کد خبر: ۶۷۲۵

حکیم مهر - درپی تلف شده چند گونه جانوری در ساریگل، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تغییر در جیره و تغذیه دام بواسطه سرد شدن هوا، احتمال بروز نوعی سوء هاضمه شدید در دام‌های حساس، شده که عامل تلف شدن حیوانات در منطقه حفاظت شده ساریگل است.

دکتر علی اصغر شریفی با اشاره به گزارشات اعلام شده طی روزهای گذشته مبنی بر وقوع بیماری در جمعیت قوچ و میش منطقه حفاظت شده ساریگل در اسفراین افزود: بلافاصله اکیپ‌های کارشناسی متشکل از کارشناسان اداره کل دامپزشکی و محیط زیست برای بررسی میزان و نوع تلفات در منطقه مذکور حاضر شده‌اند.

وی ادامه داد: با انجام بررسی‌های کلینیکی و کالبدگشائی و همچنین نمونه گیری‌های لازم از لاشه دام‌های تلف شده و بیمار، اقدامات لازم برای تشخیص و کنترل بیماری در منطقه، با اعمال شرایط قرنطینه‌ای صورت گرفته است.

شریفی بیان کرد: با توجه به تشخیص اولیه کارشناسی دامپزشکی استان مراقبت‌های ویژه در خصوص حفاظت از جمعیت دام اهلی منطقه تا شعاع سه کیلومتری اعمال شده است.

وی اظهار کرد: همچنین واکسیناسیون 12 هزار راس دام جهت کنترل برخی از بیماری‌های دامی نیز در جمعیت دام اهلی منطقه انجام شد.

به گفته شریفی با توجه به مراقبت‌های فعال انجام شده در حال حاضر تلفات کنترل و منطقه، تحت نظارت و پایش دامپزشکی استان قرار گرفته است.

وی توضیح داد: از آنجایی که این اداره کل مجهز به سیستم سامانه اطلاعاتی GIS بوده، تاکنون در جمعیت دامی شهرستان اسفراین علائمی مشابه بیماری دامی که در منطقه حفاظت شده ساریگل وجود دارد مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی این اطمینان را به دامداران داد که این بیماری به طور کامل در حال مراقبت فعال توسط این اداره کل بوده و هیچ گونه خطری جمعیت دام روستایی و عشایری استان را تهدید نمی‌کند.

وی تاکید کرد: بیماری عامل این تلفات از نوع بیماری دامی مشترک بین انسان و دام نیست.

 

 

نظر شما
ادامه