درخواست از سوی  اداره دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی همراهی بازرسان با هدف تامین امنیت بر عهده نیروی انتظامی است.

رییس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفت: تاکنون در همه طرح هایی که برای مقابله با کشتارهای غیرمجاز اجرا شده در صورت  درخواست از سوی ادارت مربوطه، پلیس همراهی و همکاری کرده است.

  

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
0
به خمینی شهر اصفهان لطفا سربزنید
نظر شما
ادامه