کد خبر: ۶۷۵۲

حکیم مهر - دوربین تله محیط زیست طبیعی استان ایلام برای اثبات زندگی این گربه‌سان وحشی "کاراکال" در یکی از بوته‌زارهای کوهستانی بدره کار گذاشته شده بود که در نهایت منجر به عکسبرداری از یک گونه نادر شد.
گربه کاراکال جثه ای بزرگ تر از گربه معمولی دارد. گوشهای بزرگ مثلثی شکل با دسته‌ای از موهای سیاه بلند در انتهای آن دارد (از اینرو گاهی به آن سیاهگوش صحرایی هم می گویند). بدنی نسبتاً یکنواخت، ورزیده و هم رنگ بدن شیر دارد.

این گربه بیشتر در تپه ماهورهای مناطق بیابانی و استپی زیست می کند.

در ایران برای دیدن آن باید به پارک ملی کویر، منطقه بهرام گورفارسی، ساغند یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان و مناطق شمالی خوزستان رفت.

این گربه سان به قدری چابک است که با پرش عمودی، پرنده را در هوا شکار می کند و اگر به دسته‌ای از پرندگان برسد به سرعت تعدادی از آنها را در زمین و هوا شکار می کند.

همانند یوزپلنگ استعداد زیادی برای تربیت شدن دارد به طوری که در گذشته آن را برای شکار خرگوش، آهو، روباه و پرندگان تربیت می کردند.

این گربه به تازگی در ایلام پیدا شده است.
 
معاون محیط زیست استان ایلام در این ارتباط بیان کرد: با تهیه این تصویر از این گربه‌سان وحشی در حقیقت گمانه‌زنی‌های کارشناسان محیط زیست طبیعی ایلام در خصوص خاستگاه کاراکال در ایلام به یقین تبدیل شد.

غلامرضا ابدالی درباره ویژگی منحصر به فرد این گربه‌سان وحشی نیز گفت: کاراکال قلمروطلب و تکرو است و مانند پلنگ، پس از شکار طعمه‌هایش را بالای درخت می‌برد.

معاون محیط زیست طبیعی ایلام اظهار کرد: از مهمترین شاخص های کاراکال شکار پرندگان در هنگام پرواز است که این گربه نشان داده در یک چشم به هم زدن قادراست طعمه خود را در ارتفاع هم به دام اندازد.

ابدالی تصریح کرد: با اثبات وجود این گربه‌سان وحشی در کوهستان‌های بدره در ایلام می‌توان گفت سطح پراکنش پلنگ در استان از نظر شاخص‌های محیط زیست طبیعی بسیار عالی است.

وی کاراکال را جزو گربه‌های وحشی بسیار حفاظت شده از نظر محیط زیست طبیعی اعلام کرد.

این مسئول تأکید کرد: خاستگاه این گربه‌سان وحشی در ایران در مناطق کویری مانند قلمرو طبیعی اطراف یزد، کرمان، سمنان، فارس، سیستان وبلوچستان و با پراکنش کمتر در قلمرو کوهستانی کشور است و در جهان در قاره آفریقا و بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می‌کند.

نظر شما
ادامه