کد خبر: ۶۷۶۱۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رئيس جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر پیام محبی» افزود: اگر من چنین جمله‌ای را گفته بودم، جمله من صددرصد در آن مستند پخش می‌شد. اگر این جمله پخش نشده و ایشان خودش شخصاً این حرف را زده، پس بدون شک من این حرف را نزدم ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: پس از پخش مستند «دومینو» از شبکه سوم سیما با حضور رئیس جامعه دامپزشکان ایران که در آن حمایت از حیوانات بی سرپرست به صورت تلویحی زیر سؤال برده شد، «میثم ملکی‌پور» سازنده این مستند در گفتگو با رسانه صاحب نیوز ادعا کرد که «ما در خلال ساخت این مستند با فردی که صاحب دو بیمارستان حیوانات در تهران است مصاحبه کردیم و متوجه شدیم خود او مخالف نگهداری حیوانات خانگی است!» (اینجا)

به منظور روشن شدن اصل مطلب به سراغ «دکتر پیام محبی» رفتیم و دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم. وی معتقد است که کارگردان برنامه نظر شخصی خود را گفته و من موافق آن نیستم و نمی‌دانم که از کدام جمله من این برداشت را کرده‌اند؟ حداقل اگر من چنین جمله‌ای را گفته بودم، جمله من صد در صد در آن مستند پخش می‌شد. اگر این جمله در آن مستند پخش نشده و ایشان خودش شخصا این حرف را زده، پس بدون شک من این حرف را نزدم.

حکیم مهر: آقای دکتر، نظر شما درخصوص اظهارات کارگردان مستند دومینو درخصوص شما چیست؟

هر کسی اجازه دارد اظهار نظر خود را انجام دهد. اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم، انسان‌ها مختار هستند که برای خود تصمیم بگیرند. اگر کسی فکر می‌کند که شرایط نگهداری از حیوان خانگی را دارد، حق اوست که حیوان داشته باشد و کسی هم که شرایط نگهداری ندارد، اگر داشته باشد، کار اشتباهی می‌کند.

خود من به شخصه همیشه حیوان خانگی داشته‌ام و اعتقاد دارم که در جوامع صنعتی امروز، همزیستی با حیوانات خانگی یک نیاز است. بارها هم اشاره کردم که نگهداری از حیوانات خانگی نه گرایش مذهبی دارد و نه گرایش سیاسی، بلکه فقط یک گرایش انسانی برای تلطیف روحیه ماست و برای این است که بدانیم با موجودات دیگر هم همزیست هستیم و باید با آنها زندگی کنیم.

تهیه کننده برنامه نظر شخصی خود را گفته و من موافق آن نیستم و نمی‌دانم که از کدام جمله من این برداشت را کرده‌اند؟ حداقل اگر من چنین جمله‌ای را گفته بودم، جمله من صد در صد در آن مستند پخش می‌شد. اگر این جمله در آن مستند پخش نشده و ایشان خودش شخصا این حرف را زده، پس بدون شک من این حرف را نزدم.

حکیم مهر: موضع‌گیری‌های رسانه ملی در خصوص بحث حیوانات خانگی مشخص و وقوع این اتفاق دور از انتظار نبود. اصولاً چرا پذیرفتید که در این مستند حضور پیدا کنید؟

من به‌عنوان یک دامپزشک و از طرفی به‌عنوان شخصی که یک سمت صنفی هم دارد، وظیفه دارم که هر سوالی از سوی هر رسانه‌ای از من پرسیده می‌شود، جوابش را بدهم. تقریبا رسانه‌ای نیست که از من سوال کند و بگویم با شما صحبت نمی‌کنم. من با همه رسانه‌ها صحبت می‌کنم و وظیفه ماست که این کار را بکنیم. از طرف دیگر خودم شخصا اعتقاد به گفت‌وگو دارم. یکی از معضلات بزرگ ما در ایران این است که گروه‌های مختلف فکری در کشور آن‌قدر از هم فاصله گرفتند که از خود برای دیگران یک هیولا ساخته‌اند. اگر فکر کنیم تمام افرادی که در رسانه ملی حضور دارند، قصد نابودی حیوانات را دارند و از حیوانات متنفر هستند؛ خیر، این طور نیست. خود من در صداوسیما برنامه تلویزیونی و رادیویی داشتم و می‌بینم که این تفکر وجود ندارد. اینکه من با هر رسانه‌ای صحبت کنم، یک حق شهروندی است که کسی نمی‌تواند این حق را از من بگیرد. من وظیفه خودم می‌دانم که با همه صحبت کنم و باز هم این کار را می‌کنم. نه اینکه فکر کنید فقط با صداوسیما، حتی رسانه‌های خارج از کشور نیز اگر با من تماس بگیرند، من به‌عنوان کارشناس، نظر کارشناسی خودم را در حیطه کاری که بلدم، ابراز می‌کنم.

اگر کسی بیاید جمله به جمله صحبت‌های من را در آن برنامه پخش شده گوش کند، متوجه می‌شود که در هیچ جای مستند، نگهداری از حیوانات را منع نمی‌کنیم یا از حیوانات و سگ‌ها بد نمی‌گوییم. حداقل برداشت خود من این است. قطعا حیوانات هم مثل ما مخلوق خدا هستند و حق دارند زندگی کنند. اتفاقا ما در آن برنامه مسئولیت انسان‌ها را تذکر می‌دادیم که ما به خاطر قدرت تفکر، مسئولیت بیشتری نسبت به حیوانات داریم. اما به شخصه اعتقاد ندارم که تحریم کردن و حرف نزدن می‌تواند راه حل باشد. افراد در یک فضای گفتمانی خیلی زودتر به نتیجه می‌رسند.

یکی از دلایل مطرح شدن طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک این است که افرادی که آن را امضا کردند در یک فضای گفتمان سالم با افراد دیگر جامعه قرار نگرفتند که نظرات دیگران را هم بشنوند و ببینند که آنها چه می‌گویند. با هر کدام از نمایندگان مجلس که به صورت چهره به چهره صحبت کردیم و دلایل حضور حیوانات خانگی در شهر را برایشان توضیح دادیم، قانع شدند و تقریبا از موضع خود بازگشتند. طرح صیانت برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود و چندین بار به انواع مختلف در جامعه مطرح شده است.

حکیم مهر: یکی از انتقاداتی که نسبت به حضور شما در این برنامه مستند شد و پیام‌های زیادی در این خصوص به دست ما رسید، این بود که شما خیلی محکم از حقوق حیوانات خانگی دفاع نکرده و مواضع دوگانه‌ای داشتید. نظر خودتان چیست؟

اول این را بگویم که خیلی از جملاتی که من در آن مستند گفتم، پخش نشده است. یعنی اینطور فکر نکنید که صددرصد حرف‌های من پخش شده است. هر رسانه‌ بر اساس زمان و آنتنی که دارد، ممکن است برخی صحبت‌ها را تقطیع کند یا از یک قسمت‌هایی از آن استفاده کند. اما برداشت خود من این نیست که من از حیوانات خانگی دفاع نکردم. از طرفی مگر فقط من وظیفه دفاع از حیوانات را دارم؟ خیر، ما وظیفه اطلاع‌رسانی داریم.

اتفاقا در این برنامه شاید برای اولین‌بار بود که رسانه ملی وجود حیوانات خانگی و همزیستی انسان و حیوان را به رسمیت شناخت. البته که معضلات را هم می‌گوید. رسانه ملی این موضوع را از نگاه معضل بررسی می‌کند و یک شبکه خبری دیگر هم فقط از محاسن می‌گوید. نه آن که فقط محاسن را می گوید کار درستی می‌کند و نه آن که فقط معضل را می‌گوید. اما در این میان انسان‌ها هم چیزی به نام عقل دارند که می‌توانند صحبت‌های دیگران را بشنوند و از آن استفاده کنند. مگر هر چه که من گفتم را همه باید صددرصد قبول داشته باشند؟ حتی خیلی از کارشناسان دامپزشکی ممکن است با یک قسمت از صحبت‌های من مخالف باشند. قرار نیست همه ما در دنیا یک حرف بزنیم، تضارب آرا برای همین است که عقاید مختلف مطرح شود. کار پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟ این است که نظرات مختلف را مطرح کند.

اما برای من یک نکته دیگر جالب است که ما ایرانی‌ها به خود اجازه می‌دهیم اگر مثلا یک دامپزشک خلاف نظر ما حرف زد، به او فحش بدهیم. اگر فلان فوتبالیست دنیا خلاف نظر ما حرف زد، در صفحه شخصی او کامنت می‌گذاریم و فحش می‌دهیم. این تجارب را ایرانی‌ها در جهان نشان دادند. حتی شب بازی ایران با فلان تیم خارجی یک سری از ایرانی‌ها به خود اجازه دادند که جلوی هتل تیم رقیب سر و صدا ایجاد کنند تا آنها شب را به راحتی نخوابند. این یعنی اینکه ما ایرانی‌ها فضای گفت‌وگو را نمی‌شناسیم و بلد نیستیم. مگر هرچه ما فکر می‌کنیم باید همان اتفاق بیفتد؟

من هرچه صحبت‌های خودم را در این برنامه بالا و پایین می‌کنم، می‌بینم اگر همین الان شما هم این سوالات را از من بپرسید، همین جواب‌ها را به شما می‌دهم. افراد می‌توانند قضاوت کنند. در آن برنامه من به عنوان یک کارشناس قطعا به همه ایرانی‌ها توصیه نکردم که حیوان خانگی داشته باشند و قطعا همه ایرانی‌ها را هم از داشتن حیوان خانگی منع نکردم. اصلا به من ربطی ندارد. من وظیفه دارم که یک سری محاسن و معایب را راجع به حیوانات شهری بگویم و برخی راهکارها و معضلات را مطرح کنم. افراد خودشان بر اساس ذهن خودشان قضاوت می‌کنند که آیا این حرف این شخص به واقعیت زندگی من و احساس من نزدیک است یا نه؟ این تضارب آرا را باید به فال نیک بگیریم. به نظر من صداوسیما می‌توانست یک برنامه کاملا یک‌سویه بسازد اما این شروع یک گفتمان است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ممنون از حکیم مهر که به مسئولیت رسانه‌ای خود عمل می‌کند و اگر جایی ابهامی دارد، پرس‌وجو می‌کند. واقعا آن جمله‌ای که آقای کارگردان آن برنامه مطرح کرده، جمله من نیست که اگر جمله من بود حتما در برنامه از آن استفاده کرده بودند. حتی خود تهیه کننده هم به من گفت که من هم آن حرف را به آن رسانه نزدم. حالا آن رسانه از کجا پخش کرده، من نمی‌دانم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
۴۲۱۱۷۶
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
28
8
قطعا شما دکتر محبی یکی از معدود دامپزشکانی هستید که به ارتقای این رشته در سطح ملی کمک کردید.
شما دینتان را به دامپزشکی ادا کردید و امیدوارم خداوند توفیق بدهد من و دیگران هم بتوانیم قدمی مثبت برای ارتقای شان و منزلت این رشته ی وزین برداریم. که جامعه، دامپزشکی و دامپزشکان را بهتر بشناسد
پاسخ ها
همکار دامپزشک
| Singapore |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
..............
صحبت های ایشون در برنامه تلویزیونی هست
چرا تغییر موضع دادند؟
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
صحبت های کارکنان بیمارستان تهران در حمایت از دکتر محبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
در پاسخ کامنت با نام "دامپزشک" :
صحبت های یک بی اطلاع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
19
10
آقای دکتر وظیفه اطلاع رسانیشون رو به نحو احسن انجام دادن. واقعا همه‌ی افراد صلاحیت نگهداری از حیوانات خانگی رو ندارن و باید قانونی وجود داشته بشه که صلاحیت فرد سنجیده بشه و همه‌ی حیوانات هم باید چیپ داشته باشن تا افراد اینقدر راحت و بدون فکر اقدام به خرید حیوان خانگی نکنن و بعد وقتی ازش خسته شدن، واگذارش کنن یا توی خیابون رهاش کنن
دوربین اتاق عمل
|
Canada
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
15
3
جناب آقای دکتر محبی
مشکلات افرادی که سالها جلوتر از زمان خودشون فکر میکنم همینه که باید جور ارتقاء مردم و جامعه شون رو بر دوش بکشند و چه زیبا شما با تمام اجحاف هابی که در حقتان میشود این مسئولیت رو به سرانجام می‌رسانید برای شما آرزوی صحت و سلامتی دارم و امیدوارم تک تک آرزوهای شما در خصوص حرفه و کشورتان محقق شود
دامپزشک
|
France
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
5
29
اقای دکتر شما وقتی نمی دانید تهیه کننده و سازنده این مستند چه کسانی هستند و چه نیتی دارند چرا مصاحبه کردید؟ مگر شما نمی دانستید بحث ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی مطرح هست؟ شما مگر نمی دانید صدا و سیما سال هاست که صحبت های افراد محتلف را برای اهداف خود تقطیع می کند؟
اسلحه روی سر شما گذاشته بودند که در این مستند شرکت کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
احسنت
دامپزشک حسین رضایی
|
Germany
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
1
15
انقد نگو ما ایرانی ها ما ایرانی ها...
اتفاقا ما ایرانیان خیلی از خصوصیات نیک و پسندیده رو داریم که خیلی از ملت ها ندارن
ایرانی ها رو با یک جمعیت خیلی خیلی کوچک ک میرن جلو هتل یا اینستا ی یکی فحش میدن نشناس لطفا
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
2
21
سلام
....................................
کاملا ازتون گله دارم چون حرفای شما، به عنوان حرف تمام دامپزشکان ایرانی برداشت میشود و سخنان شما در این برنامه و همچنین محافل دیگر مورد تایید بنده و بسیاری از دامپزشکان دیگر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
حکیم مهر عزیز چرا کامنت رو کامل منتشر نمیکنید نکنه حکیم مهر هم برای دکتر محبیه یا روتون کنترل داره ؟
فقط کامنتای کارکنان بیمارستانش رو منتشر میکنید ؟ خسته نباشید
ناشناس
|
France
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
7
6
آقای دکتر من از کودکی عاشق حیوونا بودم و هستم. ۱۵ ساله که فارغ التحصیل شدم و تو این رشته کار کردم. با نظراتتون موافق بودم و متاسفم که روشنگری تو این مملکت خیلی سخت و پر هزینه صورت میگیره چون در پشت کوچکترین کار یک هدف سیاسی وجود داره و عادلانه و منصفانه قضاوت نمیشه. دمت گرم که حرفتو زدی. دوستان عزیز قبول کنید که سگهای ولگرد یک معضل شده اند و باید تو خیابونا و حاشیه شهر نباشن به هر طریقی. همه لیاقت و شرایط داشتن حیوون خانگی رو ندارن.
پاسخ ها
سامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
حل معضل سگ ولگرد به هر طریقی؟؟؟!!!! عاشق حیونهام هستی و اینو میگی یعنی کشتن سگا هر طریقی یه راهشم همینه دیگه . خوب حاشیه شهر ها بخصوص تهران کلی کارتون خواب و بیخانمان هست که مشکلاتی رو به وجود میارن یعنی اونارم باید کشت؟ نه عزیز جان باید مشکل حل بشه ولی نه به هر طریقی به صورت اصولی و انسانی نه با کشتار و حذف فیزیکی اون سگام مثل من و شما درد رو احساس میکنن لطفا یکم راجب متنی که مینویسید فکر کنید بعد نظر بدید
ناشناس
| France |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
لطفا جو گیر نشین. من قطعا گزینه آخر رو معدوم کردن میدونم ولی وقتی جوجه کباب میزنین اینهمه قصابی گوسفند و گاو میکشن تا شکم شما رو پر کنن و اینهمه دامپزشک بازرس کشتارگاه و گوشت و اینها داریم که هر روزه شاهد کشته شدن حیوونا هستن. باز این چه قر و فری هست که میگن سگها گناه دارن ولی گوسفند و گاو بز و شتر و... نه. بیخیال. دارن بچه های مردم و تهدید میکنن تو حاشیه شهرها وضعیت وحشتناک شده و کسی نمیتونه در امنیت پیاده راه بره. منطقی باشین کل دنیا در حال حاضر همچنان روش معدوم سازی بدون درد رو پیش گرفتن و جمعیت سگها رو فقط در صورت داشتن صاحب و قبول مسئولیت توسط یک فرد قبول میکنن. اون وقت نشستین تو خونه هاتون ادا در میارین
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
0
14
آقای دکتر اگر صحبت های شما تحریف و یا کم شده چرا بیانیه در این زمینه نمیدید. ............... اگر تصور می کنید اظهارات شما نظر جامعه دامپزشکی و صاحبان پت هست چرا همیشه کامنت های صفحه اینستاگرام بیمارستان تهران بسته هست تا نظرات جامعه در مورد اظهارات شما بیان نشه. شما همیشه فقط به عنوان متکلم وحده نظرات شخصی خودتون رو از طرف جامعه دامپزشکی در رسانه ها بیان کردید و من هرگز یادم نمیاد یکبار شنونده مشکلات و نظرات این جامعه باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
5
لطفا هر جایی مصاحبه میکنید چه بی بی سی و چه شبکه های داخلی بفرمایید ................... و نظراتتان کاملا شخصی هست.
م. ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
3
سلام. مخالف این طرح هستم چون چاردیواری خونه و اتومبیل حریم خصوصی و شخصیه و غیر از اون داشتن حیوان خانگی و کمک به حیوانات و حیوان دوستی درهمه جای جهان عادی و نرماله پس چرا ما باید انقدر خشن و خشک با حیوانات برخورد کنیم چرا باید ترویج حیوان ستیزی بشه. حتی در کشورهای همسایه ما اینطور نیست. داشتن و نگهداری از پت حق و جز علاق شخصیه
نظر شما
ادامه