کد خبر: ۶۷۵۶۷

حکیم مهر: همه می‌دانند ورزش برای مغز مفید است، اما یک مطالعه جدید در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد ورزش از تخریب عصبی یا زوال شناختی در مبتلایان به فراموشی جلوگیری می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، حدود یک دهه قبل گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد کشف کردند که تزریق خون از موش‌های جوان به موش‌های مسن‌تر توانایی‌های شناختی حیوانات پیر را بهبود می‌بخشد.

بررسی‌های جدید حاکی از آن است ورزش می‌تواند باعث آزاد شدن مولکول‌های ضد التهابی شود که سلامت مغز را بهبود می‌بخشند و از همین رو تحقیقات جدید با انجام آزمایش‌های انتقال خون در موش‌ها آغاز شد.

محققان ابتدا دو گروه از موش‌ها را بررسی کردند. به یک گروه اختیار داده شد تا به مدت یک ماه بر روی چرخ‌های ورزشی بدوند، در حالی که گروه دیگر هیچ ورزشی نمی‌کردند.

پس از یک ماه، محققان متوجه شدند در بدن موش‌های ورزشکار حجم بیشتری از نورون‌های هیپوکامپ در مقایسه با موش‌های کم‌تحرک آزاد شده و این امر باعث آزاد شدن مولکول‌های ضد التهابی و افزایش سلامت مغز می‌شود.

گروه سوم موش‌ها نیز به مدت یک ماه ثابت نگه داشته شدند و سپس از موش‌هایی که ورزش می‌کردند و نیز موش‌های کم‌تحرک، پلاسمای خون دریافت کردند. موش‌هایی که خون موش‌های دونده را دریافت کردند، در آزمایش‌های شناختی به طور قابل توجهی، در مقایسه با حیواناتی که خون موش‌های غیر ورزشکار را دریافت کردند، عملکرد بهتری داشتند. این موش‌ها همچنین باهوش‌تر بودند.

ورزش کردن موش‌ها میزان پروتئینی به نام کلاسترین را در بدن آنها افزایش می‌دهد که نقش ضدالتهابی مهمی بازی می‌کند. پژوهشگران بر مبنای این بررسی معتقدند افرادی که سه بار در هفته ورزش می‌کنند، سطح کلاسترین خونشان افزایش می‌یابد و در آزمون‌های حافظه عملکرد بهتری دارند.

منبع: نیواطلس


نظر شما
ادامه