کد خبر: ۶۷۱۵۳

حکیم مهر: سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) در روزهای اخیر از شیوع آنفلوانزای پرندگان در چندین کشور آسیایی و همچنین اروپایی خبر داد و اعلام کرد که این ویروس در آسیا با افزایش سریعی هم مواجه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، شیوع گسترده بیماری آنفلوانزای پرندگان که عموما آنفلوانزای پرندگان نامیده می شود در روزهای اخیر در اروپا و آسیا صنعت ماکیان را  پس از شیوع گسترده ویروس درمیان ده ها میلیون پرنده به حالت هشدار درآورده است.

اپیدمیولوژیست ها به دلیل سرایت این ویروس از پرندگان به انسان توجه خاصی به آن نشان می دهند. شیوع آنفلوانزا همچنین منجر به محدودیت های تجاری می شود

چین تاکنون ۲۱ مورد ابتلای انسان به ویروس سویه H5N8 را طی روزهای اخیر تا کنون گزارش کرده است که در مقایسه با کل سال ۲۰۲۰ بسیار بیشتر بوده است.

با وجود اینکه  آمار کنونی بسیار کمتر از آنفلوانزای سویه H7N9 در سال 207 می باشد، اما شدت ابتلا بسیار بالاست و بیماران در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و دستکم ۶ نفر جانشان را در این رابطه از دست دادند. سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای که ۴ اکتبر در پی افزایش مبتلایان منتشر کرد خاطر نشان ساخت بیشتر افراد مبتلا در معرض ارتباط مستقیم با پرندگان بودند و هیچ موردی که تائید کننده انتقال انسان به انسان باشد دیده نشده است. چین بزرگترین تولید کننده محصولات طیور و ماکیان است

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حیوانات، کره جنوبی نیز در یک مزرعه در «چونگ چه اونگ بوک» حدود ۷۷۰ هزار پرنده مبتلا گزارش کرده که توسط مقامات این کشور تائید شده است. تمامی پرندگان مبتلا سر بریده شدند

وزارت کشاورزی ژاپن نیز اولین شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان در سال ۲۰۲۱ را در مزرعه ای واقع در شمال شرقی این کشور تائید کرد. نوع ویروس ژاپنی از سویه H5N8 می باشد.

در پی شناسایی ویروس در پرندگان حدود ۱۴۳ هزار تخم مرغ را در مزرعه ای واقع در شهر «یوکوت» در استان «آکیتا» از بین برده اند و مناطق قرنطینه تا ۱۰ کیلومتری محل تاسیس شدند. ژاپن موقتا صادرات محصولات گوشت مرغ و تخم مرغ را از تمامی مناطق به حالت تعلیق درآورده است.

با وجود اینکه آنفلوانزای پرندگان از طریق خوردن محصولات منتقل نمی شود اما به دلیل افزایش مبتلایان در چین این موضوع محل نگرانی کارشناسان اپیدمولوژی شده است به ویژه در حال حاضر که دنیا در حال گذر و بهبودی از همه گیری ویروس کرونا می باشد

برپایه این گزارش در اروپا نیز نروژ  شیوع سویه H5N8 ویروس آنفلوانزای  پرندگان را در منطقه « روگالند » در ۷ هزار پرنده گزارش کرده است. همچنین دولت بلژیک پس از شناسایی ویروس در یک غاز وحشی نزدیک « آنتورپ »  در کشور وضعیت هشدار درباره این ویروس را بالا برده است و  دستور نگهداری پرندگان در فضاهای داخلی را صادر کرده است. در فرانسه اوایل ماه جاری و در هلند در ماه اکتبر تصمیمات مشابهی اتخاذ شده است.

آنفلوانزای پرندگان عموما در فصل پاییز شایع است و توسط پرندگان مهاجر گسترش می یابد. این بیماری از راه خوردن محصولات و گوشت پرندگان منتقل نمی شود.

منبع: CNN

 
نظر شما
ادامه