تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: به تازگی پژوهشگران واکسن آزمایشی ویروس اچ آی وی مبتنی بر  mRNA که در واکسن های کرونا استفاده شده را برای ویروس ایدز تولید کردند. اثربخشی این واکسن در آزمایش ‌های انجام شده روی موش‌ ها و میمون‌ ها امیدوار کننده بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، تیمی از پژوهشگران مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی  ایالات متحده آمریکا با همکاری شرکت واکسن سازی مدرنا موفق به ساخت واکسن ایدز شده اند که آزمایش های حیوانی انجام شده روی این واکسن نشان دهنده بی خطر بودن آن بوده و آنتی ‌بادی و پاسخ‌ های ایمنی سلولی مورد نظر را در برابر ویروس اچ آی وی ایجاد می ‌کند.

در این مطالعه مشخص شد میمون های واکسینه شده با این واکسن در مقایسه با حیوانات واکسینه نشده، ۷۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به عفونت با ویروس نقص ایمنی عامل ایدز بودند.

دکتر آنتونی فائوچی، مدیر  این مرکز و از اعضای تیم تحقیقاتی فوق در این این رابطه گفت: با وجود نزدیک به چهار دهه تلاش جامعه تحقیقاتی جهانی، هنوز یک واکسن موثر برای پیشگیری از ایدز ساخته نشده است. به گزارش سیناپرس، این واکسن آزمایشی  mRNA ترکیبی از چندین ویژگی است که ممکن است بر کاستی ‌های سایر واکسن‌ های آزمایشی اچ آی وی غلبه کند.

به گزارش سیناپرس، واکسن ‌های پیام‌ رسان ریبونوکلئیک اسید  (mRNA) کووید با ارائه دستورالعمل ‌های ژنتیکی به سلول‌ها برای جمع‌آوری پروتئین اسپایک ویروس کرونا عمل کرده و  سیستم ایمنی را آموزش می‌ دهد تا برای مواجهه ویروس واقعی آماده شود. واکسن ساخته شده برای ویروس ایدز نیز از روشی مشابه استفاده کرده و دو پروتین اتصالی این ویروس به نام انولوپ  (Env) و گگ  (Gag) را کدگذاری می کند.

بررسی های انجام شده نشان داد سلول ‌های ماهیچه ‌ای در یک حیوان تلقیح شده این دو پروتئین را می ‌سازند و ذرات ویروس ‌مانندی را تولید می ‌کنند که روی سطح آن‌ها کپی‌ های زیادی از پروتئین انولوپ وجود دارد. به گزارش سیناپرس، این ذرات نمی توانند باعث عفونت یا بیماری شوند، اما می توانند پاسخ ایمنی به  HIV را تحریک کنند.

بررسی های انجام شده در موش ‌ها نشان داد تزریق دو دوز این واکسن، آنتی‌ بادی‌ های خنثی ‌کننده را برانگیخته و طی این فرایند پروتئین‌های  Y شکل که به سطح ویروس می ‌چسبند از حمله به سلول‌ ها جلوگیری می‌ کنند.نکته مهم این است که پروتئین‌های  Env تولید شده در موش‌های ایمن ‌سازی شده با واکسن  mRNA شباهت زیادی به پروتئین‌ های ویروس واقعی دارند که نسبت به واکسن‌های تجربی قبلی ایدز بهبود یافته است.

به گزارش سیناپرس، آزمایش های انجام شده نشان می دهد که این واکسن‌ بی‌ خطر بوده و تنها اثرات خفیف و موقتی مانند از دست دادن اشتها ایجاد می ‌کند. در خاتمه گفتنی است که اعضای این تیم تحقیقاتی  در حال اصلاح روش ها برای بهبود کیفیت و کمیت پاسخ واکسن فوق لوده و در صورت تایید بی خطر و موثر بودن آن، آزمایش های انسانی آغاز خواهد شد .

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Medicine منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز