کد خبر: ۶۸۵۳۶

حکیم مهر: نخستین واحد صنعتی پرورش و اصلاح بز آلپاین در استان زنجان با ظرفیت مولد ۲۰۰ راس و ظرفیت کل ۴۰۰ راس افتتاح شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، کشتارگاه صنعتی (دام سبک و سنگین)  نیز در مساحت 2 هکتار کلنگ‌زنی شد.
در کشتارگاه صنعتی شهرستان خدابنده تعداد کشتار در روز ۵۰۰ راس دام سبک و ۵۰ راس دام سنگین، اشتغالزایی روزانه به تعداد 60 نفر مستقیم و 200 نفر غیر مستقیم با افتتاح این شرکت محقق خواهد شد.

در همین راستا نخستین واحد صنعتی پرورش و اصلاح بز «آلپاین» در استان زنجان با ظرفیت مولد ۲۰۰ راس و ظرفیت کل ۴۰۰ راس افتتاح شد.

این واحد صنعتی در شهرستان خدابنده، روستای خمارک واقع شده است و هدف از افتتاح آن تأمین گوشت مورد نیاز منطقه و صادرات آن اعلام شده است.

برای پرورش بز «سانن» و «آلپاین» به دو روش می‌توان اقدام کرد، در روش اول می‌توان تمام بزهای نر و ماده مورد نیاز گله را از نژاد خالص «سانن» یا «آلپاین» و از مراکز توزیع و فروش این نژادها در داخل یا خارج از کشور تهیه کرد.

روش دوم برای ایجاد یک گله بز شیری آن است که یک یا چند راس بز نر خالص از نژاد «سانن» یا «آلپاین» را از مراکز معتبر خریداری و سپس از آنها برای آمیخته‌گری با بزهای بومی‌یک منطقه برای چند نسل استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره گفت: فعالیت‌های اقتصادی در قالب صنعتی، کشاورزی، دامداری، خدماتی و گردشگری همواره دارای فراز و نشیب‌هایی است که آینده‌نگری مناسب برای تقویت تهیه و تولید و بازار مصرف و استفاده از روش‌های نوین در فعالیت‌ها بر سود‌دهی و افزایش اشتغال کمک می‌کند.

«جواد تاراسی» با اشاره به اینکه پویایی دامداری به دلیل ارتباط با موجودات زنده و نگهداری و پرورش مناسب برای شیر، گوشت یا سایر فراورده‌های دامی آن دارای حساسیت‌ها و ظرایف ویژه‌ای است، گفت: پرورش بز«آلپاین» سبب افزایش تولید، بهره‌وری و رونق اقتصادی دامداران می‌شود.

وی به سایر طرح‌های افتتاحی طی دهه فجر نیز اشاره کرد و گفت: دهه فجر امسال ۵۳ طرح با اعتبار بر ۳۱۸ میلیارد و ۲۳۴ میلیون تومان در استان به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به افتتاح ۷ واحد تولیدات دامی در استان افزود: واحدهای پرورش بز، گوسفند داشتی و بره در مجموع با ظرفیت ۲ هزار و ۶۰۰ راس و واحدهای پرورش بوقلمون مادر، مرغ گوشتی و بلدرچین نیز در مجموع با ظرفیت ۲۰۶ هزار و ۵۰۰ قطعه فعالیت خواهند کرد.

تاراسی همچنین  از بهره‌برداری دو واحد سردخانه محصولات کشاورزی به ظرفیت ۵ هزار و ۵۰۰ تن در استان خبر داد و افزود: یک واحد کارخانه تولید مربا و مارمالاد به ظرفیت ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در روز و یک واحد کارخانه تولید خوراک دام و طیور نیز در این ایام فعالیت خود را آغاز کرد.

 

نظر شما
ادامه