کد خبر: ۶۸۱۹

حکیم مهر - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با اعلام حداکثر قیمت هر شانه تخم‌مرغ به میزان 5000 تومان تصریح کرد که فروش تخم‌مرغ گران‌تر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود. همچنین به گفته‌ او هم‌اکنون مجوز واردات 15 هزار تن تخم‌مرغ صادر شده است.

یدالله صادقی در مورد تخم‌مرغ عنوان کرد: تنها تخم‌مرغی که با قیمت تمام شده عرضه می‌شود، شرکت جاهد است که اعلام کرده به تعاونی‌های کارگری و کارمندی هر شانه دو کیلوگرمی تخم‌مرغ را با قیمت 4250 تومان می‌فروشد که در آن تعاونی‌ها با قیمت 4500 تومان عرضه شود. اما اتحادیه‌ میهن که متولی تولید و توزیع تخم‌مرغ است و ابزار‌های تنظیم بازار را وزارتخانه در اختیار آن قرار داده، هنوز موفق به عرضه‌ گسترده و تامین شبکه‌های کشور نشده که بخشی از آن به مواردی مانند تامین و تولید کالا و بخشی هم به شرایط عرضه و تقاضا بر می‌گردد.

وی با تایید کمبود در تولید تخم‌مرغ افزود: به دلیل مشکلاتی که در سه ماهه چهارم سال 89 به وضعیت تولید تحمیل شد، این موضوع در حال ترمیم است. یعنی طبق برنامه‌ریزی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده، جوجه‌ریزی‌ها انجام شده و امکانات لازم برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در اختیار واحد‌های تولیدی قرار داده شد و طبق وعده‌ای که وزارت جهاد کشاورزی داده، حداکثر تا اوایل مهرماه تعادل در عرضه و تقاضای تخم‌مرغ با ورود واحد‌هایی که از مدار خارج شده‌اند به دست آورده خواهد شد که طبیعتا تا آن زمان مجوز‌هایی برای واردات داده‌اند.

* واردات 15 هزار تن تخم‌مرغ

صادقی یادآور شد: مجوز واردات حدود 15 هزار تن تخم‌مرغ برای مرداد‌ و شهریور ماه امسال داده‌اند که گفته‌اند اگر لازم باشد مجددا این مجوز‌ها را افزایش خواهند داد.

وی با تصریح این‌که واردات تخم‌مرغ ممنوع نشده است، اضافه کرد: واردات سهمیه‌بندی شده با کنترل سازمان دامپزشکی انجام می‌شود. چون تخم‌مرغ کالایی است که باید کنترل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای برای آن صورت بگیرد. این موردی است که وزارت جهاد کشاورزی از اختیارات خود ناشی از ماده 16 قانون بهره‌وری استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از این اختیار خود، فعلا مجوز ورود 15 هزار تن تخم‌مرغ را داده که با هماهنگی سازمان دامپزشکی و بقیه‌ تشکلات ذی‌نفع از جمله اتحادیه‌ مرغ میهن این در حال ورود و توزیع در شبکه‌ توزیع است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در مورد قیمت تخم‌مرغ نیز بیان کرد: قیمت‌های قبلی تخم‌مرغ کیلویی 2500 تومان برای مصرف‌کننده بود که کماکان به قوت خود باقی است و تغییر قیمتی به وجود نیامده است. چون اساسا قیمتی که ستاد تنظیم بازار می‌دهد، بر مبنای قیمت تمام شده و سود متعارفی است که باید تولید‌کننده‌ها ببرند. همچنین براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نوسانات قیمت در نهاده‌ها، آخرین قیمت رسمی در واحد‌های مرغداری همان کیلویی 2050 بوده که با در نظر گرفتن هزینه‌های بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل و سود عمده و خرده‌فروشی و ضایعات نهایتا 2500 تومان در هر کیلو برای عرضه مناسب است.

وی یادآور شد: اگر شانه‌ای دو کیلویی باشد، تقریبا هر شانه باید 5000 تومان باشد. اگر کمتر هم باشد که طبیعتا به همان میزان قیمت آن کم می شود.

وی تایید کرد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ طبق آخرین قیمت‌ها حداکثر 5000 تومان است و قیمت‌های بیش از این جزو تخلفات است.

صادقی متذکر شد: البته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هم دستورات خاصی را به استان‌ها ابلاغ کرده و استان‌ها هم دراین زمینه برخورد می‌کنند، منتها مساله‌ اصلی این است که تولید و عرضه‌ کفایت نمی‌کند و واحد‌های تولید‌کننده هم خود را مقید به رعایت قیمت‌ها نمی‌دانند و سازمان حمایت هم دستوراتی داده که با واحد‌هایی که قیمت‌ها را رعایت نمی‌کند، برخورد شود. منتها تشدید برخورد با واحد‌های تولید‌کننده هم به دلیل این‌که در طول سال در مواقعی ضرر‌های هنگفتی دیدند امر دشواری است که به همین راحتی انجام نمی‌شود.

 

نظر شما
ادامه