کد خبر: ۶۸۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
 

حکیم مهر: بولتن نیوز در گزارشی با عنوان «سگ نجس العین نیست اما استفاده از آن در خانواده ها نباید جای فرزندآوری را بگیرد»، نوشت:

امروزه در بسیاری از خانه ها شاهد حضور و وجود انواع حیوانات خانگی هستیم. یکی از بیشترین حیواناتی که مورد استفاده قرار می گیرد و از گذشته نیز اینطور بوده، «سگ» است. در رابطه با حضور سگ در خانه ها، باید ابعاد مختلف این ماجرا را بررسی کرد و نمی توان صرفا از یک جهت به پاسخگویی در رابطه با بودن یا نبودن این حیوان در خانه ها نظر داد.

به گزارش بولتن نیوز، در گذشته، از این حیوان برای امر مراقبت از دام ها و یا در شکار استفاده می شد و کاربردی در درون خانه ها نداشت.

از آنجایی که طبق دیدگاه اسلام بنا به فرمایش «آیت الله موسوی زنجانی»، سگ نجس العین نیست و بنا به شرایطی پاک و بنا به شرایطی ناپاک می شود، در گذشته از این حیوان برای مقاصد مختلفی استفاده می کردند. چنانچه حیوان شکار شده توسط سگ، پاک بوده و قابل استفاده است.

اما این روزها، استفاده از سگ و دیگر حیوانات صرفا استفاده مانند گذشته نیست و کاربردهای دیگری پیدا کرده این کاربردها مذموم است و الا خود این حیوان ذاتا بد یا نجس نیست. چنانچه «علامه جوادی آملی» یا دیگر علما هم در این رابطه، نجس بودن مطلق سگ را نفی می کنند. اما آن استفاده ای که مذموم است، چیست؟

این است سگ بازی تبدیل به دلمشغولی و سرگرمی افراد شود. چنانچه در خصایص منفی یزید ملعون آمده که یکی از دلایل طبع حیوانی وی، سگ باز بودن و میمون باز بودن او بوده که خوی انسانی را از او دور کرده بود.

در دنیای جدید نیز متاسفانه حیوانات خانگی مانند سگ، جای فرزندآوری را گرفته که این قضیه نیز بسیار آسیب زا بوده و تهدیدات جمعیتی و اجتماعی فراوانی می تواند به همراه داشته باشد. خانواده هایی که به بهانه مشکلات اقتصادی، از فرزندآوری دوری می کنند اما نیاز فطری خود را با سگ بازی برطرف می کنند و چند برابر یک بچه، خرج آن سگ می کنند. اینها از آن آسیب هایی است که تبعات سنگینی برای مردم خواهد داشت.

لذا در پایان باید گفت که اولا سگ حیوان ذاتا نجس یا نجس العینی نبوده و پاکی و ناپاکی آن، تابع شرایطی است. ثانیا آنچه بیشتر از موضوع نجس و پاکی فقهی این حیوان باید مدنظر باشد، موارد استفاده از آن در زندگی های مدرن است که بعضا مغفول مانده و می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناآشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
7
0
آقا....جریان همون پیچ معروف هست...دست خودمونه:):)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
7
12
سخنان آیت الله جوادی آملی چه ربطی به طهارت یا نجاست سگ داره؟ هییییچ ربطی نداره و تنظیم کننده این مقاله چون آشنا به مباحث فقهی نیست, خواسته حرفی در بیان فواید سگ بزنه و نتیجه بگیره پس سگ نمیتونه نجس باشه! برای هر آشنا به ضوابط فقهی معلومه که این نتیجه گیری کاملا غلطه. هیچ ملازمه ای بین مفید بودن و پاک بودن نیست. خون هم مفید است ولی نجس است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
7
12
هیچ مرجع تقلیدی نگفته سگ پاکه
آیت الله جوادی آملی هم در مقام بیان امانتداری سگ شکاری داره صحبت میکنه(فیلم کاملش در مورد آیه ی أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ هست و تو اینترنت هم موجوده) و بحثی از پاکی سگ نمیکنه نشونه اش هم اینه که حیوانی که سگ شکاری اون روگرفته، اگر چه حلاله اما باید جای دندان‌های سگ و گاز گرفتگی رو آب کشید تا پاک بشه و این خودش دلیل بر نجس بودن دندان‌ها و سایر اجزای سگ هست
از مسئولان سایت درخواست میکنم در مورد طرح احکام شرعی، احتیاط کنند و نظر غیر مراجع را طوری قرار ندهند که مردم فکر کنند نظر اسلام هم همین بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
قران در مورد آب کشی جای دندان سگ بر روی شکار صحبت کرده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
15
8
گفت: میگن سگ پاکه.

گفتم: پاک! حاشا و کلاً!

گفت: آخه در قرآن نجاستش نیامده.

گفتم:‌ خب، نجاست منی و ادرار و مدفوع و خیلی چیزهای دیگه مثل تعداد رکعات نمازها و ... نیامده!

گفت: پس چرا نجاست خون و خوک آمده؟

گفتم: اولاً: قرآن فرموده: «قُلْ لا أَجِدُ في‏ ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ» «رجس» پلیدی است برخلاف «نجس». قرآن فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَس‏ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا...»؛ یعنی: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! مشركان ناپاك‌اند؛ پس نبايد بعد از امسال، نزديك مسجد الحرام شوند! ؛ روشنه منظور تمیزی و کثیفی نیست بلکه مراد پاکی و نجس بودنه وگرنه خیلی از مشرکان به ظاهر کثیف نیستند.این‌ها دو عنوان‌اند هرچند در بسیاری از مصادیق یکسان باشند؛ برخی پلیدی‌ها نجس‌اند و برخی نجس نیستند.

ثانیاً:‌ قبلاً‌ هم گفتم، نجاست منی و ادرار و مدفوع هم نیامده و همه مسلمانان شیعه و سنی به نجاست ادرار و مدفوع باور دارند و این‌ها جزو ضروری‌های دین اسلامه و کسی انکار کنه از جرگه مسلمانان خارجه. قرآن بیان خیلی چیزها را بر عهده پیامبر اکرم ص قرار داده و فرموده:‌ «ما آتاكُمُ‏ الرَّسُولُ‏ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» و «وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فيه‏...» و «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِم‏».

گفت: قرآن فرموده: « فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ ؛ بنابراين از آنچه آنان [سگ‌های شکاری] براى شما [گرفته‏اند و] نگاه داشته‏اند بخوريد ».

گفتم:‌ مطلب را قیچی شده و نصفه و نیمه شنیدی!‌ اگر همه آیه را بخوانی مطلب چیز دیگه است. همه آیه اینه:

«يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِساب‏؛ از تو مى‏پرسند: چه چيزى بر آنان حلال شده؟ بگو: همه پاكيزه‏ها و شكارى كه حيوانات شكارى كه به آنها شكار كردن را تعليم داده‏ايد، در حالى كه از احكام تزكيه‏اى كه خدا به شما آموخته به آنها مى‏آموزيد، بر شما حلال شده است؛ بنابراين از آنچه آنان براى شما [گرفته‏اند و] نگاه داشته‏اند بخوريد، و نام خدا را [هنگام فرستادن حيوان شكارى‏] بر آن بخوانيد، و از خدا پروا كنيد؛ زيرا خدا حسابرسى سريع است‏».

یعنی بحث حلال و حرام است و می‌فرماید اگر سگ شکار را به دندان گرفت و فرصت نکردی ذبح شرعی کنی، وقتی می‌خواهی سگ را بفرستی بسم الله بگو و بفرست، شکار حلال میشه و نیاز به ذبح اسلامی نداره. این مطلب چه ربطی به پاکی و نجسی خون‌های ریخته شده روی بدن حیوان و نجاست محل گازگرفتن داره؟! آیه می‌فرماید حیوان حلاله و میته نیست ولی وظیفه طهارت ظاهری و آب کشیدن جای دندان و آلودگی از خون لازمه.

گفت: اصحاب کهف سگ داشتند؟

گفتم: اولاً: کی گفته سگ قاطی زندگی‌شون بوده؟ سگ دنبالشون رفته و بعد هم در غار با فاصله قرار گرفته؛ ثانیاً: از کجا معلوم احکام آن‌ها مثل ما بوده باشه؟

گفت: اگر در قرآن طهارت و نجاست سگ نیامده پس به چه دلیل سگ نجسه؟

گفتم: روایات زیادی در باره نجاست سگ در ابواب مختلف فقه آمده؛ برای مثال در جلد سوم کتاب وسائل الشیعه، ص 414 به بعد بخشی از این روایات تحت عنوان «بَابُ نَجَاسَةِ الْكَلْبِ وَ لَوْ سَلُوقِيّاً‌»‌ آمده است. کثرت روایات به حدی است که به گفته بسیاری از علما نیازی به بررسی سندی ندارند، هرچند اسناد خیلی از آن‌ها خوب و برخی خیلی خوب است. البته افزون بر روایات، همه علمای شیعه و همه شیعیان از صدر اسلام تا کنون انواع سگ را نجس می‌دانسته‌ و مطابق آن عمل می‌کردند؛ برای نمونه یک روایت صریح و صحیح السند را ذکر می‌کنم:

مُعَاوِيَةَ بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْكَلْبِ- يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ قَالَ لَا- قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ قَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ- لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.

شخص از امام صادق ع می‌پرسد:‌ اگر سگ از ظرف آبی خورد، آیا می‌شود بقیه آن را خورد یا با آن وضو گرفت؟ حضرت در پاسخ فرمود:‌ خیر، و دو بار قسم یاد کرد که سگ نجس است.

گفت:‌ از بین علما کسی قائل به طهارت سگ نیست؟

گفتم: نجاست سگ اجماعی است و همه علما بر آن اتفاق دارند؛ البته ممکن است عالمی بگوید من اصلاً‌ اجماع را حجت نمی‌دانم چون مدرکی است ولی اصل نجاست سگ مستند به روایات اتفاقی بین همه علما و شیعیان از صدر اسلام تا کنون است و اختلافی وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، غالب علما نجاست سگ را از بیش از یک راه (روایات، اجماع علما، سیره شیعیان در طول تاریخ) اثبات می‌کنند و برخی از یک راه یعنی فقط از راه روایات.

گفت:‌ حالا از این‌ها بگذریم، واقعاً‌ چرا خدا یک همچو حیون باوفایی را نجس قرار داده؟

به شوخی گفتم: بله؟! برای این‌که ببینه فضولش کیه! فرض کن هیچ عیبی نداشته باشه و هیچ حکمتی هم نداشته باشه جز این‌که ببینه کدام یک از بنی بشر حرف شنوه وکدام حرف شنو نیست و چموشی میکنه.

بعد گفتم: البته برخی دانشمندان میگن حکمتش تقویت روابط خانواده است، برخی دیگه در باره میکروب هایی که توسط جنس سگ به انسان منتقل میشه صحبت می‌کنن و الآن هم به خاطر همین بسیاری از غربی‌ها و مسیحی‌ها سگ نگه نمی‌دارن. ممکنه هم همه این‌ها باشه یا اصلاً چیز دیگه باشه!‌ خدا خودش بهتر می‌دونه ولی یک چیز مسلمه، هیچ حکمی بی مصلحت و حکمت نیست و ما وظیفه داریم بدون توجه به حکمت احکام و به دلیل این‌که خدا خواسته اطاعت کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
21
9
ما انسان ها تنها ۲ چراغ داریم. علم و عقل. از این دو استفاده کنید و دنبال حرف های یک عده ...... در صدها سال قبل نباشید
رهبریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
3
12
من همین الان با دفتر آیت الله جوادی آملی ، تماس گرفتم و دفتر ایشون، چنین فتوایی رو تکذیب کرد !
لطفا این اکاذیب رو منتشر نفرمایید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
6
3
سگ حیوان خوب و پاک است ولیکن در اسلام فقط تاکید دارد ک حیوان جای انسان را نگیرد. همین
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
5
5
طرف پهلوش درد میگیره چند جا پیش متخصص می رود ،وقتی پای یک حکم شرعی به میان می آید همه میشوند نظریه پرداز ،هیچ عالمی نمی تواند حکم صریح نجاست سگ را تغییر دهد و چنین کاری را کسی نکرده، الا دشمنان
فرحزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
1
این آقای موسوی زنجانی با آیت‌الله موسوی زنجانی (مرجع تقلید) متفاوت است و نظرشان پایه و اساسی ندارد ‌‌واحتمالابه منظور جذب طرفدار چنین مسٱلهای را مطرح کرده دوستان مراغب باشند آیت‌الله موسوی زنجانی مرجع تقلید در سال ۸۱ به رحمت ایزدی پیوسته اند
میلاد شیرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
1
1
ببخشید یه سؤال
آیا شما شکار سگ رو بدون شستن میخورید یا میشورید و فلان و بهمان تا می پزین و میخورین؟
برین احکام سگ شکاری رو بخونین خواهشا
سجاد قدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
1
1
سلام لطفا نظر سید مرتضی در کتاب المسائل الناصریات ص 100 همبخونید که درباره اجزاء بی روح سگ و خوک (پوست ، مو ، ناخن و ... ) ، فتوا به طهارت اونها داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
2
2
هیچیک از نظرات رافع تعارضات موجود نبوده و هر یک در مقام رد طرف مقابل است،اسلام دین آسان گیری و تساهل است،و اینرا با مراجعه به احکام و سبک زندگی مردم در عصر پیامبر اکرم و تعارض فراوان آن با اجماع فقهای سنتی بوضوح میتوان دریافت،
لذا اگر اجماع فقها که بر مصالح زمان خویش بنا شده، بر ضروریات دین استوار بود،امروز شاهد دنیایی زیبا از زندگی دینی بودیم
هنگامه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
2
1
برخلاف اینکه گفتن قران مثل قانون اساسی کلی گویی میکنه معتقدم اتفاقا ریز قوانین رو گفته و فرموده جلو تر از دین و کلام رسول که چیزی غیر از دین نیست حرکت نکنید قران تمام حرام و حلال رو گفته‌ام حیوان از ماهیان بیفته و چهارپایان بدون سم و ....از ورود بچه به اتاق زمانش و سن کودک تا حکم ارث و طلاق چگونه می‌تواند یک حیوان انقدر نجس باشد از نظر مسلمان ولی خدا خدا حتی اشاره کوچک به نجس بودن آن نکرده باشد اگر قران به نجاست ادار و مدفوع اشاره نکرده بخاطر این بوده که امری واضح و روشن برای تمام انسانها در تمام طول تاریخ بوده این مثالی کاملا اشتباه است به نظر من اگر سگ نجس بود خدا خیلی واضح حداقل به رجس و پلیدی اون اشاره میکرد روایات رو هم نمیشه بعد از ۱۴۰۰ سال بهش استناد کرد خود انسان امروز یه حرفی میزنه یکماه دیگه همون جمله رو نمیتونه تکرارش کنه
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
در قرآن از نجاست گوشت سگ چیزی نگفته چون مردم زمان پیامبر، گوشت سگ را نمی خوردند و لازم نبود خدا در قرآن این موضوع را بیاره ولی در احادیث آمده که وقتی مردم از ائمه میپرسیدند که آیا سگ نجس است آنها میگفتند بله. نجاست اونها فقط برای انسانهاست چون از نظر بهداشتی مدفوع سگ برای انسان خطرناکه حتی باعث مرگ انسان میشه. ولی در طبیعت و برای حیوانات دیگه سگ نجس نیست. پس اگر کسی میگه سگ نجس نیست منظورش اینه که در طبیعت و برای حیوانات دیگه نجس نیست چون برای اونها ضرر و خطر نداره و سگ فقط برای سلامتی انسان ضرر خطر داره.
درضمن من اشتباهی به شما مثبت دادم میخواستم منفی بدم
آرامش داشته باشیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
0
3
ببخشید الان کجای قرآن آمده نماز مغرب سه رکعت است! کجای قرآن آمده هر رکعت دو سجده دارد ! کجای قرآن آمده رکعت دوم تشهد دارد! رکعت سوم تسبیحات اربعه دارد! و احکام فراوان شرعی که رعایت میکنید و در قرآن نیامده و در روایات است
قرآن هم کلیات احکام دارد و بعضی جاها جزئیات را هم گفته ولی همه احکام رو بیان نکرده و به عهده پیامبر و امامان گذاش

البته فقها مثل من و شما از روی هوا حرف نمیزنن و به هر حدیثی فتوی نمیدن بلکه بررسی دقیق سندی و محتوایی میکنن بعد فتوی میدن

به شاهنامه فردوسی(متوفای1000سال پیش) به حافظ و سعدی و مثنوی مولوی که هرکدام مال 800 یا 700 سال پیش است که میرسین کسی به سندیت شان اشکال نمیکند به روایات که مال 1000تا 1200سال پیش است گیر میدین

چون زحمت ندادین به خودتان یکبار کتاب "تاریخ حدیث مکتوب شیعه"(عباس مفید) رو بخوانین تا بدانید که احادیث به نحوی به ما رسیده که شاهنامه و مثنوی و گلستان و... هرگز به این دقت و احتیاط به ما نرسیده

مشکل اصلی شیطان است که به ما القاء میکند از روی جهل حرف بزنیم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
0
1
اولا ایشون مرجع تقلید نیستند فقط نامشون مثل مرجع تقلیدی است که چند سال پیش فوت شدند. دوما سخنان ایشون رو تقطیع کردین. سوما وقتی میگن حیوانی که سگ شکارش میکنه حلاله ربطی به پاکی خود سگ نداره مگه ما اون حیوان شکار شده رو نشسته میخوریم؟!
ایشون میگن سگ در طبیعت و برای حیوانات پاکه نه برای انسانها‌. سگ فقط برای سلامتی انسان خطرداره و نجس و ناپاکه ولی ذاتا پاکه
نظر شما
ادامه