کد خبر: ۶۸۵۲۹

حکیم مهر: بسیاری از رسانه ها و اخبار غیر علمی مدعی شده اند که سگ ها دارای قدرت تشخیص سرطان بوده و با دقتی بالا می توانند سلول های سرطانی را تشخیص دهند. در این گزارش به بررسی و صحت سنجی این ادعا می پردازیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، سال‌ هاست که داستان‌ هایی درباره سگ ‌هایی که به صاحبانشان در مورد علائم اولیه سرطان هشدار می‌ دهند، منتشر شده است.

این موضوع از آن مقوله هایی است که موارد واقعی و شایعات و داستان های اغراق آمیز به شدت با یکدیگر آمیخته شده و دقیقا مشخص نیست سگ ها تا چه حد قادر به انجام این تشخیص حیاتی هستند.به گزارش سیناپرس، به تازگی شواهد علمی محکمی برای حمایت از این ایده در حال ظهور است و البته این موضوع صرفا در مورد سگ های خاص و آموزش دیده صدق می کند نه سگ ها عادی.

مطالعات مربوط به سگ ‌هایی که در معرض نمونه‌ های تنفس، ادرار و سایر مایعات بدن بیماران سرطانی قرار گرفته‌ اند، نشان می ‌دهد که آنها می ‌توانند وجود سرطان ریه، کولورکتال ،  پروستات و انواع دیگری از این بیماری را تشخیص دهند. نتایج برخی آزمایش ها نشان می دهد در برخی موارد، سگ‌ ها از تست‌ های آزمایشگاهی استاندارد بهتر عمل می ‌کنند و به نرخ ‌های تشخیص بالاتر و هشدار های نادرست کمتری دست می ‌یابند

محققان معتقدند حس بویایی بسیار قدرتمند و تکامل یافته سگ ها می تواند ترکیبات آلی فرار تولید شده توسط سلول های بدخیم را تشخیص دهد. به گزارش سیناپرس،  با این حال، نتایج یک مطالعه جدید انجام شده در این حوزه نشان داد که اگر چه سگ ها می توانند وجود سلول های سرطانی را در بدن بیماران شناسایی کنند اما پژوهشگران هشدار می دهند که در بیماری سرطانی، تشخیص و شناسایی سریع بیماری بسیار مهم و تاثیر گذار است و متاسفانه هنوز مشخص نیست که آیا سگ ها می توانند علائم سرطان را به اندازه کافی زود تشخیص دهند تا مفید باشد یا خیر.

در خاتمه باید اعتراف کرد که برای بررسی دقیق قابلیت تشخیص سرطان توسط سگ ها، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و در حال حاضر یک آزمایش بزرگ در بریتانیا در مورد توانایی سگ ها برای تشخیص سرطان سینه در نمونه های تنفسی ۱۵۰۰ زن در حال انجام است که نتایج آن می تواند ابعاد بیشتری از این ماجرا را مشخص کند.

منبع:  sciencefocus

 
نظر شما
ادامه