کد خبر: ۶۷۸۵۱

حکیم مهر: مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: یک قلاده یوزپلنگ به همراه توله اش در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان مشاهده شد که این امر نشان از پویایی زیستگاه برای این حیوان دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «احمد صفرزاده» روز چهارشنبه اظهار داشت: این یوزپلنگ مادر به همراه توله در محور جاجرم به سنخواست  گزارش شد و احتمال می رود همان یوز مادری باشد که شهریورماه امسال مشاهده شد.

وی تصریح کرد: شهریورماه امسال یک کشاورز که مشغول آبیاری زمین خود بود، یوزپلنگ مادر را به همراه ۲ توله مشاهده کرده است و  همچنین در همان ماه، یکی از محیط بان یک قلاده یوزپلنگ را مشاهده کرده که احتمال داده شد یوز نر باشد.

صفرزاده گفت: خوشبختانه امسال شمار مشاهدات یوزپلنگ در منطقه میاندشت افزایش یافته است از این رو برای حفاظت از این گونه زیبا و قلمرو طلب و نیز بهبود شرایط زیست آن شمار محیط بانان افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش جمعیت آهوان در منطقه میاندشت جارجم اظهار داشت: محیط بانان که نتیجه خود را در آمار افزایش جمعیت آهو به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ دیده اند با با انگیزه بیشتری فعالیت می کنند

وی افزود: با توجه به اینکه در این فصل و رسیدن زمان جفت گیری، تردد یوزها بویژه یوزهای ماده از منطقه سمنان به منطقه میاندشت افزایش می یابد و با توجه به مشاهده چند مرتبه ای این گونه زیبا در این مسیر، از رانندگان عبوری از مسیر جاده جاجرم به سنخواست انتظار می رود با احتیاط بیشتر برانند.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: در این زمینه تابلوهای هشدار در مسیر نصب شده است اما انتظار می رود رانندگان احتیاط لازم را داشته باشد

پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی در ایران است که با دارا بودن منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان، محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است

 

نظر شما
ادامه